י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

ניהול משק בית ללא חובות, עיקולים והגבלות - האם זה אפשרי?

"וְטוֹב לִסְבּל דּחַק אֲפִלּוּ בִּמְזוֹנוֹת וְכָל שֶׁכֵּן בְּמַלְבּוּשִׁים וְדִירוֹת וְכוּ' וְלא לִהְיוֹת בַּעַל חוֹב, וּמוּטָב שֶׁיִּהְיֶה בַּעַל חוֹב לְעַצְמוֹ אוֹ לִבְנֵי בֵּיתוֹ בְּמַלְבּוּשִׁים מִלִּהְיוֹת בַּעַל חוֹב לְהַחֶנְוָנִי אוֹ לַאֲחֵרִים. כִּי בְּכָל עִנְיְנֵי פַּרְנָסָה צְרִיכִין לְהַמְתִּין עַד שֶׁיָּבוֹא עִתּוֹ" (רבי נחמן מרבסלב)

ניהול משק בית ללא חובות, עיקולים והגבלות - האם זה אפשרי?
צילום: ברק רום

מינוס תמידי בבנק ואי יכולת להחזיר הלוואות במועדם, הן בעיות שכיחות של משקי בית רבים בישראל. מדובר באנשים מהיישוב, נורמטיבים, שעובדים בעבודות מסודרות אך מקיימים אורח חיים כלכלי שאינו תואם את יכולת ההשתכרות שלהם. בין החייבים ניתן למצוא אנשים פרטיים שנטלו הלוואה לקניית רכב, לנסיעה לחו"ל, לקנייה גדולה או לשיפוץ בית. תחילה הוצעה להם הלוואה מהבנק בו מתנהל החשבון שלהם, לאחר מכן מחברת האשראי ובהמשך מהבנק או מגופים חוץ בנקאים נוספים. מעטים מאוד הגופים אשר בדקו היטב את היכולת האמיתית של החייב להחזר ההלוואה.

חובות ההלוואות והריביות התופחות יצרו תמריץ ללקיחת הלוואות נוספות, ועם כל הלוואה, הולכת ופוחתת יכולת ההחזר. כך, מוצאים עצמם החייביים, מתרסקים אל מציאות של תיקי הוצאה לפועל, נרדפים על ידי נושים בעלי אמצעים, מתמודדים עם עיקולי משכורות, עיקולי כספי חסכונות והגבלות שלא מאפשרות להם לקיים את משקי הבית כגון, הגבלות בפתיחת חשבון בנק, בחידוש רישיון נהיגה, בקבלת פנקס שיקים, בפתיחה או בהמשך ניהול עוסק מורשה, וקבלת צו עיכוב יציאה מהארץ. הגבלות שלעיתים אף גורמות להם לאבד את פרנסתם. במצב כזה, הניסיון לסגור את החוב, הוא ניסיון שמועד מראש לכישלון.

אותם חייבים זוכים להתייחסות מוגבלת ביותר, לרוב שלילית. רואים בהם כמי שהביאו על עצמם את אסונם, מתייחסים אליהם כאלו המבקשים לחיות על חשבונם של אחרים או להתחמק מתשלום החובות. אולם רבים מהחייבים בהחלט מעוניינים לשלם את חובותיהם, אלא שהאמצעים אשר עומדים לרשותם אינם מאפשרים להם לעשות זאת.

התמודדות

קיימים במדינת ישראל פתרונות יעילים ומהירים לסגירת חוב, להסרת סנקציות הוצאה לפועל ופתיחה בחיים כלכליים חדשים. על מנת להגיע למצב המיוחל, ראשית יש לעשות שינוי בגישה הכלכלית, להיות מודע לבעיה ולהיות מוכן לפתור אותה. ניתן לנסות לפתור את המצב באופן עצמאי מול הרשויות וההוצאה לפועל אך נכון ומומלץ לפנות לעורך דין הוצאה לפועל שמבין את רזי המערכת ובעל ניסיון בתרחישים מגוונים ובהליכי הסדרי חוב שונים.

עבור רבים מהחייבים, הפתרון יהיה הסדרי חוב עם הנושים, בסכום ריאלי שהם יוכלו לעמוד בו ולסיים את תשלום החוב. אצל אחרים זה יהיה הליך פשיטת רגל וקבלת הפטר. כל מקרה הוא ייחודי בפני עצמו. על איש המקצוע להבין היטב את התיק שלפניו, את הנסיבות בגינן נצבר החוב ובגינו החייב הגיע לחדלות פירעון. כמו כן, עליו לפעול עוד בתחילת הדרך להסרת ההגבלות והעיקולים שמקשים עליו בהמשך חיי השגרה. לאחר מכן עליו לבחון את היכולת הכלכלית של הלקוח להחזר החוב, לפרוס בפניו את היתרונות והחסרונות בכל הליך ולקבל החלטה משותפת עם הלקוח, המתאימה ביותר עבורו. החלטה שתיתן פתרון שלם וממשי של הסדר החוב, עם אפשרות לחזור לשגרת חיים נורמטיבית וניהול משק הבית בצורה בריאה ומכבדת.

התהליך לא נגמר בהסדר החוב וביטול ההגבלות. ליווי הלקוח ומתן כלים להתנהלות כלכלית נכונה גם ביום שאחרי ההליך, הכרחיים על מנת שלא יחזור לחיים תחת חובות ועיקולים.

סיפורים מהשטח רבים מגונים ונותנים קרן אור עבור חייבים שאיבדו את האמונה שהמצב יכול להשתנות. המקרים המתוארים הינם מקרים אמיתיים שנוהלו על ידי עורכי דין מחברת עורכי-דין הופמן רוז.

החזרת הלקוח להליך לאחר ביטולו וקבלת הפטר

לקוח הגיע למבוי סתום לאחר שהליך בו התנהל הסדר החוב שלו, בוטל בעקבות מחדלים רבים. לאחר שפנה לחברת עו״ד הופמן רוז, האחרון פעל למניעת חזרתו של הלקוח למסגרת ההוצאה לפועל שהמשמעות היא חזרה לחיים תחת עיקולים והגבלות. החברה פעלה אל מול בעלי התפקיד בתיק ובית-המשפט וההליך הגיע לסיומו כאשר הוא יוצא לחיים חדשים, בהם הוא מוחק חוב בסך 1,913,000 ₪ בתשלום כולל בסך של 72,000 ₪.

התאמה מחודשת להליך ושמירה על תחום עיסוקו של הלקוח

סיפורו של לקוח אשר פתח בהליך הסדר לפי סעיף 19 א' לפקודת פשיטת הרגל במשרד עורכי דין. ההליך החל להסתבך עד שהגיע למבוי סתום בעקבות חוב מזונות גבוה במיוחד וחובות גבוהים לרשויות המס. למעשה הלקוח היה מצוי בהליך למחיקת חובות לא נכון ולא מתאים עבורו. החשש העיקרי שעמד מול עיניו היה סיכון ממשי לאבד את פרנסתו כסוכן ביטוח, היות והליך פשיטת רגל עלול היה לבטל את רישיון סוכן הביטוח שהיה ברשותו ובכך לפגוע קשה ביכולתו העתידית להשתכר בתחום עיסוקו. הלקוח פנה לחברת עו״ד הופמן רוז אשר זיהה מייד את הבעיה הקיומית של הלקוח ופעל בשילוב הליך גישור להחריג את חוב המזונות בהליך ובכך להגיע להסדר אל מול הגרושה, לצמצום ופריסת חוב המזונות בהלימה למצבו הכלכלי של הלקוח. החברה מחקה ללקוח 60% מחובותיו כאשר החובות לרשויות המס נכללו גם הם בהסדר זה.

ביטול עיקולים והגבלות

סיפורה של משפחה, ימים ספורים לפני חג הפסח. הורים לשלושה ילדים אשר עובדים קשה למחייתם ומתקשים בעמידה בתשלומים השוטפים, נאלצו להתמודד עם עיקול חשבון הבנק של אב המשפחה ימים ספורים לפני ערב החג, דבר שהוביל לקושי כלכלי קשה ביותר בעיקר לנוכח הוצאות החג. הלקוחות בליווי עורך דינם פנו בבקשה בהולה לבית המשפט לביטול העיקול, תוך פירוט הנסיבות שגרמו למצב. בית המשפט נעתר לבקשה והמשפחה קיימה את החג בכבוד.

הקטנת צו תשלומים בהתאם ליכולת הכלכלית

סיפורה של בחורה צעירה שנקלעה למצב של חדלות פירעון. במסגרת הליך למחיקת חובות שנקבע עבורה, בעזרת משרד עורכי דין, היה עליה לשלם את החוב באמצעות צו תשלומים חודשי בסך 1000 ש״ח, סכום שאינו תואם את יכולת הכלכלית ונסיבות חייה. בחיפוש אחר פתרון למצבה פנתה הלקוחה לחברת עורכי דין הופמן רוז ועם קבלת צו הכינוס הוגשה בקשה בהולה להקטנת צו התשלומים החודשי לסך של 200 ש״ח. בית המשפט נעתר לבקשה והלקוחה יכלה להמשיך בהליך למחיקת החוב ובמקביל לקיום שגרת החיים בכבוד.

מסיפורים אלו משתקפת התובנה כי על החייב להיות מעורב בבחירת ההליך המתאים עבורו בהתאם ליכולותיו הכלכליות ועם יד על הדופק לאורך כל תהליך הסדרת החוב. במקרים בהם ההליך נמשך זמן רב ללא הגעה לפתרון ממשי, או כאשר ההליך לא מאפשר לחייב ולמשפחתו לקיים שגרת חיים נורמטיבית, יש לראות בכך נורות אזהרה לכך שההליך לא מתנהל בצורה אופטימלית ולפנות לקבלת חוות דעת שניה ממומחים בתחום על מנת להבטיח הגעה ל״קו הסיום״.

הכותב עו״ד ערן רוז בעלים ושותף בחברת הופמן רוז- חברת עורכי דין המתמחה בייצוג חייבים בהליכי הוצאה לפועל, פשיטת רגל והבראת תאגידים.

שוקל לפנות להליכי פשיטת רגל? נמצא כבר בהליך אך עומד בפני שוקת שבורה? עורכי-דין  הופמן רוז יעניקו לך את הליווי המשפטי הטוב ביותר. לפגישת ייעוץ חינם השאר פרטים או חייג 0747290600.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד