י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
דרשו מעל 100 מיליון

'קול ברמה' נקנס ומגיב: "העותרות נחלו כישלון"

אתמול פרסם ביהמ"ש החליטה לפיה תחנת הרדיו 'קול ברמה' תיקנס סכום של מעל מיליון שקלים בגין תובענה שהוגשה על כך שהיא לא משמיעה נשים בשידוריה | התחנה מגיבה: "השופטת דחתה 95 אחוז מהתביעה מתוך הבנה כי צעדיה של התחנה לא נבעו מרצון לפגיעה בציבור הנשים"

'קול ברמה' נקנס ומגיב: "העותרות נחלו כישלון"
מורן כהן

‏בית משפט המחוזי בירושלים פסק כי תחנת הרדיו החרדית 'קול ברמה', תשלם מיליון שקל, לטובת קרן להעצמת נשים מסורתיות, דתיות וחרדיות, בעקבות תובענה ייצוגית של פורום "קולך" נגד התחנה, על כך שהיא לא משמיעה נשים בשידוריה. כמו כן, התחנה תשלם 300 אלף שקל פיצוי והוצאות משפט.

"מדובר בתובענה ייצוגית בעלת חשיבות ציבורית של ממש שעשתה לראשונה שימוש במוסד התובענה הייצוגית ככלי לקידום שוויון ולמניעת הפליה מגדרית" כתבה סגנית נשיא בית משפט המחוזי בירושלים, השופטת גילה כנפי-שטייניץ. "התובענה השיגה תועלת לחברות הקבוצה ולציבור לרבות הרתעה מפני הפרה דומה של החוק".

מ'קול ברמה' נמסר ל'בחדרי חרדים' כי "על אף התביעה הבלתי סבירה הגביל בית המשפט העליון את התביעה לתקופה של כשנתיים לאחר הקמת התחנה, לפני תשע שנים, כשכיום קבע ביהמ"ש כי אין כל אפלייה בקול ברמה". עוד נמסר כי "ארגון קולך שלא מייצג כלל את מאזינות קול ברמה וזאת בלשון המעטה, לא הצליח להציג במשך שנים ולו אשה חרדית אחת שהצהירה כי נפגעה מהתנהלות התחנה".

ב'קול ברמה' אומרים עוד כי "הארגון דרש פיצוי חסר הגיון של 104 מליון ש"ח שצומצם לאחר מכן לפיצוי של 22 מיליון שקל והשופטת דחתה 95 אחוז מהתביעה מתוך הבנה כי צעדיה של התחנה לא נבעו מרצון לפגיעה בציבור הנשים המיוצג בכבוד ובהערכה בתחנה".

בתגובתם נמסר גם כי "השופטת קבעה כי חשוב שקול ברמה תמשיך לשדר לציבור מאזיניה ומאזינותיה והדגישה שהרשות השנייה האריכה את הזיכיון של קול ברמה על יסוד היותה מאוזנת בהיבט המגדרי. ארגון קולך נחל היום כישלון בתביעה הקנטרנית ונסיונותיו להציגו כמו גם את דרישותיו הבלתי סבירות כהישג לא יצלח". את קול ברמה ייצגו עורכי הדין מוטי ארד ומירב אליהו ממשרד רון גזית-רוטנברג.

הבקשה לאישור תובענה ייצוגית הוגשה כבר באוגוסט 2012 ורק בשלהי 2014 לאחר ניהול הליך הוכחות, החליטה השופטת גילה כנפי שטייניץ לאשר את התובענה כייצוגית לאחר שנקבע שקולך היא ארגון הראוי לייצג את קבוצת הנשים שנפגעה, וכן נקבע שקיימת אפשרות סבירה שהשאלות המשותפות יוכרעו לטובת הקבוצה.

תחנת הרדיו 'קול ברמה' טענה כי מטרת הקמתה הייתה לענות על צרכיו של הציבור החרדי, ציבור המודר לחלוטין מאפשרות להשתתפות פעילה בשיח הציבורי בישראל ומשוק התקשורת וכי קיים צורך עז לאפשר חופש ביטוי למגזר שלא זוכה לכך ולתקן תחושות עוול, קיפוח וניכור שנוצרו אצל ציבור זה בשל הדרתו מהשיח הציבורי.

בהחלטה נקבע שהדרת הנשים בתחנה היוותה הפליה מגדרית בוטה המנוגדת לחוק איסור הפליה, הפוגעת בזכותן של הנשים לכבוד, לשוויון ולחופש ביטוי ומעבירה מסר שלילי באשר למעמדן של נשים בחברה ופוגעת בדמותה של החברה כולה כחברה המבוססת על ערכים של שוויון, צדק וסובלנות. ההדרה מונעת מנשים ליהנות באופן שווה ממשאב ציבורי כאשר אישה המאזינה לתחנה אינה רואה עצמה משתקפת באמצעי התקשורת המרכזי של המגזר לו היא שייכת.

תחנת 'קול ברמה' הגישה בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון, שנדחתה. בפסק דין מיום בשלהי 2015 בית המשפט העליון קבע בית המשפט קבע שהדרת הנשים מהתחנה גרמה נזק לנשים שהאזינו לתחנה בעצם הידיעה שהן אינן רשאיות להשתתף בשידורים בשל היותן נשים וכי לפגיעה זו משנה חומרה בשל כך שההדרה כרוכה בהשתקה.

לאחר ניהול הליך הוכחות נוסף בסוגיית הנזק, ניתן אתמול (חמישי) פסק דין בתובענה, במסגרתה נקבע שקבוצת מאזינות התחנה שנפגעו מהתנהלותה המפלה של התחנה מונה לפחות 40,000 נשים. ארגון קולך ביקש להעמיד את סכום הפיצוי בסכום שיגיע בסך הכל לסכום עתק של 10-100 מיליון שקלים והשופטת אמרה שזה לא סביר והעמידה וקבעה את סכום הפיצוי על סך של מיליון ש"ח שישולם בשני תשלומים (בשלהי 2018 וב-31.7.19).

מאחר ולא ניתן באמת לאתר את חברי הקבוצה הנפגעות, הכסף יועבר לקרן שהוקמה שתייעד אותו לתכניות להעצמת נשים מסורתיות, דתיות וחרדיות.

קולך עתירה קול ברמה תביעה ייצוגית קנס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד