י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

כיצד פסי האטה שומרים על חיי ילדינו בדרך לבתי הספר ולמוסדות החינוך

שנת הלימודים נפתחה לא מזמן ומאות אלפי ילדים חזרו לפקוד את ספסל הלימודים. כמו בכל שנה, גם השנה צפויות להתרחש תאונות דרכים רבות ומיותרות. לצערינו ילדים רבים, בעיקר בגילאים צעירים שבין 9 ל 13 צפויים להפגע וחלקם אף יקפח את חייהם. הכתובת נמצאת על הקיר, נשאלת השאלה, מה בידינו לעשות מבחינת הבטיחות בדרכים כדי למנוע פגיעות מיותרות אלה וכמובן, לשמור על ילדינו?

כיצד פסי האטה שומרים על חיי ילדינו בדרך לבתי הספר ולמוסדות החינוך
צילום: פיקסביי

הסקר השנתי של עמותת אור ירוק

כבכל שנה, גם השנה ערכה עמותת אור ירוק סקר במאות מוסדות חינוך. בסדר נבדקו מספר פרמטרים הקשורים בבטיחות כגון קיומו של מעבר חציה, המצאות פסי האטה ומפרץ להורדת הילדים. מהסקר עולים נתונים מדאיגים בכל הפרמטרים אולם נושא אחד בולט לרעה: היעדרם של פסי האטה בסמוך למוסדות החינוך.

מדוע צריך פסי האטה?

כולנו מכירים את פסי ההאטה הפזורים בכל רחבי הארץ. אותן גבשושיות שמטלטלות את הרכב אם נסענו על גבן במהירות גבוהה מידי ובכך הן מחייבות אותנו בעצם לנסוע לאט יותר. רבות דובר בפסי האטה, מבקריהן טוענים שהם מזיקים לבטיחות, פוגעים בכלי רכב, גורמים לצריכת דלק גבוהה יותר בשל האטות והאצות תכופות ופוגעים בסביבה.

יתכן כי חלק מטענות אלה אינן מנותקות מהמציאות אולם מסתבר כי התועלת בהתקנת הפסים עולה על הנזק. לא פלא איפה שבכל העולם, כולל מדינות אירופה המתקדמות, אימצו פיתרון זה כאמצעי בטיחותי ממעלה ראשונה.

המצדדים בפסי האטה מצביעים על מספר יתרונות בלתי ניתנים לערעור של אמצעי זה:

  • זהו הפיתרון היעיל ביותר להפחתת מהירות נסיעה של כלי רכב באיזורים עירוניים. יותר מאכיפה, מצלמות, תמרורים וכל אמצעי אחר שקיים כיום.
  • התקנה קלה ומהירה, כאשר מדובר בפסים מודולריים מפלסטיק הבנויים מחוליות כפי שניתן לראות באתר של חברת א.ו.ש, לא כשהמדובר בפסי אספלט שהתקנתם מורכבת.
  • מחיר פסי האטה מפלסטיק (אך גם סוגים נוספים), הנו נמוך בהשווה לאלטרנטיבות האכיפה הקיימות.
  • עלויות תחזוקה נמוכות.

אמנם מדובר רק ב 4 נקודות אולם כל נקודה חשובה מאוד כשלעצמה, בפרט כאשר אנו משווים את פסי ההאטה לפיתרונות אלטרנטיביים.

מדוע חשוב להוריד את מהירות הנסיעה בסמוך למוסדות חינוך וכיצד זה מסייע בהגברת הבטיחות?

ישנו קשר הדוק ובל ינתק בין מהירות הנסיעה ובין תאונות דרכים. הדבר מקבל משנה תוקף כאשר מדובר בסביבה עירונית צפופה בה ילדים נעים בדרך למוסדות החינוך השונים. מחקרים רבים בחו"ל הוכיחו קי ככל שמהירות הנסיעה גבוהה יותר כך מתרחשות יותר תאונות וחומרת הפגיעה בהולכי הרגל ונוסעי כלי הרכב קשה יותר.

להלן דוגמה מקובלת ומוכרת לכולנו מחיי היום יום: רכב נוסע במהירות של 25 קמ"ש ברחוב, משני צידי הכביש כלי רכב חונים. ילד בן כ 10 שנים מתפרץ לכביש במרחק של 20 מטר לפני הרכב. במצב כזה הרכב יספיק לבלום ולילד לא יקרה דבר. סיטואציה דומה אך כאשר הרכב נע במהירות של 50 או 60 קמ"ש תסתיים באסון וודאי כאשר כלי הרכב יתנגש בילד הולך הרגל.

לא כל הנהגים ערים לבעיה במלוא חומרתה ולעיתים קרובות נוסעים במהירות גבוהה מידי באיזורי מגורים או ליד מוסדות חינוך. לעיתים אותו נהג ממהר לפגישה, לעיתים הוא חושב על משהו אחר ולא מתרכז במהירות הנסיעה ויכולות להיות עוד אינספור סיבות אחרות. ההבדל בין שתי הסיטואציות נעוץ בקיומם של פסי האטה באותו רחוב או בהיעדרם. כאשר מותקנים פסי האטה, הנהג נאלץ לנסוע לאט יותר ובכך מגביר את בטיחות הולכי הרגל!

משאבים רבים מושקעים בחינוך לבטיחות בדרכים כבר מגילאים צעירים מאוד, אך חשוב לזכור שאחרי הכל, ילדים הם עדיין ילדים ולא ניתן לצפות מהם לעשות את עבודתינו בשמירה עליהם.

מכאן נגזרת כמובן חשיבותם של פסי האטה בקרבת מוסדות לימוד בהם לומדים ילדים עד גיל 18 שנים.

מה אנו התושבים יכולים לעשות בנושא?

ראשית חשוב לדעת כי לכם כתושבים, כוח רב מול העירייה. דרישה גורפת של התושבים להתקנת פסי האטה ברחוב המגורים או באיזורים ספציפיים בעיר נענית בדרך כלל בחיוב והפסים מותקנים תוך זמן קצר.

כמובן שאם אתם מעוניינים לקבל תשובה חיובית מהעירייה והתקנה מהירה של פסי ההאטה, מומלץ לקבל מראש הסכמה רחבה ככל הניתן של התושבים ברחוב שלכם או, במקרה של מוסד חינוכי, שמנהל המוסד, יחד עם ועד ההורים, יבצעו פניה משותפת אל העיריה ויציגו לה חומר כתוב בנושא ואף הצעת מחיר כתובה.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד