י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
הפרשה שהסעירה

עורך הדין זועם: "שום דבר לא השתנה"

בשטח, דברים נראו אחרת. למרות הנוהל החדש – שופטים המשיכו לתקשר עם שוטרים ופרקליטים מחוץ לאולמות | הסיבה מקוממת: הנוהל חל רק החל בספטמבר 2018. מין טענה שלפיה אם החוק אוסר לגנוב, להבדיל, החל מתאריך מסוים – למה לא להמשיך לגנוב עד אז?! | עורך הדין בטור זועם

עורך הדין זועם: "שום דבר לא השתנה"
ערוץ 10

"תיראי מופתעת" כתב חוקר הרשות לנירות ערך לשופטת פוזננסקי-כץ כשהעביר לה מסרים לגבי הארכת מעצרם של העצורים בתיק 4000. "נבקש מחר ימים ספורים. יבקשו שלושה. את בהחלט, אבל בהחלט יכולה לתת יומיים...". השופטת השיבה: "אתה ממשיך לגלות לי הכל ואני אאלץ להיראות ממש ממש מופתעת"…

אין לי ספק שכאשר השופטת צפתה בחדשות ערוץ 10 באותו לילה היא נראתה מופתעת מאד לגלות שכולם יודעים על חילופי ההתכתבויות בינה לבין נציג המשטרה...

לפני חודשיים הופתעה גם כל מדינת ישראל לדעת שתתכן מציאות בה שופטים ותובעים או שוטרים מעבירים ביניהם מסרים-נסתרים על חשבון עצורים או נאשמים. האזרחים - אולי הופתעו, אבל כל מי שחי במסדרונות בתי המשפט – לא היה צריך להיראות מופתע כי המציאות הזו היתה ידועה ומוכרת: שוטרים באו ויצאו מלשכות השופטים ועשו בהם כשלהם. שופטים פגשו שוטרים בלשכות ושוחחו איתם על תיקים. השוטרים ספרו לשופטים עד כמה החשודים מסוכנים לציבור ועד כמה יש מקום להורות על מעצרם, או לערוך חיפוש בבתיהם או בחשבונות הבנק שלהם – ואף אחד לא התערב.

אותם שוטרים מסרו לשופטים בעל פה, בשיחות בלשכות השופטים, פרטים שלא היו מוסרים, בהכרח, אילו היו צריכים להגיש אותם בכתב. חלק מהדברים הם לא היו רושמים – כי מסמכים הרי נשארים בתיק, וניתן לעקוב אחריהם ואולי אפילו לגלות, בעתיד, שכללו מידע מטעה. מה שנאמר בעל פה – לא ניתן להוכיח. ושופטים פגעו בזכויות האזרח על סמך שיחות פסולות אלה. ההשפעה של תהליך פגום זה היתה עצומה. אמנם לא היה מדובר במשפט המתנהל "במחשכים" כי האורות דלקו בלשכות השופטים, אך שום פרוטוקול לא נוהל ושום תיעוד לא נעשה, ולפיכך, ללא ספק, ניתן לומר שהיה מדובר בהליך חשוך.

בעקבות פרשת פוזננסקי פרסמה נשיאת בית המשפט העליון, השופטת חיות, נוהל שאסר כל קשר כזה, מכאן ולהבא. האם היתה מגיבה כך אילו טענו בפניה שקיים קשר פסול כזה, ללא התיעוד הברור של כתב ערוץ 10?! אני משאיר לקורא להשיב על השאלה.

בפועל, הנושא הוצף והתגובה של חיות היתה מהירה.

ואולם, בשטח, דברים נראו אחרת. למרות הנוהל החדש – שופטים המשיכו לתקשר עם שוטרים ופרקליטים מחוץ לאולמות.

הסיבה המקוממת היתה: הנוהל חל רק החל בספטמבר 2018; מין טענה שלפיה אם החוק אוסר לגנוב, להבדיל, החל מתאריך מסוים – למה לא להמשיך לגנוב עד אז?!

אמנם מדובר רק בנוהל ולא בעבירה פלילית, אך במקם בו הנוהל בא למנוע תופעה פסולה, העובדה שהשופטים המשיכו לנהוג לפי אותו נוהג פסול עד חודש ספטמבר, בטענה שטרם נכנס לתוקף – תמוהה ומעוררת מחשבות נוגות.

עו"ד אריאל עטרי

אבל מסתבר שהנוהל החדש מתקשה לשרש את התופעה הפסולה. נמצא מסלול עוקף המאפשר קשר עקיף בין השופטים לנציגי המדינה. בכל לשכת שופט יש עוזר משפטי שחי עם השופט מהבוקר עד הערב, חולק איתו רשמים, הערות, דיונים ונושאים משפטיים; כל הנושאים שבסופו של דבר הופכים, בין אם נרצה ובין אם לאו, לחלק מהתודעה של השופט שבא לכתוב החלטה.
הקשר העקיף מתנהל דרך העוזרים המשפטיים. כאשר שופטים מבקשים להעביר מסרים לפרקליטים ולשוטרים – הם עושים זאת דרכם. קשר פסול זה נמשך גם לאחר פרסום הנוהל על ידי חיות. החלטתי לעשות מעשה והפניתי לנשיאת בית המשפט העליון מכתב. במכתב התרעתי שההפרדה לא נשמרת, והפגיעה באזרחים נמשכת. סיפרתי שהייתי עד למקרים בהם, לא זו בלבד שפרקליטה פעלה מול עוזרת משפטית של שופטת, ישירות, אלא שהגדילה לעשות וסרבה למסור לי את מספר הטלפון של העוזרת המשפטית, כשבקשתי זאת, כדי שלא אוכל ליצור קשר עם העוזרת המשפטית, בעצמי... בקשתי מהנשיאה חיות לחדד את הנוהל באופן שיאסור קשר גם בין העוזרים המשפטיים לנציגי המשטרה והפרקליטות.

לאחרונה, קבלתי מכתב מלשכת הנשיאה חיות, בו הובהר לגבי הנוהל, בין היתר, כי "...הקשר בין גורמי החקירה והתביעה לבית המשפט ייעשה, ככלל, רק באמצעות מזכירות בית המשפט. בהתאם לכך, הובהר ... כי לא תתאפשר הגשת בקשות במישרין לשופט או למי מאנשי לשכתו ... עוד הובהר כי השופט או מי מאנשי לשכתו לא יקיימו קשר ישיר עם גורמי החקירה והתביעה לצורך קבלת חומרי החקירה ... משמע, ההוראות המונעות קשר ישיר בין השופטים לבין גורמי החקירה והתביעה חלות גם על עוזרים משפטיים".

אבל המציאות - שונה. קשרים אלה – נמשכים. מסתבר שדברי חיות באים בגדר "הלכה ואין מורים כן".

אם במערכת המשפט איש לא יתעשת ויאכוף את הנוהל, בפועל, – "פרשת פוזננסקי 2" היא רק ענין של זמן. ואם מחר תתפרסם תכתובת אסורה בין עוזר משפטי לבין שוטר, שמלמדת איך סוגרים דברים מאחורי גבו של האזרח העצור או הנאשם, בבקשה אל תיראו מופתעים...

פרשת השופטת והחוקר רונית פוזננסקי כץ אריאל עטרי מערכת המשפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד