י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
הרב לאו VS משרד הדתות

ברגע האחרון: העברת הדיינים נמנעה

בזמן שבבית הנשיא מתקיים בשעה זו טקס לרגל כניסתם של 24 דיינים חדשים, מאחורי הקלעים - התנגחות במשרדי ההנהלה סביב שיבוצם • ל'בחדרי' נודע כי מנכ"ל המשרד לשירותי דת פנה בדחיפות למנכ"ל בתי הדין - בדרישה שיעדכן את אריה דרעי בשינויים שהוא מבקש לבצע

ברגע האחרון: העברת הדיינים נמנעה
הגר"ד לאו צילום: דוד כהן, פלאש 90

בזמן שבבית הנשיא מתקיים בשעה זו טקס חגיגי לרגל כניסתם של 24 דיינים חדשים שמונו לאחרונה על ידי הוועדה למינוי דיינים - מאחורי הקלעים, התנגחות במשרדי ההנהלה סביב שיבוצם.

מדובר בניסיון של הרב הראשי, הגר"ד לאו, לשנות את הרכבי הדיינים בבתי הדין השונים בארץ, בכיסוי של 'שינוי זמני' שמאוחר יותר יומר ל'שינוי קבע' - הדורש את אישור השר.

בלשכת הרב הראשי מציינים כי נעשו פגישות ארוכות עם מנכ"ל בתי הדין ועם יועמ"ש בתי הדין בכדי לדון בשיבוצים, אך בשל מצבו הבריאותי של השר דוד אזולאי לא התבקשה ולא התקבלה ההסמכה לשינויי הקבע.

יצוין כי בעת כינוס הוועדה למינוי דיינים ובמהלך רוב החודש שחלף היה השר לשירותי דת בפעילות. ולמרות זאת, אומרים גורמים במשרד לשירותי דת, כי לא נעשתה אליו כל פנייה לתיאום מצד לשכת הרב לאו.

בעקבות "ניסיון המחטף" כפי שמכנים גורמים במשרד לשירותי דת, שיגר המשנה ליועמ"ש, רז נזרי, חוות דעת שהתקבלה באישון ליל וקבעה כי מנכ״ל בתי הדין ישהה את ביצוע המינויים הזמניים עד להידברות עם הנהלת לשירותי דת.

בפועל, השינויים שניסה הרב לאו לבצע בבתי הדין וכן שיבוצם של הדיינים הנכנסים, טרם נכנסו אל הפועל - כאשר 24 הדיינים שהושבעו בשעה זו ישמשו כדיינים בירושלים ובתל אביב.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי מנכ"ל המשרד לשירותי דת פנה הבוקר (שני) בדחיפות למנכ"ל בתי הדין, הרב אלי מלכא, בדרישה שיעדכן את השר לשירותי דת הנכנס, אריה דרעי, בשינויים שהוא מבקש לבצע.

במכתבו כותב עוד מנכ"ל המשרד, עודד פלוס, כי "העברה זמנית, ככל שהיא מבוצעת, חייבת להיות נקודתית לצורך מסוים של התפנות דיין; כאשר כל העברה אחרת עלולה ליצור עובדה שיהיה קשה לשנותה והיא פוגעת בסמכות השר".

לדברי בכיר במשרד לשירותי דת: "שינוי זמני של דיין נועד למקרי חירום, ולא בכדי לשנות הרכבים שלמים". לדבריו, "הדבר פוגע בתפקודם של הדיינים וכן בנידונים, שהתיק שלהם עלול להתעכב בחודשים ואף בשנים".

נציין כי בלשכתו של הרה"ר מתעלמים מהעובדה כי הדבר עלול להוות פגיעה בבתי הדין ומסמכות השר השר לשירותי דת הקבועה בחוק ותוקפים את אנשי שר הדתות.

בלשכה מצטטים את הרה"ר שאומר: ״לא אתן לגורמים לחבל ולפגוע בעבודת בתי הדין ובתפקוד המערכת כולה. עבודת בית הדין צריכה להיות מונעת משיקולים מקצועיים של טובת הציבור בלבד״.

הרב דוד לאו בתי הדין מנכל בתי הדין בתי הדין הרבניים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד