כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

"כשאנו בממשלות ימין - התורה ועם ישראל סובלים"

שר הדתות יעקב מרגי, בראיון לוחמני ל'בחדרי חרדים' • על הליכוד: "עם ישראל סובל" • על ליברמן: "מוצץ את הקופה הציבורית" • על הקנאים: "גם אני סובל מהם" • צפו

השר יעקב מרגי. צילום: יוסי פרמננסקי
השר יעקב מרגי. צילום: יוסי פרמננסקי




ליברמן מצץ את הקופה הציבררית

את השבוע שעבר עשה שר הדתות, יעקב מרגי, בצל סדר היום אותו כפתה עליו מפלגת "ישראל ביתנו", שהצליחה להעביר בקריאה טרומית את החוק 'שלה' - חוק רבני צוהר, אותו יזמה ח"כ פאינה קירשנבאום.

מגזין מיוחד: ימי הסתה • דיווחים, גלריות, וידאו, טורים אישיים

וכאילו לא די היה לה במפלגה בחוק שהעבירה, הגיעו מילותיו של יו"ר המפלגה, אביגדור ליברמן, בדבר הצורך לבטל את המועצות הדתיות הסוחטות את תקציבי המדינה: "בשולחן ערוך לא כתוב שצריכים להקים מועצות דתיות. אזורי הרישום לנישואים והמועצות הדתיות מרחיקים את הישראלים מהמסורת לכן אני פועל לבטל אותן", אמר.

לגופו של עניין ולגופה של פוליטיקה, בראייה לטווח ארוך, עדיף לה לש"ס לתת לליברמן לגרוף את קולות המחנה שונא הדת, במקום להעניק אותם במתנה למפלגתו של יאיר לפיד אם וכאשר תוקם.

עם ליברמן הם למדו איכשהו להסתדר תחת מטריה אחת של קואליציה, תוך תמרון לולייני של חוקים. עם לפיד, לא בטוח שכך יהיה. ובכל זאת, כל אמירה מהסוג הנ"ל מקפיצה את שר הדתות אל הגובה ואפשר גם להבין אותו.

"ליברמן סחט ומצץ את הקופה הציבורית. רק בקדנציה הזו סחט בחקיקה סקטוריאלית בעלות של מליארדי שקלים. בפאניקה וההיסטריה הכוחנית שלו מסית ומדיח את הציבור בנתוני שקר ובדברי הסתה כלפי הדתיים. הציבור התורני משלם יותר מכל מגזר אחר על הוצאות חינוך, ליברמן בתגובתו זו בחר לזרוק תחילה את הטלית והתפילין מהאוניה הטובעת, ושכח את המטען הכבד של החקיקה הסקטוריאלית שלו שמאיימת להטביע את החברה הישראלית", הייתה תגובתו הנחרצת של מרגי.

מי שמחפש בעייה ימצא אותו

ביום רביעי, רגע לאחר שיצא מהמליאה בתחושה של מובס, תפסנו אותו אל מול המצלמה לא כדי לרקוד לו על דם הכישלון, אלא כדי להבין לאן פניה של ש"ס מועדות.

השר מרגי, מה יהיה הסוף, אנחנו בשסע אטומי, שאלתי אותו, כשאני מתייחסת לא רק לחוק רבני צוהר שעבר זה עתה בקריאה טרומית, אלא גם לגל ההסתה נגד הציבור החרדי.

"לא שסע ולא אטומי", השיב לי. "צריך לטפל בבעיה, שהיא עדיין קטנה. לצערי הרב התקשורת עשתה גירוי של כל הפצע הקטן הזה ויצא מזה גל עכור. אבל אני רואה בזה דווקא ריאקציה חיובית שממנה תצא הידברות חיובית.

"ראינו שהחברה הכללית יודעת לזהות את ההבדל בין הקיצוניים לבין מי שרוצה הידברות. זו הייתה גם שעתה היפה של היהדות החרדית שקמה, כולל הרבנים, וגינתה את הקיצוניים ואת התופעות המקרינות חושך על החברה החרדית שלא בצדק. בסך הכול הכללי אני סבור שצריך להפיק מהמשבר הזה את המירב ולהיכנס לערוץ של הידברות ושל הרגעה. כולנו יודעים היום למקד איפה נמצאת הבעיה, החברה הכללית יודעת שלא מדובר בחברה החרדית והדתית כולה אלא בקומץ אנשים. ומי שצריך לטפל בו, צריך לטפל בו".

היום הפך למכובד לומר 'גם אני חטפתי אבנים'. חטפת? – שאלתי אותו. אז אמנם הוא לא חטף אבנים, אבל בהחלט "חטפתי הפגנה מול ביתי", הוא מספר לי.

על מה 'הואשמת'? ובכן, הוא הואשם על כך שהוא כבר אינו משתף עמם פעולה: "בתחילה עבד המשרד בשיתוף פעולה עם אתרא קדישא, עד ל'משבר ברזילי' בו הבינה המדינה שמטרתם להוביל מאבקים בלי בסיס והקימה גוף רבני שנותן ייעוץ בנושא וכשיש בעיה אמיתית מטפלים בה, כשאין בעיה לא מייצרים אותה".

ואז הגיעו ההפגנות ליד ביתו, הוא התעלם, "וזה עבר"...

אני מנסה להבין האם הוא סבור שהתקשורת העצימה את המשבר או שיש דברים בגו. להערכתו, הוא אומר, "יושבת יו"ר הקרן החדשה בארה"ב, משקיעה כל חודש מיליון שקל לנושא מסוים ומכתיבה כך את סדר היום הציבורי. נושא הדרת נשים עלה כקמפיין!", הוא קובע חד משמעית. "זה עלה כסדר יום ציבורי בתקשורת. מכאן לקחו נקודות מסוימות והפכו אותן ל'אישו'. אני רוצה לתעל את המשבר הזה למקום חיובי".

מה עם רדיו 'קול ברמה' שמזוהה עם ש"ס ומואשם בהדרת נשים? דוחפים אותן בין 7 ל-8 בימי ראשון, אני מזכירה לו, והוא מסרב לקבל את ההאשמה: "אם רוצים למצוא הדרת נשים נמצא, גם על המדרכה הכחולה והאדום והלבן נמצא בעיה. יש הנהגה של ציבור מסוים, אף אחד לא מכריח אף אחד ללחוץ על כפתור 104.3 ולשמוע אותם, זה התקנון הפנימי שלהם והם מתנהלים במסגרת הוראות הרשות השנייה. אם נחפש בעיות נמצא אותן, אם נרצה לדעת איפה האמת ואיפה הדו-קיום נמצא גם אותם".

אני מספרת לו שזה עתה ראיתי במליאה את השר אלי ישי ושאר חברי הכנסת של ש"ס מסתובבים כמו מסוממים. מה קרה? ניצחו אתכם בהצבעה?

"ניצחו אותנו כבר בוועדת שרים לענייני חקיקה, שנכנעה לישראל ביתנו והפילה לי את הערר. מכאן ועד לשנות את כללי המשחק הפרלמנטרי - שמזכירות הממשלה לוקחת נושא ולא מאפשרת לשר האמון על הנושא להציג אותו - הדרך רחוקה", הוא אומר, ומתכווין לעובדה לפיה השר מיכאל איתן הוא זה שנשלח להשיב על ההצעה בשם הממשלה תוך שהוא מציג את הנתונים שהוכתבו לו ושאינם נכונים, לדעת השר מרגי. "אני לא בא בטענות למיקי איתן, זה מה ששר המשפטים הכין לו".

בסופו של דבר עמד השר מרגי על דעתו וזכות התגובה ניתנה גם לו. אבל אין ספק שההתנהלות הזו הרתיחה את ש"ס ואת העומד בראשה. "עליתי ואמרתי שאני אומר לעם ישראל 'אין בעיה ברישום נישואין. ברגע שרב מסרב לרשום גר כזה או אחר לנישואין, הרב עמר עצמו הפקיע את זכותו של אותו רב והעביר לרב אחר'.

אלא שהם רוצים לשרת קמפיין של רבני צוהר ושל ישראל ביתנו להביא עוד נקודות לבוחרים והופכים את זה לבעיה. ואני אומר לכלל ישראל 'לא הייתה בעיה ואין בעיה!'. ומי שרוצה לחפש בעיות, כפי שאמרתי לגבי הנושא הקודם, מחפש ומייצר אותן".

לכן, אומר השר מרגי, תבעתי את עלבונו של המשרד ואת עלבוני שלי, "ואמרנו את אשר על ליבנו".

עדיפה ממשלת שמאל

אני מנסה להבין למה אכפת לו כל כך. הרי כולנו יודעים שהסיכום הלא רשמי ולא כתוב הוא שהחוק הזה הולך להיקבר בוועדת הפנים בראשות אמנון כהן מש"ס, אני אומרת לו, והוא מנסה שלא להיות אופטימי: "הלוואי והייתי אופטימי כמוך", הוא אומר.

זה יאוחד איכשהו עם החוק של עתניאל שנלר מקדימה, אני מזכירה לו...ולכך גם הוא מסכים: "החוק של עתניאל אכן פותח את אזורי הרישום כמו החוק של פאינה".

כן, רק שהוא מתואם, לא באופן רשמי, עם הרב עמאר, אני מוסיפה. "מה זה מתואם? הוא נותן לנו כלים לעשות את זה בצורה חכמה. החוק של פאינה רוצה להיכנס לתוקף בלי תיקון בלי תיאום ובלי מענה. לכן, בלית ברירה וכרע במיעוטו ולמצער, אנחנו תומכים בחוק של שנלר

וזה מה שיעבור בסופו של דבר, אני מעירה.

כך אמור להיות, הוא מסכים. "אבל ללכת לחקיקה כי זה יותר תקשורתי ויותר 'אישו' בתקשורת זה מקומם. הציניות השתלטה על הבית הזה".

• אתה מסכים עם מה שגפני אמר אתמול שהליכוד בוגד בכם, שנתניהו בוגד בכם?

אני לא צריך את גפני. אם תקחי את דברי הימים של אמירותיי, לאורך זמן אמרתי שכשהדתיים נמצאים בממשלות ימין - עם ישראל סובל, הדת סובלת וגם התורה וארץ ישראל סובלים".

• עדיפה לכם ממשלה בראשות ציפי לבני?

"אני חושב שממשלות שמאל - לא שהם יותר אוהבים אותנו - אלא שאין לך אופוזיציה עוינת לנושא דת ומדינה".

• אז בהרכבת הממשלה הבאה תלכו עם לבני? מופז? יחיבוביץ'?

"מה שיורו לנו רבותינו זאת נעשה", הוא משיב.

אגב 'רבותינו': אני שואלת אותו מה הורה להם הגר"ע יוסף בנושא חוק רבני צוהר - הייתם השבוע אצל הרב עובדיה כדי לשאול בנושא, מה הורה לכם לעשות?

"הרב אמר שמאחר ואין ברירה צריך להיצמד לחוק של שנלר".

• כלומר, בתרגילים תעשה לך מלחמה.

"לא תרגילים. פשוט להיצמד לחוק של שנלר".

• כלומר, החוק של פאינה יאוחד איכשהו עם החוק שלו בוועדה?

"אכן, זו השאיפה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד