י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
לוהט בלייבל'ה

מאחורי הקלעים: כך נפתחו מטות הבחירות

השבוע בלייבל'ה: שיחות עם הקוראים על הבחירות, גפני קונה מעושנים לשבת קוידש ומקבל ברכה מיהודי בן 100, מעקב צמוד סביב מזכיר המועצת החסידית בהונגריה, האחדות והפיוסים במטות החרדים וגם: היכן טובל יוסי דייטש בבוקר? 

מאחורי הקלעים: כך נפתחו מטות הבחירות
לייבל'ה צילום: עיבוד בחדרי חרדים

העומסים הקשים בתקופת הבחירות, לא מנעו מלייבל'ה לכתת רגליו בין שמחות שונות ומשונות, כמנהגו מידי ערב וערב. אלא שהפעם, השיחות עם הקהל והקוראים, מוציאים את לייבל'ה משלוותו, עד כדי כך שכמה פעמים, לייבל'ה מצא את עצמו שלא בטובתו מקהיל קהילות ברבים, ופעמים שאף כמעט נזקק למגפון. כולם מתקבצים סביבו ושואלים שאלות, לייבל'ה עונה אחת לאחת, בסבלנות נדירה.

עם כתיבת המדור, בצהרי חמישי, לייבל'ה מעלעל בזכרונו ומשחזר את הימים האחרונים שלו, בהם נדבק עם קהל סקרנים מכלל החוגים והעדות,אשר טועה לחשוב שהנבואה ניתנה ללבלרים.

להלן התמלול המלא:

סתם סקרן: אז מה למעיישה, על מי אתה מהמר?

לייבל'ה: אלעד או ירושלים?

סקרן: זה וודאי שפרוש ייבחר באלעד. אבל נראה לך שדייטש ירוץ עד הסוף?

לייבל'ה: דייטש הרי כבר אמר שהוא רץ עד הסוף, השאלה האם סיבוב ראשון או שני?

סקרן צ'אלמר: מה אתה אומר על יוסי חשין?

לייבל'ה: מי זה?

הצ'אלמר: מה קרה לך, הוא מתמודד מול רובינשטיין בביתר.

לייבל'ה: אההה נזכרתי, ראיתי שמישו מביתר שם בסטטוס שלו תמונה שלו.

הצ'אלמר: אל תשאל, יש לו כסף. יש לו כמה צ'יינג'ים, אבל מעניין מי עומד מאחוריו.

לייבל'ה: אמממ מעניין.

ספרדי בן תורה: תגיד, למה תומכים בליאון, נראה לך יש לו סיכוי. גם שמעתי שבעימות הוא נתקע וגמגם.

לייבל'ה: איפה שמעת על העימות?

ספרדי בן תורה: אמרו בקווי הנייעס שדייטש ניצח בנוק אאוט.

תושב אלעד: נראה לך פרוש יקח בהליכה?

לייבל'ה: פרוש רץ, אז נראה שזה יהיה בריצה.

תושב אלעד: מה אתה אומר, בית המשפט יפסול את מר פינדרוס?

לייבל'ה: שאלה קשה, אני לא משפטן.

איש עם נערווים בעין: תיק תיק תיק.

לייבלה: אתה צוחק עליי.

איש עם נערווים בעין: תיק תיק, כל הבחירות האלה צוחקים עלינו.

שכן מהמרפסת: שששששששששש

שכן מהמרפסת: שקית מים.

הקהל מתפזר.

וכך נמשכו השאלות, עד שלייבל'ה מצא טרמפ וחזר הביתה ממוטט.

ולשאר הדברים והבחירות, לייבל'ה מבטיח בקרוב ביקורי פתע בכל המטות ברחבי הארץ, על מנת לחוש מקרוב את האווירה ולדעת היכן עובדים והיכן מתמסמסים. התוצאות בקרוב.

ביום שישי, כשהגיע לייבל'ה לבני-ברק ונכנס למעדניית 'שאבעס', הוא ראה את היו"ר התוקף של דגל התורה, אשר כאילו לא די בזרם העכור של המריבות הפנימיות בציבור החרדי, בישר השבוע לכולם שיש זמן שצריך לעשות מחלוקת. לייבל'ה ראה את גפני רוכש כמה דברים לכבוד שבת קוידש, הפעם ללא ראיון מפתיע בין ההערינג לחלות.

מי שלקח הפוגה מהארץ, הוא מזכיר המועצת החסידית ר' יענקל ולצר. לאחר שנבצר ממנו להיכנס הביתה בליל יום כיפור, החליט לעלות על מטוס בכדי לשאוף אוויר הונגרי. לייבל'ה עקב אחריו ואף מביא לכם תיעוד. ביום הראשון, ראה אותו לייבל'ה בציון הקדוש של גדול מכניסי האורחים רבי ישעיה מקרעסטיר, שם התפלל שחרית בכוונה גדולה, לקראת כינוס ה'מועצת' בראשון הקרוב.

ביום שלמחרת, ראה אותו לייבל'ה מתפלל מעריב בהיכל בית הכנסת העתיק, השוכן בטבורה של העיר העתיקה והגטו היהודי בבודפשט, גם שם, חשוב לציין, התפלל ולצר בכוונה גדולה, כפי שניתן להבחין.

ביציאה מבית הכנסת, פגש הרב ולצר את צביקה קרקוביץ ממירון, האיש שמתגורר סמוך לציון, שהוא גם נכדו של רבי הרשל ליסקר, לאחר שהגיע לקבר סבו, ולצר וקרקוביץ ניהלו שיחה מרתקת, ולייבל'ה שעקב אחר המזכיר, מביא לכם גם תמונה.

את המועמד לראשות עיריית ירושלים, פגש לייבל'ה כמידי בוקר, אז מגיע יוסי דייטש, ראש העיר הבא של עיר הקודש, לטבול במקווה אורנשטיין שבפאתי רחוב ישעיהו. לייבל'ה ראה את יוסי נכנס פנימה במהירות, טובל כמנהגו וממשיך בסדר יומו הצפוף.

ביציאה, הוא פגש את סמי גרוסמן התותח, ששמע את האופטימיות הזהירה של יוסי באשר לגורלו.

ובדיווחים מהמטות לייבל'ה בסימן של אחדות. מכל מקום ומקום. במטה של 'דגל התורה' בבני ברק, ראה לייבל'ה את סגן ראש העיר מנחם שפירא, שמפגין אחדות מיוחדת. שפירא נצפה בפעילות ארצית ובבני ברק בפרט, עם מנהל מוקד מחוברים עמנואל אדלר, שבין שיחת חסד טלפונית מנהל את מטה המחשוב של 'דגל' בעיר התורה והחסידות.

וגם באלעד לייבל'ה נוכח לראות אחדות נדירה: תולי לוטרמן, הבולדוזר של השלטים במטה ראש העיר ישראל פרוש, עצר טרמפ למשה רבר ממטה פינדרוס, והשניים פתחו בשיחה לילית ברחובות העיר, כשרבר סופר לתולי על האצבעות כמה קולות יש לפינדרוס בעיר.

ולייבל'ה גם פגש את המועמד של יחד בבני ברק עמיאל זנזורי, יחד עם מועמד דגל התורה אליהו גרינבוים למועצת העיר בבני ברק. השניים נצפו בשיחה ידידותית יותר מתמיד.

בפתיחת המטה של 'אגודה' ודייטש בירושלים, ראה לייבל'ה את ה"צנטער" של ביתר ישראל אהרן בוקשפן, משוחח עם האיש הביתרי חיים רבינוביץ, שהסכים למען השלום לוותר על מקומו ברשימה, לאחר שחסידי באיאן ביקשו שישובץ.

ובעוד ויז'ניץ השוואנצים באשדוד פתחו מטה "לעשות רצון צדיק", הללו החלו בפעילות מאסיבית לקראת הבחירות, יחד עם המועמד למועצת העיר שמוליק שוק. לייבל'ה מתקשה לשכוח כיצד בתור בחור, היה הולך לפנות בוקר לקחת את עיתון 'המודיע' ראשון. מי שנרתם למשימה היה לא אחר מהעסקן שרגי סנדרוביץ, שהגיע לסייע בפעילות.

ויקיר המדור האגדי, סגן עורך 'משפחה', שאף הספיק ברגע האחרון להכניס למגזין השבועי טור דומע על האסון בעיר מגוריו ביתר-עילית, נצפה בבוקר חמישי קורא בתורה בשטיבלאך המקומי, כשהוא עטוף בטלית של בית המדרש. אין ספק שארליך הינו אחד הכותבים והקוראים הטובים ביותר.

וקצת משיירי חג הסוכות: לייבל'ה ראה בהקפות שניות בקרעטשניף סיגעט, את הוגה שיפוץ המקווה של הונגרישע הייזער וראש הקהל של סאטמאר, הנגיד ר' מאיר ריספלר, יחד עם ראש הקהל של בעלזא ר' מרדכי בריסק, רוקדים זה לצד זה עם הרבי הישיש.

והאח הנוסף לבית בריסק, ר' אברהם איסר מ'בולטון פוטנציאל', נצפה במעונו של הרבי מבעלזא, מביא את הזמירות לשבת שהוציא לאור לרגל שמחת הבר מצווה לבנו.

ואפרופו בעלזא, הנגיד הנודע ר' שמואל וייס, מאנשי החסד הגדולים בדורנו והמקורבים לרבי מבעלזא, נצפה במוצאי חג הסוכות מקבל "שיירי סוכה" ממורו ורבו הרבי מבעלזא, כסגולה נפלאה לכל מה שצריך. ויש גם תמונה מהצלם אנשיל בעק.

עוד מבעלזא: העסקן והדובר שיעלה וינברגר, הפגין אחדות עם האיש החזק דוד פינקל, שלאחר שהקים את עולם הישיבות מחדש, מגיע לחדש את עיר התורה והחסידות. הוא נפגש עם וינברגר בעירייה, ובסיומה קבעו השניים את כמו לייבל'ה.

לייבל'ה הגיע ביום חמישי לסעוד ב'מוטיס' בבני ברק, שם צפה מהצד בעסקן ישראל ירט (מהול), יחד עם אבי הבן יהודה יוסקוביץ, מחשובי חסידי ביטשקוב. השניים סעדו כמנהג אנשים טובים לאכול אוכל יהודי ביום חמישי.

ברדיו קול חי נעמדו להצטלם שלושה אנשים, המנכ"ל רוזן, עורך הדין אוסדיטשר שהגיע לפגישת עבודה, יחד עם הגרי"ד גרוסמן שהגיע להקליט את תוכניתו השבועית ברדיו. התמונה לפניכם.

ואותו אוסדיטשר מתברר, היה "חתן תורה" בשמחת תורה, יחד עם הסופר חיים ולדר, שהיה חתן "כל הנערים", ויו"ר זק"א ישראל ישראל מורגנשטרן, שהיה "חתן בראשית". השבת הם יעשו קידוש משותף, בהשתתפות המונים, בבית הכנסת מודז'יץ שברחוב רבי עקיבא בבני ברק, וכך נראית ההזמנה.

ואפרופו קידושים: אמן הרגש מוטי שטיינמץ תרם את קידוש "שבת בראשית" בבית הכנסת ברדיטשוב בבני ברק, לשם הגיעו להשתתף המונים, ביניהם מנכ"ל 'המבשר' מוישי פרוש.

העסקן ואיש היח"צ מענדי צימעט מחסידות תולדות אהרן, וידידו בנצי וייס, איש הצללים מסאטמר בישראל וממנהלי מעדניית 'גולדיס', נלכדו בחמישי בבוקר בעודם טסים ליעד בלתי ידוע. תוך כדי, נזכר לייבל'ה, כי האדמו"רים של השניים נפשו בקיץ האחרון בעיירת הקייט חלדודנא. בנוסף, לייבל'ה לא שוכח את 'קישקע חלדודנא', שהפיקו בקיץ במסעדה של האחרון, ולכן לייבלה תוהה: האם זהו יעדם הנחשק של השניים?

העדשה של לייבל'ה המשיכה לעקוב, והופתעה ללכוד את צימעט עולה לתורה בשדה התעופה עם ספר ספרדי.  

כבר למעלה משבע שנים, שמידי שבת בצהרים נערך קידוש מפנק בבית כנסת הגדול בבני ברק, לעילוי נשמת הקדוש בן ציון בן הרב חיים דב הכהן קורמן הי"ד, שנרצח בטבח הנורא בבית חב"ד במומבאי שבהודו.

מדובר במניין שמתחיל בסמוך לשעה 12:00 ומאורגן על ידי גיסו מתי לוין. לייבל'ה, שקם יחסית מוקדם יותר, הופתע בשבת האחרונה לראות שהמארגן פינק יותר מהרגיל, וזאת לאחר שנולד לו בן זכר בערב שבת. מחר (שישי), הוא יכניס אותו בבריות של אברהם אבינו.מזל טוב.

ולייבל'ה עובר לשורת השמחות: ביום ראשון הגיע לייבל'ה למרכז האירועים "גני כנען", לחתונתו של יונתן אוריך, מנהל הניו מדיה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנישא בשעה טובה, לאחר שראש הממשלה בירך לייבל'ה, ראה את הרמ"ט של אייכלר חיים רבינוביץ, נעתר לבקשתם של אנשי משרד ראש הממשלה להצטלם איתם. 

לייבל'ה הגיע ביום שני למרכז האירועים עדיה ביבנה, שם חגג איש התקשורת דוד חכם בר מצווה לבנו בכורו. כטוב ליבו ביין ובבשר, לייבל'ה ניגש לתאם את האחדות המרשימה בין כל המתחרים.

תחילה ראה את אבי רוזן, מנכ"ל 'קול חי', בשיחה צפופה עם עמירם בן לולו מ'קול ברמה'.

אחר כך ראה את השדרן דודי שומננפלד מרדיו קול ברמה, ומי שהיה נציג במפלגת יחד בבחירות האחרונות לכנסת, נצפה בשיחה צפופה עם מזכיר סיעת ש"ס בכנסת, הדובר אשר מדינה.

ולייבל'ה לא פספס אנקדוטה חשובה זו: המועמד החרדי לראשות עיריית ירושלים יוסי דייטש, ‎ נלכד בעדשה במהלך שיחה ערה עם ינקי דרעי, הבן של. האם עלו המילים, "אבא יתמוך בי בסוף?", לייבל'ה לא יודע להגיד.

ויועץ סגן שר הבריאות אבי דז'דק, נצפה מתדרך את עורך 'משפחה' והבוס שלו לשעבר‎ - אליעזר שולמן.

מעדיה הגיע לייבל'ה לשמחה הגדולה אצל ירח טוקר, לייבל'ה הגיע היישר למצגת, כמו שרק ירח יודע להפיק והתפעל מהמשפחה הגדולה והסבא בן המאה, שהגיע היישר מהולנד, בזכות כרטיס שהעניק לו הנכד ירח. מי שביקש ברכה מהסבא הגדול היה הבוס של ירח – משה גפני.

ועורך הדין מוישה מורגנשטרן, שהוצב במשבצת העובדים בדגל התורה בבני ברק, חיתן את בתו. ללייבל'ה התברר כי מורגנשטרן לא נושא רק בתואר עורך דין והוא גם "מורינו". מתברר שמורגנשטרן שותף להרבצת התורה בישיבת "משיב הרוח" בבני ברק, וכך הם כתבו לו במודעת הברכה.

לייבל'ה השתתף השבוע בחגיגה גדולה שנערכה ביום שלישי ברחוב שטראוס בירושלים, באולם שמחות חדש, שם חגג יענקי ברוין מנכ"ל מפעל 'יוקרה שבעור' את שמחת הבר מצוה לבנו אשר אנשיל. מתברר שחסידי תולדות אהרן יודעים לפנק באוכל שאין בנדמה לו, ולייבל'ה סעד את ליבו לשבוע שלם. בשמחה ראה לייבל'ה את ארי היל מרקיד את כולם ואת יענקי ברוין משוחח עם קרישבסקי מנכ"ל המוסדות. הערב יערוך יענקי בר מצווה נוספת לשאר החסידים, באולמי בית יעקב הישן. 

שרשרת ארוכה של שמחות בחצר חסידות גור. סגן השר יעקב ליצמן חיתן את נכדו ביום שלישי באשדוד, בן לבנו יחיאל ישעיה ליצמן מבית שמש. גם ר' יצחק ברוידא מזכיר האדמו"ר מגור, חגג את  שמחת נישואי בנו. וכן המועמד החדש באשדוד  יחיאל וינגרטן יו"ר סיעת אגודת ישראל באשדוד, חגג את הולדת הנכד בן לחתנו אהרון לב.

ולסיום, ברכת מזל טוב לעסקן יושע הערש פרידמן מנכ”ל דער איד, דבר יום ביומו, ויו”ר “אחים לדעה”, בן הרה”ח ר’ משה פרידמן משב”ק האדמו"ר מסאטמר, לרגל שמחת אירוסי הבת.

לייבל'ה רכילות חרדית יעקב ולצר משה גפני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד