ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

פאנל 'בחדרי חרדים' • "גרמתם לנו לחבק את אלו שזורקים עלינו אבנים" • מיוחד

תוך דקות אחדות הפך הפאנל המיוחד של 'בחדרי חרדים' במלון 'מצודת דוד', בהשתתפות אנשי תקשורת ואישים חילונים וחרדים - לוויכוח לוהט וסוער אודות הסיקור התקשורתי של פרשת 'הדרת הנשים' ומידת הגינותו, על האלימות בקווי המהדרין ועל חוקיות פסיקות בג"ץ • יו"ר האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני, הפתיעה: אני לא מוכנה שישבצו אותי כיורשת של טומי לפיד

הפאנל. צילום: יעקב כהן
הפאנל. צילום: יעקב כהן





בפאנל סוער שנערך הערב (ראשון) במלון 'מצודת דוד' בירושלים, בהפקת אתר 'בחדרי חרדים', בהשתתפותם של אנשי ציבור ותקשורת משני עברי המתרס, נידונו יחסי חרדים-חילונים לאור ההתפתחויות בתקופה האחרונה - ההסתה נגד הציבור החרדי מחד ו'הדרת הנשים' מאידך.

מנחה הפאנל, העיתונאי קובי אריאלי, ניסה להבין מאיפה, בעצם, התפתח נושא 'הדרת הנשים', מה צץ פתאום?

על שאלה זו ועוד ניסו לענות: אברהם קרויזר, יועץ לענייני חרדים של ראש עיריית ירושלים, איש התקשורת שי הורוויץ, איש 'העדה' שמואל חיים פפנהיים, איש התקשורת שחר אילן ודבורית שרגל, בעלת הבלוג לענייני תקשורת 'וולווט אנדרגראונד'.

הורוויץ היה הראשון שפתח במתקפה חריפה: "יש כאן יוזמה מכוונת של הקרן החדשה. טניה רוזנבליט ממומנת על ידי הקרן החדשה. כמו שיש בעיתונות החרדית 'כתבים לענייני זעזוע ותדהמה', יש כתבים חילוניים נגד חרדים. דפנה ליאל, לדוגמה, היא בת של מנכ"לית הקרן החדשה".

אריאלי ניסה להסביר את השנאה התקשורתית בכך שאין די נציגים חרדים בתקשורת הכללית, אך שחר אילן דאג להזכיר לו כי רוב הכתבים לענייני חרדים הם חרדים בעצמם. בציניות מה הוסיף שחר כי "אני 'ליטאי' בהגדרה".

מגזין מיוחד: ימי הסתה • דיווחים, גלריות, וידאו, טורים אישיים

קרויזר חזר לרגע לנקודת העימות המקורית: "אני ופפנהיים מוצאים את עצמנו באותו צד. בגלל אנשים כמו שחר אילן, אני נהיה סאטמר. בגלל המתקפות בתקשורת. אני לא חושב כמוהו. האנשים של פפנהיים מפגינים נגדי ויכולים לשרוף לי את הבית, אבל היום אני מתחבק אותו כי אנחנו נלחמים על החיים שלנו".

קרויזר הוסיף ועקץ את שחר אילן: "האמונה בשלטון החוק של שחר אילן נגמרה. ברגע שבג"ץ עשה טעות, לדבריו, כשבג"ץ החליט שקווי המהדרין הם חוקיים, מבחינת שחר אילן אין בג"ץ. גם השר ישראל כץ שקרא לטניה ונפגש עמה תמך בקווי המהדרין".

שחר לא נשאר חייב: "אסור לחלוק על בית המשפט? זה הזוי. בג"ץ החליט. ברור שבג"ץ קובע. ובג"ץ עשה טעות דרמטית שגורמת להמון אלימות".

שי הורוויץ: "בג"ץ קבע שקווי המהדרין לא יקראו בשם הזה, אבל הם יפעלו שנה אחת, ובשנה הזאת ייערכו ביקורות לבדוק את האלימות בקווי המהדרין - והאלימות המדוברת הייתה מינורית".

כאן שחר כבר לא התאפק. "52 מקרי אלימות זה מינורי? אתה מזלזל באלימות", הטיח לעבר הורוויץ.

הסכמה כללית ניכרה בין חברי הפאנל בכל הנוגע לשימוש הציני בילדה בת ה-8.

דבורית שרגל: "לא ראוי ולא אתי לשים תמונה של ילדה בת 8 על שער העיתון בסיטואציה כזאת".

לבני: "לא שונאת חרדים, מחפשת את האמצע"

במהלך הפאנל קיים אריאלי דו-שיח אחד על אחד עם יו"ר 'קדימה', ח"כ ציפי ליבני, וחילץ מפיה מבחר ציטוטים מפתיעים.

אריאלי הקשה ללבני: "זה נראה די שקוף שאת התייצבת בראש המערכה הנוכחית בנושא הדרת הנשים בכדי לגרוף הון פוליטי. מרוב שזה בולט, קשה להבין איפה פה האסטרטגיה הפוליטית?"

ליבני השיבה בהתקפה משלה. לדבריה, היא סומנה כאויבת החרדים על-ידי התקשורת החרדית שלא בצדק.

במשך דקות ארוכות עמלה יו"ר 'קדימה' להסביר את עמדתה בנושא דת ומדינה.

מחד, הדגישה את חשיבות הנחלת המסורת: "כואב לי כשילדים בתל אביב משוכנעים ביום כיפור שזה איזה יום שבני ישראל יצאו בו ממצרים על אופניים או משהו כזה. אני אישית דואגת שהילדים שלי ידעו ויהיו מחוברים ליהדות כי זה חשוב לנו ולמדינה".

מאידך, תקפה ליבני את המצב בו "אתה חייב להיות או חרדי קיצוני או חילוני קיצוני. חייב להיות מצב של אמצע. יהודי מאמין שלא נגרר לקיצוניות. בחודש האחרון נוצר מצב שבו כל יום נפתח סיפור אחר וזה כבר מגדיש את הסאה".

לבני לא פספסה הזדמנות לתקוף ישירות את ראש הממשלה בנימין נתניהו: "לו אני ראש ממשלה, אני אחראית לגורלם של כל האזרחים במדינה וזה כולל את החרדים, מבחינה ממשלתית כמובן, ואני רואה כאן מחסור חמור במנהיגות שכזאת".

לבני הוסיפה כי האיש שהיא כועסת עליו יותר מכל חרדי אחר הוא ביבי, כמובן.

לגבי המיקום בו 'שובצה' בכלי התקשורת כאויבת החרדים, אמרה לבני: "זה שקר. אני מאז ומעולם בגישה אוהדת לדת, רק שיש דברים שהם לא נסבלים. מפריע לי שיש כאן שני שבטים שלא מדברים זה עם זה, שיורקים זה על זה. בגלל ההצבה הזאת באתי לכאן, ל'בחדרי חרדים', להבהיר שאני לא נגדכם. זאת לא הפעם הראשונה שאני מופיעה ב'בחדרי חרדים' וזה בדיוק בגלל הסיבה הזאת".

ההסתה הגיעה אליכם? הותקפתם? ספרו לנו באמצעות המייל האדום [email protected]

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 113 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד