י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

"בישראל משלמים בשנה מיליארד שקל יותר מבתי מלון באירופה"

לטענת ההתאחדות, עלויות תפעול המלונות גבוהות יותר בגלל יוקר המחיה והוצאות כמו אבטחה וכשרות • נשיא ההתאחדות קרא למשרד התיירות לפעול בנושא - "במקום לנקוב ביעדים של מיליוני תיירים"

  • א' טבת התשע"ב
צילום אילוסטרציה: מלון כינר
צילום אילוסטרציה: מלון כינר



נתוני לינה במלונות ב-2011 דומים לאלה של השיא שאירע ב-2010, אך בהתאחדות המלונות בישראל צופים כי ב-2012 תחול ירידה של 5% בתפוסת המלונות ובמספר הלינות. "אם 2012 תיגמר רק בירידה הזאת, זה יהיה הישג לעומת ענפים אחרים שייפגעו יותר מההאטה", אומר עמי פדרמן, נשיא התאחדות המלונות בישראל.

למרות התהפוכות במדינות ערב, המשברים הכלכליים באירופה ובארה"ב ותחילת ההאטה בישראל, 2011 מסתיימת בתוצאות דומות לשנה שקדמה לה. מנתוני הלמ"ס עולה כי ב-11 החודשים הראשונים של השנה היה סך הלינות במלונות 20.2 מיליון - בדומה לתקופה המקבילה אשתקד. כ-6% מסך הלינות היו של תיירים.

גם תפוסת החדרים השנה היתה דומה לתפוסת 2010 - 67% בינואר-נובמבר 2011. היעדים המובילים היו ים המלח ותל אביב - עם שיעורי תפוסה של 75%. גם השנה ירושלים היתה היעד העיקרי בתיירות הנכנסת, עם 32% מלינות התיירים. תל אביב היא השנייה, עם 23%. במספר הלינות של ישראלים, לעומת זאת, אילת מובילה באופן ניכר - 48% מלינות הישראלים בבתי מלון היו בעיר הדרומית.

"אנחנו כמו זוג נשוי שלא מצליח לגמור את החודש"

בנוגע לוועדה הציבורית שהקים לפני כחודשיים משרד התיירות לבחינת עלויות הנופש בישראל, טען פדרמן כי המחירים בישראל אינם גבוהים. "אנחנו בהתאחדות מרגישים כמו זוג נשוי עם שני ילדים ותואר אקדמי שלא מצליחים לגמור את החודש. המחירים של החדרים בבתי המלון בסדר גמור מבחינתנו, ועדיין זה לא מספיק טוב כדי למשוך משקיעים לענף", אומר פדרמן.

לדבריו, הציבור מתלונן על המחירים, אבל מתייחס רק לתקופות הביקוש הגבוה. "כל זמן שאנחנו חיים בכלכלה חופשית, הדבר היחיד שיקבע את רמת המחיר יהיה היצע וביקוש. אם כולם רוצים לצאת לחופשה דווקא בחגים ובקיץ, המחירים יהיו בהתאם. אם יש להם הצעה טובה במדינה סמוכה, אני לא רואה כל רע בכך שאנשים ייסעו למקום אחר כי זול להם יותר".

צפויה מצוקת כוח אדם

600 חדרים נוספו השנה למצבת חדרי המלון בישראל. אך לדעת התאחדות המלונות, כדי לממש את יעד משרד התיירות ל-5 מיליון תיירים ב-2015, צריך תוספת של 20 אלף חדרים. פדרמן קרא לממשלה לאמץ מדיניות אקטיבית, שתביא להורדת עלויות התפעול של המלונות בישראל. "הממשלה יכולה ליצור תנאים שיאפשרו את המשך התפתחות ענף התיירות והמלונאות, תוך ירידת מחירים. משרד התיירות צריך לפעול במקום לנקוב ביעדים כלליים של מיליוני תיירים בשנה רחוקה מאתנו. בית מלון שלא נמצא כיום בבנייה לא יהיה מוכן ב-2015, וזה אומר שלא יהיו מספיק חדרים. הממשלה והרשות המקומית צריכות לפעול כדי שעוד כמה חודשים יתחילו להיבנות בתי מלון נוספים", אומר פדרמן.

בהתאחדות המלונות חישבו ומצאו כי ההוצאות השנתיות של המלונות בישראל גבוהות בכמיליארד שקל לעומת מלונות באירופה, כתוצאה מיוקר המחיה ובשל תנאים ייחודיים לישראל - כמו אבטחה, כשרות, תקנים מיוחדים וארנונה. לטענתם, אלמלא הוצאות התפעול העודפות, שמגיעות לכ-12% מהמחזור, הרווחיות בענף המלונאות היתה גבוהה יותר והיתה יכולה למשוך משקיעים.

עוד מעריך פדרמן כי נושא כוח האדם ייהפך להיות משמעותי ביותר בשנים הקרובות. "אנחנו עלולים למצוא את עצמנו בעתיד הקרוב מאוד במצב שלא יהיה מי שיעבוד וינקה, בייחוד באילת ובים המלח. כבר היום מגיעים לתל אביב בדואים מהנגב לעבודות שירות וניקיון במלונות. בארצות מפותחות עבודות אלה מתבצעות באופן טבעי על ידי מהגרים. נכון שאם רמת האבטלה תגדל המצב יהיה קל יותר, אבל אנחנו לא רוצים שזה יהיה הפתרון לבעיה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד