י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
עולם התורה פותח זמן חורף:

החידושים בהיכלי הישיבות || פרויקט מיוחד

היוזמה המהפכנית בלייקווד, ראש החבורה החדש בסלבודקה לבני חו"ל, ראש הישיבה שהגיע לגאב"ד 'העדה', תקנות הרישום בפתח תקווה ואלעד, ראשי הישיבות שהחליפו ל"המבורג" • 'בחדרי חרדים' מגיש פרויקט נרחב על תחילת זמן החורף בהיכלי הישיבות, בצל הבחירות לרשויות 

בחורי ישיבות חוזרים ללימודים. צילום: שוקי לרר
בחורי ישיבות חוזרים ללימודים. צילום: שוקי לרר צילום: שוקי לרר

זמן חורף פורה: רבבות תלמידי ישיבות ואברכים החלו היום (שלישי) וחלקם הגדול יתחילו מחר, ביום רביעי, את זמן החורף תשע"ט, בהיכלי התורה והישיבות. רבבות עמלי התורה יחזרו לחבוש את ספסל הלימודים לאחר חופשה ממוצאי יום כיפור.

זמן החורף זוהי עונת הלימודים הארוכה ביותר במחזור השנה הישיבתי, וה'זמן' נמשך חמישה חודשים. בשנה זו, בשל היות השנה מעוברת, שישה חודשים בסך הכל, עד בין-הזמנים הבא בראש חודש ניסן, אז יחזרו אלפי עמלי התורה ותלמידי הישיבות לביתם.

עולם התורה יפתח את הזמן בצל הבחירות לרשויות המקומיות, ובישיבות רבות, צוות הישיבה נערך לבצע חיזוקים גדולים בתחילת הזמן, בכדי שהבחירות לא ישבשו חלילה את התקופה הראשונה של תחילת הזמן. הבחישה המוניציפלית גורמת לבחורים רבים לעבוד ולדבר על הנעשה בפוליטיקה החרדית, בישיבות ישקיעו מאמצים כבירים בכדי לשמר את תחילת הזמן, עד שיעברו הבחירות.

כך או כך, עולם התורה פורח ומשגשג בעשרות אלפי בחורים מכלל החוגים והעדות, בהתעלות גדולה. המסכתות הנלמדות בזמן חורף הן בבא קמא בישיבות הלומדות בדרך פוניבז', ובישיבות שבדרך חברון, לומדים מסכת בבא בתרא. 

כמידי תחילת זמן, מגיש 'בחדרי חרדים' את החידושים, הסיפורים המעניינים, והעדכונים מהיכלי התורה והישיבות.

תחילה עם יוזמה מעניינת בישיבה הגדולה בעולם - ישיבת בית מדרש גבוה לייקווד בניו ג'רזי שצוברת תאוצה במקום עם תחילת זמן חורף הבעל"ט. בעיירה לייקווד ישנה סוג של בעיה שהגננות מתחילות את עבודתם בשעה 9:30 והאברכים מתחילים את סדר א' רשמית בשעה 9:45 והסדר מסתיים בשעה רבע לשתיים בצהריים ולאחר מכן תפילת מנחה ויש לחץ כל יום שצריך בשעה 2:00 לאסוף את הילדים מהגנים והדבר לא פרקטי לרוץ כל יום ולא להספיק, כך גם בבוקר האברכים מגיעים מאוחר לסדר והדבר גורם לביטול תורה.

מי שיזם את הדבר טוען במודעה שתלה בלוח המודעות בישיבת בלייקווד כי הגננות צריכות להתחיל מוקדם יותר ולסיים מאוחר יותר ויש לו גם מלגה בשבילם, כך גם שהבעלים יוכלו להתחיל את הסדר בשעה 9:15 ויסיימו מאוחר יותר בשעה 2:20 ויוכלו להתפלל מנחה ביישוב הדעת. לדברי היוזמים ישנם אברכים שלא התפללו כמה שנים מנחה כראוי ויש גם אברכים שצריכים לרוץ וזה ביזיון גדול עבורם ותלמוד תורה כנגד כולם.

מי שיחזור הערב (שלישי) לארץ עם תחילת הזמן הוא הגאון רבי דוד כהן ראש ישיבת חברון שנסע למסע חיזוק הקהילות בצרפת ובהם בני הנוער, ראש הישיבה וחבר המועצת של 'דגל התורה' שביקר בכל ריכוזי היהדות החרדית בצרפת חיזק את בני הנוער והישיבות. אמש אף נשא דברים לרבני פריז לפני הכינוס הגדול.   

בישיבת סלבודקה בבני ברק מתאכלס בניין הפנימייה החדש לאחר שנה וחצי של שיפוצים נרחבים, כאשר במהלך החורף אמור להתקיים מעמד חנוכת הבית וקריאת שם לבנין בהשתתפות הנגיד קראפינקעל שתרם את הבניין לזכרו של אביו. בנוסף מינוי חדש בישיבה הרב מנחם קראוס ששימש בעבר כראש כולל בבריסק, נוסף לצוות הישיבה מתחילת הזמן וישמש כראש חבורה לבני חו"ל בישיבה, במסגרת תפקידו ימסור שיעור יומי וחבורות באידיש.

כמידי זמן חורף מתחילים גם עונת הרישום לישיבות קטנות תמיד הייתה זו העיר מודיעין עילית שם הרישום נפתח מוקדם מהרגיל וגם למהומה כך שתוך יממה הרישום נסגר, בתקופה האחרונה לאחר שמאות בחורים בפתח תקווה ובאלעד הגיעו לכניסתם לישיבה קטנה הוחלט לקבוע זמני מבחנים לישיבות קטנות בערים פתח תקווה באלעד, בימים האחרונים נערכה אסיפה למנהלי התתי"ם ומחנכי כיתות ח' בראשות הגאון רבי שלמה גוטפריד רבה של שכונת גני הדר ובעידודם של ראשי הישיבות הקטנות האזוריות ועל דעת מרנן ורבנן גדולי ישראל הוחלט כי המבחנים לישיבות קטנות יתקיימו השנה בסמוך לראש חודש ניסן וכל העיסוק בין ההורים לתלמוד תורה ובין התלמוד תורה לישיבות  וכן הראיונות יתקיימו החל מפורים קטן אדר א'. בנוסף הוחלט כי המבחנים השניים יתקיימו בסמוך לחודש אב.

בישיבת תושיה במושב תפרח שבדרום התבשרו הבחורים לקראת תחילת הזמן שהחל ביום שני בשיעור פתיחה על אירוסי נכדתו הראשונה של ראש הישיבה הכלה היא בת בנו הגדול של ראש הישיבה הגאון רבי מאיר פילץ המשמש ראש כולל 'בית ישראל' בירושלים וחתנו של הגאון רבי משה בונים קרויס ראש ישיבת 'אור אלחנן' לצעירים. החתן, הוא הבחור החשוב עקיבא פויפר מבחירי ישיבת תפרח שנבחר על ידי הגר"א פילץ לחתן לנכדתו. שמחת האירוסין נערכה יממה קודם תחילת הזמן.

ראש ישיבת 'כנסת יצחק' הגאון רבי יהושע ארנברג שכפי שנחשף ב'בחדרי חרדים' בשלהי זמן אלול הורה לישיבתו ולמוסדותיו להפסיק לקחת תקציב מהמדינה, אמש הדבר התבטא בהגיעו למעונו של גאב"ד 'העדה החרדית' הגרי"ט וייס בשכונת גוש 80 בירושלים שם קיבל את ברכתו לאור ההתנתקות מלקיחת כספי השמד והצטרפות הישיבה לחינוך הטהור.  

בישיבת 'מאור התלמוד' ברחובות חגגו את פתיחת הזמן בשמחת האירוסין לנכדו ונאמן ביתו של ראש הישיבה הגאון רבי אברהם יצחק הכהן קוק החתן הבחור החשוב יעקב פינקוס בן הרה"ג רבי משה אהרן פינקוס ר"מ בישיבת הגר"ח מן ההר ונכד הגה"צ רבי שמשון דוד פינקוס זצ"ל השמחה נערכה בתחילת השבוע באולמי משכנות יעקב בבני ברק. מיד לאחר האירוסין המריא ראש הישיבה הגרא"י קוק לטורונטו שבקנדה שם ישהה לטובת הישיבה. 

בישיבת 'באר מרדכי' שבראשות הגרב"ש דויטש חבר מועצת גדולי עולם התורה הממוקמת ברחוב חגיז בשכונת זכרון משה בירושלים ינהיגו במוצאי השבתות הארוכים של החורף חבורה מיוחדת של ראש הישיבה הגרב"ש דויטש בספר 'מנחת חינוך', והחל מתחילת זמן חורף בסדר ב' נפתחה גם חבורת קדשים בראשות ראש הישיבה הגרב"ש דויטש שמי שיחליפו כראש בקיאות בסדר ב' יהיה הגאון רבי יעקב שטוב. 

בישיבת רבינו חיים עוזר בבני ברק יצאו לקעמפ דווקא בבין הזמנים הנוכחי ולא בקיץ כנהוג, הבחורים יצאו לקעמפ מיום חמישי בסוף השבוע שעבר ועד היום שני במשך ארבעה ימים למושב 'בני ראם' שם שהו ביחד עם צוות הישיבה וחילצו כוחות לקראת הזמן החדש.

בישיבת 'קרית מלך' בבני ברק שם נסגר במהלך הקיץ הכולל הגדול בישיבה עקב חוסר תקציב וחובות, בישיבה יפתחו כן כולל מצומצם עם תחילת הזמן לזכרו של ראש הישיבה המנוח הגרש"י בורנשטיין זצ"ל, כזכור בחג הסוכות הגיע נשיא הישיבה הגר"ח קנייבסקי לירושלים לדינר שנערך בשערי חסד עבור הישיבה והבור הכלכלי הקשה אליו נקלעה. 

ועוד בממלכת הכוללים: בכולל הנמצא בבית החולים 'מעיני הישועה' שהוקם על ידי הד"ר המנוח הרב משה רוטשילד ז"ל שנפטר בחג הסוכות האחרון הוסיפו עם תחילת הזמן הוסייף בנו המנכ"ל הרב שלמה רוטשילד עוד אברכים מצוינים שיחבשו את הכולל בבית הכנסת שבבניין בית החולים בבני ברק כראש הכולל מכהן הרב אקרמן בוגר ישיבת חברון.

בישיבת בית מאיר שיכון חזון איש בני ברק בראשות ראש הישיבה הגאון רבי צבי רוטברג פותחים את זמן החורף עם פתיחת קומת פנימיה חדשה והתרחבות משמעותית במספר הבחורים בישיבה,  הישיבה הכפילה לאחרונה באיכות ובכמות את מספר הבחורים ונמצאת בתנופת בנייה בקמפוס הישיבה ליד בניין תורת אמת ברחוב דבורה הנביאה בבני ברק  המשגיח הגאון רבי אהרן שווב ימשיך בסדרת שיחות וועדים לכל בני הישיבה, ועקב בעיית בטיחות נאלצו בישיבת בית מאיר להוריד את הגלריה שהותקנה לימים הנוראים ולהצטופף כרגע עד להרחבת בית המדרש הישן. 

התרגשות גדולה גם בקרב תלמידי ובוגרי ישיבת בית מאיר לצעירים המתחדשת והמתרחבת בשיכון חזון איש עם שורת מינויים חדשים בישיבה הגאון רבי רפאל פרוכטר מונה לראש הישיבה  הגאון הצדיק רבי מרדכי חברוני יכהן כמשגיח הישיבה הבחורים החדשים והאיכותיים שהתקבלו כעת לישיבה  עברו מבחן וראיון בימי בין הזמנים  ויגיעו לישיבה עם פתיחת הזמן שיעור פתיחה של ראש הישיבה במעמד מרנן ורבנן  ביום רביעי בשעה 4:00 לאחר תפילת מנחה.

חידושים בישיבות גם ענף הכובעים: בישיבת 'עטרת ישראל' החל באחרונה ללבוש כובע "המבורג" הגאון רבי אהרן וינר ר"מ בישיבה המכהן גם כרב הקהילה החרדית בקרית יובל.

בישיבת 'משכנות התורה' בבני ברק החל ראש הישיבה הגאון רבי אפרים כהן משמחת תורה ללבוש אף הוא כובע "המבורג" לאחר שעד עכשיו לבש כובע קנייטש. עם תחילת הזמן תתקיים הערב (שלישי) שמחת החתונה לבת ראש הישיבה עם בן הגר"ש טולדנו ראש ישיבת 'רינת יעקב'.

בישיבה לצעירים 'כנסת יונה' של הרב אשלג עברה הישיבה שדרוג משמעותי עם החלפה של חלק מן הצוות רוחני, והכנסת רבנים צעירים וחזקים במקומם. המשגיח הרב משה רדליך עזב, ואת מקומו תפס הרב מיכאל פלג אשר משמש במקביל כר"מ בישיבת אש התלמוד, הרב פלג מפורסם כתלמיד חכם מופלג מלא עוצמות, וכבר בחודש אלול הוא הכניס מושגים חדשים של שטייגען אשר ניכר בביהמ"ד שיש בו ריתחא דאורייתא כבר ב6:30 בבוקר ועד 11:30 בלילה, כמו"כ הר"מ של שיעור א' הרב אברהם ברסלויער עזב ובמקומו נכנס הרב יעקב ישראל יעקבזון שמכהן גם כר"מ בישיבת פוניבז' לצעירים. כמו כן מכהן בישיבה משגיח חדש הרב משה מנדלוביץ. במהלך חודש אלול הגיעו לשאת דברי חיזוק בישיבה הגאון רבי דוד כהן וכן הגאון רבי ברוך סולובייצי'ק.

בעולם התורה החסידי

בשנים האחרונות נעשה מהפך בכל מה שקשור לבחורים בישיבות הגדולות בחצר חסידות גור כשבהתחלה נשארו הבחורים שהגיעו לגיל של ישיבה גדולה במסגרת הצוות של הישיבה הקטנה ואח"כ נפתחו מחדש הישיבות הגדולות ואת הבחורים המבוגרים מכל הישיבות קובצו לשתי ישיבות אחת בבית המדרש הישן ברחוב רלב"ח אשר נקראה גם על שמו של הבית ישראל בשם "פאר ישראל" ואחת בבני ברק בישיבת מאור ישראל ברחוב הרב דסלר. 

עם הקמת הישיבות הגדולות היה צורך לאחד את הבחורים המבוגרים שירגישו שדואגים להם אז הגה רעיון בנו של הרבי הרה"צ רבי נחמיה אלתר לעשות חברה שנקראת "שבת אחים" שמדי פעם מתקבצים לסעודות גדולות וטיולים כשבין השאר נעשים גם מבצעים עם מלגות כספיות גבוהות בשביל לדאוג לבחורים הגדולים ואכן בימי חול המועד נערכו  כוללי בין הזמנים לבחורים הגוראים.

התחדשות בישיבת אורייתא הכלל חסידית בירושלים הישיבה שמונה כ-200 בחורים חלקם הגדול נמצא ברחוב הטורים שם הרחיבו את בית המדרש, החידוש הגדול שנעשה בזמן זה בישיבה הוא בסניף של הקיבוץ הגבוה שהיה ברחוב פולנסקי והועבר למשכנו החדש ברחוב חגיז עם צוות הישיבה יחד עם הרב חיים טורצ'ין.

(היכל ישיבת אורייתא בשמחת בית השואבה) 

בישיבת סלאנים הגדולה עברו עם תחילת הזמן למבנה החדש שלהם בעיר אלעד, 200 בחורי החסידות יתחילו את זמן חורף במבנה החדש כשהאדמו"ר יגיע להתפלל עמם את תפילת ראש חודש וישא דברי חיזוק.

זמן חורף פרויקט עולם הישיבות חידושים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד