י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
הרשימה נחשפה

מדוע צה"ל עוקב אחרי אתר 'בחדרי חרדים'?

נחשפה רשימה של 100 אתרים שצה"ל ביקש לפקח עליהם ב-2015, בהם אתרי החדשות: הארץ, Ynet, וואלה, נענע 10, ערוץ 7 והאתר החרדי הגדול בעולם - 'בחדרי חרדים'

אילוסטרציה צילום: דובר צה"ל
אילוסטרציה צילום: דובר צה"ל

מחלקת ביטחון מידע בצה"ל (מחב"ם) עוקבת באופן יומיומי ברשת אחר עמותות, ארגונים חברתיים, בלוגרים פוליטיים וגם פוליטיקאים - כך עולה ממסמך שפורסם ביום חמישי האחרון באתר "הארץ".

יניב קובוביץ, הכתב הצבאי של הארץ פרסם רשימה של 100 אתרים שצה"ל ביקש לפקח עליהם ב-2015, בהם אתרי החדשות: הארץ, Ynet, וואלה, נענע 10, ערוץ 7 והאתר החרדי הגדול בעולם - 'בחדרי חרדים'. עוד עקב צה"ל אחר בלוגים ופורומים שונים ברחבי הרשת, וכן אחר חברת הכנסת בסיעת המחנה הציוני מטעם מפלגת העבודה שלי יחימוביץ, המשמשת כיו"ר הוועדה לביקורת המדינה.

המחלקה עוקבת באופן יומיומי ברשת אחרי עמותות, ארגונים חברתיים, בלוגרים פוליטיים וגם פוליטיקאים. המעקב ואיסוף המידע מתבצעים בשנים האחרונות באמצעות מערכת שסורקת פרסומים ברשתות החברתיות, בלוגים, פורומים, מנועי חיפוש, טוקבקים ואתרי חדשות.

בצה"ל הגיבו כי "בהמשך לכתבה שעניינה הזמנת שירותי ניטור לרשת, נבהיר כי מדובר בשירות לאיתור דלף מידע בטחוני, בדפים ציבוריים ופומביים בלבד. המכרז לאספקת השירות, שחלקים ממנו נלקחו ממסמך שנוסח על ידי חברה פרטית בשנים 2014-2015, מביא כדוגמאות, באופן שאינו ראוי, שמות של אישים ואתרים".

"בפועל", כך צה"ל בהודעה רשמית, "הניטור אינו מתבצע על אזרחים ספציפיים, לרבות חברי כנסת ואישי ציבור, אלא במרחב הציבורי הרשתי, באמצעות חיפוש מילות מפתח שיש בהן להעיד על דלף מידע מסווג".

יחד עם זאת, בעקבות הפרסום של קובוביץ ב'הארץ', הודיעו בצה"ל כי "הנושא יתוחקר ונפעל להימנעות משגיאות כאלה בעתיד. מעבר לאזכור הפסול של חברת הכנסת יחימוביץ', אנו מביעים את התנצלותנו אם אדם כלשהו נפגע מאופן פרסום המכרז, ולא הייתה כל כוונה לפגוע או להטיל דופי באיש".

יחימוביץ מסרה בתגובה ל'הארץ' כי "כמי שחשופה שנים למידע מסווג ביותר, ונהנית מאמון גורף של מערכת הביטחון, נפגעתי עמוקות מהפרסום. חמור מכך, הרעיון שצבא מנטר פעילות פוליטית של נבחר ציבור הוא רעיון מחריד שרחוק מאופייה של ישראל. עם זאת, התרשמתי כי מדובר בטפשות ובשלומיאליות ולא בכוונת זדון, וכי הופקו הלקחים, ואני מקבלת את ההתנצלות".

מעקבים ובילוש ריגול ברשת צה"ל שלי יחימוביץ בחדרי חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד