י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
רוסיה מחריפה את המשבר

ישראל תחשוב פעמיים לפני שתתקוף בסוריה

הרגע שישראל כה חששה ממנו - הגיע: רוסיה הודיעה כי העבירה בהצלחה את מערכת ה--S-300 לידי הסורים • סגן שר החוץ של רוסיה: "ישראל תחשוב פעמיים לפני שתתקוף שוב בשטח סוריה"

מערכת ה-S-300 בפעולה. צילום: רויטרס
מערכת ה-S-300 בפעולה. צילום: רויטרס

רוסיה הודיעה כי היא השלימה את העברת מערכת טילי S-300 לסוריה. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה הערב כי שר ההגנה הרוסי הודיע לנשיא פוטין שה-S-300, שישראל כה חוששת ממנה, אכן הועברה לסוריה.

צעד זה נחשב להחרפת היחסים בין ישראל לרוסיה, והוא מבטל את הערכות חלק מהמומחים הישראלים שטענו כי שר ההגנה הרוסי הצהיר שיעביר את המערכת המתקדמת רק לשם ההצהרה - ולא מתוך כוונה לבצע.

אולם כעת מתברר שהאיום הגיע לידי מימוש וכי הייתה בו כוונה. קיומה של מערכת משוכללת כזו בצד הסורי תקשה את פעילות מטוסי חיל האוויר. מערכת ה-S-300 מסוגלת לזהות פעילות אווירית עד לטווח של 200 ק"מ. לכן אם תוצב בדמשק היא עשויה לנטר כל פעילות אווירית של חיל האוויר הישראלי.

על פי הדיווח, נכון לעכשיו אסד קיבל שתי מערכות, וייתכן שהוא יקבל מערכות נוספות בהמשך.

כזכור, המתיחות החלה בעקבות תקרית הפלת מטוס תובלה רוסי לפני כשבועיים בשטח סוריה עליו היו 15 אנשי צוות רוסיים שהתרסקו אל מותם. המטוס הופל לאחר שמערכות ההגנה הסוריות ירו טילי נ"מ על מטוסי חיל האוויר הישראלי ללא הבחנה, לאחר שאלו כבר היו בדרכם חזרה לשטח ישראל.

בשבוע שעבר פרסם האתר הרוסי "קומרסנט", כי הנשיא אסד יקבל בין שתיים לארבע מערכות הגנה - אך עדיין לא פורסם כמה מערכות כבר הועברו לסוריה.

סגן שר החוץ של סוריה פייסל מקדד, הגיב על העברת המערכת לארצו, ואמר: "ישראל תחשוב פעמיים לפני שתתקוף שוב בשטח סוריה".

יצוין כי בשבוע שעבר התייחס שר הביטחון ליברמן לסוגיית העברת המערכת לידי סוריה, ואמר כי ישראל מצויה בקשר טוב עם הרוסים ומנהלת מגעים עם הקרמלין.

"יש הרבה מגעים ויש הרבה תיאומים", אמר ליברמן. "הכל בצינורות החסויים. מבחינתנו, כל האחריות על הפלת המטוס הרוסי - על צבא סוריה. אנחנו ממשיכים בתיאום הביטחוני, אין לנו עניין לנהל שיח תקשורתי עם הרוסים. יש לנו דרכים לתקשר".

רוסיה ישראל S-300

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד