י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
הרכבת מירושלים לנתב"ג

הרב תוהה: האם מותר לנסוע ברכבת החדשה

הרכבת שנחנכה השבוע מירושלים לנתב"ג, מעוררת דיון הלכתי • מי שהעלה תהיות לגבי ההיתר לעשות בה שימוש, הוא מומחה הכשרות מרבני חסידות גור הגר"ד לנדאו 

הרכבת החדשה בירושלים. צילום: אהרן קרון - פלאש 90
הרכבת החדשה בירושלים. צילום: אהרן קרון - פלאש 90

חנוכת הרכבת החדשה מירושלים לנתב"ג בחול המועד, הביאה את הגאון רבי דב לנדאו מרבני חסידות גור ומומחה כשרות בפני עצמו, לפרסם מכתב בעיתון 'המודיע' בחול המועד, כי צריך לשקול את הנסיעה ברכבת, בעקבות כך שהנוסעים בה ייהנו ממעשה שבת.

במכתב תחת הכותרת "חוות דעת הלכתית", כותב הרב לנדאו: "היות שהקו החדש של הרכבת מירושלים התחיל לפעול בימים אלה, והיות שפורסם בעבר שחלק מעבודות התשתית לרכבת זו נעשו, לדאבוננו, בשבת, בזדון ובפהרסיה על ידי יהודים ושאינם יהודים, ראוי הדבר שפוסקי הלכות ידונו ויחוו דעתם, האם מותר מתאים וראוי, ששומרי שבת יסעו ברכבת זו ויהנו ממעשה שבת. 

לסיום כותב הרב, "כמובן לוות דעת זו תהיינה השלכות בנושא הרכבת הקלה בגוש דן, שגם להפעלתה נעשות עבודות בשבת". 

כזכור, בעבר סיפר הראשל"צ הגר"י יוסף, כי הציע לאדמו"ר מגור לאסור בהוראת שעה את הנסיעה ברכבת ישראל וזאת בשל חילולי השבת שמבצעת הרכבת לעבודות התשתית. 

לדברי הראשל"צ מעיקר ההלכה אין בעיה לעשות שימוש ברכבת ביום חול, אך אסור לפרסם זאת בכדי שלא ישמע זאת שר התחבורה ישראל כץ ואז יאמר הנה הרב הראשי התיר, אמר הגר"י יוסף.

בדבריו אמר כי כתב באריכות על כך לאדמו"ר מגור, על כך שלפי ההלכה מותר לנסוע ברכבת, שכן רוב פסי הרכבת נבנו ביום חול, אולם ציין הרב יוסף כי אמר שאם יכנסו את כל המועצות של גדולי וחכמי התורה וכולם יסכימו על הוראת שעה לאסור לנסוע ברכבת, זה ירתיע את האנשים שעובדים בשבת. 

 

הרכבת הקלה חפירת הרכבת הרב דב לנדאו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד