י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024

הקרבות החדשים בין גוגל, פייסבוק ואמזון: תשלומים בסלולר

גוגל חולשת על תחום החיפוש • פייסבוק על התחום החברתי • אמזון על קמעונות • אך בטריטריות החדשות כמו מיקום ומציאות מועשרת - המלחמה עדיין ניטשת

  • ל' כסלו התשע"ב
הקרבות החדשים בין גוגל, פייסבוק ואמזון: תשלומים בסלולר

בחלקים מסוימים של העולם הדיגיטלי החדש, ברור מי שולט. גוגל חולשת על תחום החיפוש; פייסבוק על תחום הרישות החברתי; אמזון על קמעונות. בטריטוריות אחרות, המלחמה עדיין ניטשת: מיקרוסופט תוקפת את גוגל עם מנוע החיפוש בינג; גוגל תוקפת את פייסבוק בתחום החברתי; וכן הלאה. אך אלה תחומים גדולים ובשלים יחסית. ב-2012, הקרבות המעניינים ביותר ייערכו בטריטוריות קטנות יותר ומוכרות פחות, בתחומים כמו תשלומים סלולריים, מיקום ומציאות מועשרת.

תחומים אלה נראים אולי זניחים כעת, אך כדאי לזכור שהרשתות החברתיות היו באפלה לפני עשור, וכיום הן משמשות מאות מיליוני אנשים, שלפי סקר של חברת המחקר נילסן, מקדישים להן זמן רב יותר מאשר לכל פעילות מקוונת אחרת.

בדומה לחיפוש, לרשתות החברתיות ולקמעונות המקוונת, לטריטוריות מבטיחות אלה פוטנציאל לשנות את המציאות היומיומית, אך הן עדיין לא נכבשו. מי מתכנן לכבוש אותן?

נתחיל בתשלומים סלולריים. אחת ההשלכות המוזרות של ההתקדמות הטכנולוגית היא שקל יותר להשתמש בטלפון נייד כדי לשלם עבור מונית בניירובי, בירת קניה, מאשר בניו יורק. זאת משום שקניה היא מובילה עולמית במערכות תשלומים סלולריים, שזוכים לפופולריות אדירה בעולם המתפתח כחלופה לבנקאות ולשיטות התשלומים המסורתיות.

בעולם המפותח, המאמצים להחליף את הארנק ואת כרטיסי האשראי בטלפונים ניידים נכשלים, על רקע מאבקים בין הבנקים ומפעילות הסלולר על הלקוחות ועל ההשקעה בשדרוג הציוד בנקודות המכירה של מיליוני קמעוניות.

שתי חברות עשויות לשחרר את המבוי הסתום ב-2012. הראשונה היא סקוור (Square), סטארט-אפ שהקים ג'ק דורסי, ממייסדי טוויטר. החברה שלו מייצרת מכשיר קטן ומרובע, שמתחבר לאייפון או לסמארטפונים והופך אותם לקופה ניידת, שיכולה לקבל תשלומים בכרטיסי אשראי. בקרו בשוק האיכרים בסן פרנסיסקו, וקרוב לוודאי שתוכלו לראות את המכשיר הזה בפעולה.

הטכנולוגיה הזו מאפשרת ללקוחות שביצעו רכישות עם סקוור לשלם באמצעות האייפון במקום בכרטיס אשראי ברכישות הבאות שלהם. זוהי דוגמה מצוינת לפתרון שצמח מן הפרט אל הכלל, ששנים של תכנון מאורגן מלמעלה כשלו להשיגו.

כדאי לעקוב גם אחרי ענקית הטכנולוגיה אפל, בהנהגת המנכ"ל החדש, טים קוק. אפל הוכיחה כי ביכולתה לקחת רעיונות חצי שלמים (נגן מוסיקה דיגיטלי, סמארטפון, מחשב טאבלט) ולהראות לתעשייה כיצד לממש אותם. היא צפויה לנסות לעשות זאת שוב ב-2012 עם תשלומים סלולריים, על ידי הטמעת שבב אלחוטי בגרסה החדשה של האייפון, המקשר את המערכת כולה לכרטיסי אשראי של יותר מ-200 מיליון המשתמשים בשירותי אייטיונס.

אם יש חברה שמסוגלת ליצור תשתיות תשלומים סלולריים בן לילה, לשמש השראה לחקייניות ולפתוח שוק חדש לחלוטין, הרי שזו אפל. כדי לספק תאימות עם דגמי אייפון ישנים יותר ועם מכשירי אנדרואיד, אפל עשויה להתעניין ברכישת סקוור.

שתי ענקיות אחרות הפועלות בתחום הן פייפאל, שחולשת על התשלומים באינטרנט מהמחשבים הנייחים, וגוגל, שהשיקה שירות ארנק סלולרי ב-2011.

שירותים מבוססי מיקום הם תחום נוסף שעדיין לא המריא. מפעילות הסלולר מקדמות פרסומות וקופונים מבוססי מיקום כבר שנים. באחרונה ניסו כמה חברות סטארט-אפ, כמו פורסקוור וגוואלה, להעניק למשתמשי סמארטפונים תמריצים כדי שישתפו את המיקום שלהם, מתוך כוונה לעשות שימוש מסחרי במידע. אך נתוני המיקום שימושיים יותר כשהם קשורים לדברים אחרים, כמו תמונות, עדכוני סטטוס והמלצות שמעלים המשתמשים לרשתות החברתיות שלהם.

לחברות הסטארט-אפ בתחום זה צפויה פעילות רבה ב-2012, בעודן מתחרות וגם פועלות בשיתוף עם הרשתות החברתיות הגדולות (פייסבוק, טוויטר וגוגל פלוס), שימשיכו להטמיע נתוני מיקום בשירותיהן.

במצב דומה נמצא תחום המציאות המועשרת (AR), טכנולוגיה "מדע בדיונית" של הצגת מידע מהאינטרנט על גבי תצוגה בזמן אמת של העולם האמיתי. כיום מדובר בתעלול מסיבות שאפשר לבצע באמצעות כמה יישומי סמארטפונים (כמו לאייר, ויקיטיוד וגוגל גוגלס) ובכמה קונסולות משחק (כמו נינטנדו 3DS). אך כפי שנתוני המיקום והרשתות החברתיות ארוגים יחדיו, AR נהפכה לדרך ההגיונית להציג את התוצאות המבוקשות - למשל, להציג לכם את מיקום חבריכם בתוך קהל בפסטיבל, ובסופו של דבר לאפשר למשקפיים להזכיר לכם את שמו של האדם שעמו אתם מדברים בכנס, בליווי הסטטוסים האחרונים שלו בפייסבוק.

גם במקרה הזה מדובר בטריטוריה חדשה ומפתה, הנמצאת על הכוונת הן של חברות סטארט-אפ והן של הרשתות החברתיות הגדולות, לצד מנועי החיפוש וספקיות החומרה. כרגע, אפל היא החברה שיש להביס בכל הנוגע לאריזת טכנולוגיה חדשנית באופן אלגנטי ונוח לשימוש. האם אפל תשיק ביום מן הימים ערכת משקפי מציאות מועשרת, שתיקרא "אייגלסס", אולי?
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד