י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
השלום הספרדי

הקרע הכואב, ניסיונות הגישור וההתנצלות

השלום הספרדי ריחף שנתיים תמימות מעל מצבה הפוליטי של מפלגת ש"ס, עד שהגיעה הפריצה המשמעותית לפני כחצי שנה • 'בחדרי' מגיש את השתלשלות הדברים עד לשלום המיוחל: הפיצול, ניסיונות הגישור, הקמת הצוותים, הפיוס וההתנצלות • וגם: ההתקדמות הצפויה אחרי החגים

הקרע הכואב, ניסיונות הגישור וההתנצלות

השלום הספרדי ריחף שנתיים תמימות מעל מצבה הפוליטי העגום של מפלגת ש"ס. במשך תקופה ממושכת היו ניסיונות חוזרים ונשנים; כאשר בשיאם אף ניסו לרקום פגישות משותפות. חבר המועצת הגר"ש בעדני אף עלה במיוחד למעונו של נשיא המועצת חכם שלום כהן כדי לשנס מותניים לקידום התהליך.

בהמשך נועד הרב בעדני עם הראשון ציון ורבה של ירושלים הגרש"מ עמאר, כאשר הפגישות לא הובילו לתוצאה לה ציפו, זאת בעקבות דרישה שהגיעה מהרב עמאר - שביקש לקבל התנצלות על דברים שנאמרו עליו במהלך המירוץ לרבנות הראשית לישראל. 

הפריצה המשמעותית החלה לפני חצי שנה בדיוק: באחד מימי חול המועד התקיים כמידי שנה טקס 'הקבלת פני רבו' המסורתית. הכנס דווח בכלי התקשורת מאחר ונעשו ניסיונות להביא אליו גם את הראשל"צ הגרש"מ עמאר.

בכנס השתתפו עשרות אלפי תומכי ש"ס מרחבי הארץ, אלא שבסביבתו של הרב עמאר למדו על כוונתם של אנשי דרעי להזמין את הרב באמצעות מכלי התקשורת, לטענתם הרב לא הוזמן באופן רשמי. בשל כך ביקשו אנשי הבית לברר את העניין עם אנשי ש"ס.

 

כנס ש"ס. צילום: ארכיון בחדרי

הקמת צוותי השלום

וכך נוצרו שיחות הבירורים שבמהרה הפכו ל'שיחות השלום', כאשר משקעי העבר עלו בכמה שיחות בין אנשי הרב עמאר לאנשי השר דרעי. האחרון ניצל את ההזדמנות וכינס עוד במהלך חול המועד פסח החולף מספר ישיבות דחופות במטרה להתניע את ההזדמנות ולהוציא מהלך של שלום אל הפועל.

בשלב זה ממנה דרעי את מקורבו יענקי ביכלר שירכז את תיאומי המפגשים, תוך שמירה על סודיות מוחלטת בכדי למנוע פרסום מוקדם שיכשיל את המהלך. ואילו מטעמו של הרב שלמה משה עמאר מונה מקורבו ויד ימינו אלי מלכה - שריכז את תיאומי המפגשים יחד עם יענקי ביכלר.

כבר במהלך החג מונה צוות מצומצם מטעמו של דרעי שיצר קשר ראשוני עם אנשי הרב עמאר. שני הצוותים קיימו מפגש ראשון שמטרתו להוביל לפגישת השלום המיוחלת של הרב עמאר והשר דרעי. הפגישות נמשכו עד לאסרו חג של חג הפסח.

מלכה וביכלר

כדי להמשיך את ההליך נועדו השניים עם הרב עמאר ועם השר דרעי בנפרד, כאשר הצוות דן בקידום ההליך. המטרה הראשונה הייתה קיום מפגש פיוס בין השניים. המתח היה בשיאו. הפגישות והשיחות כמעט והתפוצצו, כאשר ברקע המשא ומתן עומדת כל העת דרישת הרב עמאר למכתב התנצלות,  אלא שהפעם הצוות התנהל באיפוק ולא נתן לפיצוץ להגיע; וכך, לאחר דיונים מייגעים והצעות למכביר - סוכם על הצעת פשרה של נוסח התנצלות אישית אותה יכתוב ויחתום השר דרעי ויעביר לידי הרב עמאר בלבד.

לידי 'בחדרי חרדים' הגיע תוכן המכתב בו השר אריה דרעי מאשר כי מעולם לא ראה הסכם שנכתב בין הרב עמאר לדוד סתיו במהלך הבחירות לרבנות הראשית ישראל. וזאת במענה להאשמה שהעלו בש"ס במהלך הבחירות לרבנות הראשית בהן התמודד בנו של הגר"ע יוסף, הרב יצחק יוסף. כאשר הרב עמאר לא הביע בו תמיכה פומבית - דבר שהוביל לקרע בין אנשי ש"ס לבין הרב שלמה משה עמאר.

פגישתם המסתורית של דרעי והרב עמאר

לאחר שהוכשרה הקרקע לאור ההסכמות בדבר המכתב, המשיכו הצוותים ליעד הבא: מפגש ראשון בין שני האישים שלא החליפו מילה במשך שנים ארוכות. לצורך כך חיפשו הצוות מקום לקיים את המפגש מבלי שיראו את השניים נכנסים לחדר.

בין האפשרויות שהועלו היו ביתו של אלי מלכה בשכונת 'הר שמואל' בגבעת זאת, משרדו של יענקי ביכלר ברמת גן ומשרדי המועצה הדתית בירושלים. כשלבסוף הוחלט לקבל את הצעתו של הרב ולקיים את המפגש בבית בתו הצעירה בשכונת רוממה בבירה.

בשלב הבא הצוותים יוזמים את המפגש מבלי שאנשי הצוות הקרובים או אפילו אנשי המשפחה ידעו על קיומה. בתו של הרב עמאר התבקשה לפנות את דירתה כשלוש שעות קודם ביום המפגש - מבלי שידעה על זהות המשתתפים ועל קיום המפגש ההיסטורי שיתקיים במטבח ביתה.

הכיבוד למפגש עבר שלוש ידיים - כאשר המזמין לא ידע מי ינגוס בתפוח שקנה זה עתה או מי ילגום מבקבוק המים. לו היה יודע, חשדו המקורבים, בוודאי היה מכניס לתוכו איזה מכשיר הקלטה.

גם דרכי ההגעה של שני האישים בוצעו כמו סצנה בסרט. השר הגיע למקום על ידי איש סודו מתחת לאפם של אנשי האבטחה שחשבו כי בוודאי השר הלך לישון מוקם מהצפוי. הרב עמאר, שמסר שיעור בישיבה ברחוב בר אילן, יצא דרך דלת צדדית אל רכבו של איש סודו - כך שגם נהגו האישי לא ידע על קיום המפגש.

וכך הדבר יצא אל הפועל, כשחלק מהשכנים זיהו את האישים נכנסים לבניין והצוות המצומצם ייחל שהדבר לא יצא אל התקשורת, אמרח וזה עשוי להכשיל את המהלך. ואכן המאמצים וניסיונות ההסתרה הצליחו להעלים את תוכן המפגש מעין התקשורת.

הגרש"מ עמאר. צילום: ארכיון בחדרי

"נס שזה לא יצא לתקשורת"

בשעה 10:30 במוצאי יום העצמאות, נכנס הראשון לציון לבית בתו ברחוב המ"ג 19 בירושלים, כאשר בשלב זה השר דרעי ממתין ברכב השרד שלו. תחילה נכנס איש סודו של של דרעי ובידו מכתב ההבהרה שהוגש מקופל לידי הרב עמאר. הרב עמאר קרא את הטקסט שחשפנו לעיל ואישר כי "זה בסדר".

השר דרעי נקרא אל החדר והצוות המצמצם יצא. וכך, כשהם צפונים בחדרי חדרים, נועדו השניים במשך קרוב לשלוש שעות בארבע עיניים. תוכן השיחה לא ידוע לאף אחד עד לרגע זה.

בשלב הזה ביקש הרב עמאר לעדכן כמה מאנשיו על קיום השיחות, בהם בניו הגדולים ומקורבו חה"כ יעקב מרגי וכמה מאנשיו המצומצמים. מצידו של דרעי גם עודכנו כמה מהמקורבים, בהם מנכ"ל התנועה חיים ביטון וראשי הלשכה; זאת תוך התחייבות שלא להדליף את עצם קיום המפגש ללא כל אופציות. אחד מאנשי הסוד סיכם אז את השעות הגורליות בכך שהיה "נס שזה לא יצא לתקשורת", שבוודאי הייתה מחבלת בשלום.

הפגישה הראשונה מסתיימת, העבר מאחור והעתיד לנגד עיניהם. בשלב הראשון קובעים השניים כי הקשר יימשך ביניהם ויתבצע ישירות. הקוד האישי של השר דרעי מועבר לידי הרב והנייד של אשתו מועבר לידי השר. מעתה המטרה החדשה: להביא למפגש הבא גם את הרב מזוז.

הניסיונות להשלים את המהלך להיסטורי ולהביא לשלום בין ש"ס לבין פטרונו הפוליטי של אלי ישי הגר"מ מזוז מתחילים במפגש של הרב עמאר עם הרב מזוז בבני ברק. יממה לאחר שהרב שוחרר מבית החולים נועדים הרבנים לפגישה ממושכת, הרב מזוז מבהיר כי קודם צריך לרצות את אלי ישי ואח"כ ניתן לדון על השאר.

"הדרישה של אלי ישי לריצ'רץ' הוכיחה כבר אז את מטרתו היא לפגוע במהלך", אומרים היום מי שהיו מעורבים בנושא. אך הניסיון נעשה: ביציאה מחדרו של הרב מזוז פגש הרב עמאר את אלי ישי. גם במקרה הזה היוזמה נשארה תחת מעטה סודיות, וגם הרב מזוז וגם אלי ישי לא ידעו עליה.

48 השעות שהוקצבו לניסיון חלפו - הרב עמאר הודיע: "הניסיון כשל". 

ניסיון האחדות שנכשל 

כבר למחרת ההודעה ביטל השר אריה דרעי את סדר יומו העמוס ואף ביטל סיור בהתראה קצרה. דרעי נועד מיד לאחר תפילת שחרית עם הראשון לציון הרב יצחק יוסף, שהיה לצלע השלישית של הנתק בתוך המפלגה הספרדית. במשך שעתיים פרס דרעי בפני הרב את תוכן הפגישות, את הסיכומים להמשך ואת תוצאות השלום. בפגישה זו סוכם כי כבר בערב ייפגשו השלושה לפגישת השלום.

בשלב הזה החלו לחפש מקום ראוי לקיום הפגישה, כאשר השר דרעי הציע את בית בתו של הרב עמאר ובנו של הרב יצחק יוסף בשכונת רמות, מאחר ולדבריו המקום מסמל את השלום וכן הוא מהווה מקום ניטרלי עבור כולם. בערב נועדו השלושה, אולם במקרה הזה התמונות ההיסטוריות יצאו מהר מאוד אל התקשורת החרדית והכללית.

התקופה הבאה לאחר פרסום 'תמונות השלום' הביאה את המקורבים שלא היו שותפים למהלך לנסות ולפגוע בו, אולם כל הניסיונות לא צלחו ואחת לכמה ימים שוחחו הרב עמאר והשר דרעי טלפונית והוכיחו כי הקשר איתן מתמיד. גם ההקלטות שיצאו מהמחסנים, המכתבים והציטוטים לא הצליחו לפגוע במהלך.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי השלום המיוחל צפוי לשאת פרי מיד לאחר חג הסוכות, כאשר בש"ס יוזמים כינוס ענק בו צפויים רבני ש"ס להתאחד סביב שולחן אחד. לצד נשיא המועצת הגאון רבי שלום הכהן, ישבו יחד הראשון לציון הגאון הרב יצחק יוסף יחד עם הראשון לציון ורבה של ירושלים הגאון רבי שלמה משה עמאר. וכך יתאחדו כולם באולם אחד - לציין חמש שנים לפטירתו של מנהיג ש"ס המנוח הגר"ע יוסף זי"ע.

השלום הספרדי אריה דרעי הגר''ש עמאר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד