ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

בבית המשפט - 'צדק' זה רק שם של כוכב

כשבכלי תקשורת מצוטטים אנשים שאומרים: "צריך לרסס את החרדים", אין פלא שהצדק הפך רק לשם של כוכב - ואברך תמים ישלח לכלא • שי הורוויץ עם נתונים מעוררי פלצות

שלמה פוקס בבית שמפט. צילום: פלאש 90
שלמה פוקס בבית שמפט. צילום: פלאש 90



המעצר המתוקשר (מאוד) של שלמה פוקס היום, וכתב האישום המזורז שהוגש נגדו בתוך פחות מיממה, מעלה חשש כבד כי אנו נמצאים בתחילתו של מסע ציד מכשפות אנטי דמוקרטי ואנטי חרדי.

ועדת שרים מיוחדת לענייני הדרה, דיונים בוועדות הכנסת ובמליאת הכנסת. בג"ץ. צוות מיוחד במשרד המשפטים. כותרות בעמודים הראשונים בעיתונים כאילו נפתחה מלחמת עולם שלישית. כל אמירה הופכת להטרדה, כל תקרית הופכת לשוות ערך לפיגוע המוני. כל פיפס של סיקריק נידח מסמטה נידחת הופכת לאמירה מובילה ופותחת את מהדורות החדשות. התחושה היא שמישהו התבלבל בין האחד בינואר לאחד באפריל.

מוזר. מוזר מאוד. בעוד ש-50% מהנשים (החילוניות) מוטרדות בתחבורה הציבורית, התקשורת וארגוני הנשים נטפלו לנשים החרדיות שמהודרות בתחבורה הציבורית. בעוד שעל הציבור החרדי התבטאו, מתבטאים ויתבטאו בביטויים קשים, חריפים ופוגעים. מי שנעצר והושלך לכלא הוא דווקא חרדי שהעיר לחיילת אחת.

היום בבית המשפט השלום בירושלים "צדק" היה רק שם של כוכב. פתאום חופש הביטוי אינו קדוש. אבל רק בכיוון חד סטרי.

לגיטימציה תרבותית להסתה נגד החרדים

כאשר שדרן מרכזי בישראל, גבי גזית הסית נגד הציבור החרדי כולו בהכללה וכינה אותם בכינויי גנאי כ"עלוקות", "פרזיטים" ו"תולעים", קרא לגרשם לחו"ל או לרכזם בשכונות משלהם, כשהם מנותקים ממים ומחשמל, מערכת המשפט והמשטרה לא פעלו.

כאשר בשבוע האחרון. כאשר ברדיו הממלכתי מתבטא אדם באופן אנטישמי ומטריד ש"החרדים מתרבים כמו ג'וקים", וכאשר בערוץ טלוויזיה מרכזי מתבטא מרואיין אחר כי "אני אקח רובה עוזי ואני אירה בעשרה חרדים". שמענו גם את השפה ה"עשירה" של מפקד מחוז ירושלים, ניצב ניסו שחם בעבר ("תפעיל מכת"ז. ח...א עליהם. שיישרפו. אל תעשה חשבון. מלא מעצרים. כולל שימוש בכוח. אין שום בעיה. אלות. פלג גוף תחתון... אתה יודע שאני מומחה לחרדים האלה. לכן אני אומר לך מעצרים. אני אXXXXן את האם. אמא שלהם") מישהו הורה לחקור את כל ה"נואמים", ה"מטרידים" וה"משפילים" האלה.

עוד בפרשת הרב שלמה פוקס:
'האברך התוקף' נעצר ליממה • רעייתו: הכל שקר
גרסאות ההסתה • קרא "פרוצה" או ביקש בנימוס?
תלונה נגד החיילת שהותקפה: "האם קיבלה אישור להתראיין?"
בעקבות 'הטרדת החיילת': "לרסס חרדים כמו מחבלים"
"כולנו שלמה - לא ניסע באוטובוסים" • ראיון בלעדי

התשובה ברורה.

דברי תועבה כלפי חרדים זוכים ללגיטימציה תרבותית. המגזר החרדי אינו זוכה למעטפת ההגנה הטבעית שזוכים בה מגזרים אחרים בישראל. מותר להשניא את הציבור החרדי, לחבוט בו ולהתבטא נגדו בכל הלשונות המזכירות תקופות אפלות בהיסטוריה היהודית. ביטויים דומים כלפי מיעוטים אחרים בישראל היו מביאים את הדוברים האלה לעמוד הקלון. הדבר נכון לגבי כל מגזר, זולת המגזר החרדי אשר דברי בלע המושמעים נגדו אינן נתקלים כמעט בגינוי. אדרבה, דברים מסוג זה נתפסים כראויים ונאים למי שאמרם ועל מי שנאמרו..

חרדי? תספוג את מירב העונש

אך אם סברנו, כי מדובר בהדדיות. תתקפו אותנו ככל שתרצו, אך תנו לנו את חופש הביטוי, המחשבה והחירות הפרטית. מתברר כי שיאי הצביעות, הדו-פרצופיות ומידת האיפה ואיפה צוברים שיאים חדשים.

בהיסטוריה המשפטית של מדינת ישראל אינני מכיר עוד אירוע שבו הוגש כתב אישום בגין הערה שספק העיר ספק לא העיר (התקשורת הישראלית אימצה מיד את הגרסה של המוטרדת, אף שקיימת גם גרסה אחרת הנתמכת על ידי עדי ראיה) מדובר בכתב אישום חריג, והיעילות של המשטרה בראשות ניסו שחם דלעיל, מעוררת קנאה.

הלוואי והמשטרה הייתה כל כך יעילה בטיפול בגנבי רכב ובקר, בידויי האבנים בהר-הזיתים, בסכסוכי השכנים, בקרבות הרחוב, במעשי הסחיטה, האלימות, השוד, הגניבה והרצח. שם מוגשים כתבי אישום לאחר חודשי המתנה ארוכים. מערכת המשפט ו"הצדק" הישראלית התעלתה על עצמה.

הניסיון, אגב, מלמד כי בתי משפט בישראל מחמירים בעונשם של חרדים, אך ורק בגין היותם חרדים. שנאת החרדים מושרשת גם שם. נתון זה ניתן לבחון אותו בקלות באמצעות מערכת "נבו", המפלחת את גזרי הדין שניתנו בישראל בעשר השנים האחרונות. מערכת זו מגלה, כי העונש הממוצע הנגזר על אנשים חרדים הוא הגבוה ביותר במערכת.

כך, למשל, תקופת המאסר הממוצעת בירושלים על הריגה עומדת על 5 שנים, 3 חודשים ו-18 יום. עם זאת, מי שקיבל את העונש הגבוה ביותר הוא ישראל ולס החרדי. כמו כן, העונש הממוצע על קבלת שוחד הוא שנה ו-10 חודשים וקנס של 52,000 ₪, כמובן אלו שקיבלו את העונש הגבוה ביותר, חרדים כמובן: אריה דרעי שנשלח ל-3 שנות מאסר, וחבר כנסת הרב שלמה בניזרי (שבערכאה הנמוכה נידון לשנה ו-6 חודשים) ובית המשפט העליון החמיר בעונשו ל-4 שנות מאסר – העונש הגבוה ביותר שנגזר על עבירה זו (באותו יום שהורשע, הורשע חבר כנסת הירשזון, קיבל עונש דומה על עבירה חמורה הרבה יותר).

מדובר אגב בתקדים: מעולם בית המשפט העליון לא שילש עונש של ערכאה נמוכה יותר בעבירה זו. בשני המשפטים, של בניזרי ודרעי היו הרבה תקדימים משפטיים. גם בסיפורו של דרעי וגם אצל בניזרי השופטים לא פסקו על פי ראיות אלא על פי עד מדינה אחד בלבד.

האם במקרה של פוקס בית המשפט יהיה אובייקטיבי? קשה להאמין. סקר שפורסם בעבר גילה כי החרדים בישראל היא הקבוצה השנואה ביותר באותם אחוזים כפי ששנואים הערבים. אבל בעוד שלשנוא ערבים זו גזענות לשנוא חרדים זו נאורות

הערה הכי חשובה: הדלק למסע ההשנאה כלפי הציבור החרדי, הינו אמירות שלא מקדשות שם שמיים, טיפוסים המתהדרים בתואר חרדי ומלבינים את פניהם של אחרים ברבים, מציתים אש ברחובות וגורמים לשנאה ולהתרחקות של מאות אלפי יהודים תמימים מעולמה של תורה והמסורת. מן הראוי למצוא את הדרך להקיא ולהוקיע התנהגויות אלו, שיהא שם שמיים מתאהב על ידנו.



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 42 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד