י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
רצח העיתונאי

אירופה דורשת הוכחות; בסעודיה מתכחשים

סערה עולמית סביב שאלת גורלו של העיתונאי הסעודי שנרצח בקונוסוליה באיסטנבול • מדינות אירופה דורשות תשובות מסעודיה כשבמקביל, שר החוץ מכחיש קשר ומתנער מהרצח

  • י"ב חשון התשע"ט
אירופה דורשת הוכחות; בסעודיה מתכחשים
צילום: רויטרס

שר החוץ הסעודי, מתייחס לסערה העולמית סביב רצח העיתונאי הסעודי שנעלם בקונוסוליה באיסטנבול לפני כשבועיים. "אנחנו לא יודעים איפה הגופה של העיתונאי", אמר השר, כך על פי הדיווח בסוכנות הידיעות AFP.

במקביל, בריטניה, צרפת וגרמניה דורשות מערב הסעודית לספק עובדות "חותכות" על גורלו של העיתונאי ג'מאל חשוקג'י, שרי ממשלות המערב נקטו קו אחיד ודרשו הוכחות מריאד.

אחרי שבועיים של הכחשות על כך שהממלכה הסעודית הייתה מעורבת בהיעלמותו של העיתונאי ב-2 באוקטובר, שינוי גרסאות של הסעודים, אירופה הפיסקה לעמוד מהצד ובאה בדרישות אל ערב הסעודית.

בהצהרה משותפת שפרסמו היום (ראשון) אמרו בריטניה, צרפת וגרמניה כי "יש צורך דחוף לברר מה בדיוק קרה ב -2 באוקטובר - מעבר להשערות שהועלו עד כה בחקירה הסעודית, שצריכות להיות מגובות על ידי עובדות כדי להיחשב אמינות".

בתוך כך ארדואן נשיא טורקיה הודיע כי ביום שלישי הקרוב, הוא יודיע בישיבה מיוחדת עם חברי מפלגתו על התקדמות החקירה מצידה של טורקיה.

ממשלות המערב דחו את ההסבר הסעודי הרשמי ואמרו כי יחכו לדו"ח המלא של השלטונות הטורקיים בטרם יחליטו באיזה עונש - אם בכלל - יכפו על ריאד.

כזכור, סעודיה מתנערת ממותו של העיתונאי "המודיעין פעל על דעת עצמו וחנק את חשוקג'י בטעות" כך נמסר מהשלטונות הסעודיים.

סוכנות הידיעות רויטרס דווחה כי סעודיה מתנערת ממותו של העיתונאי חשוקג'י, ודווחה כי מקור סעודי בכיר מסר, כי הגופה גולגלה בשטיח ונמסרה למשת"פ טורקי, וכדי שלא יחשדו שהוא נעלם, אחד הסוכנים לבש את בגדיו יחד עם השעון החכם שלן ויצא מהדלת האחורית בניסיון להטעות את אלו שמחפשים אחריו.

בתחילה פורסם בטורקיה, שחשוקג'י, עיתונאי שכתב מאמרים נגד המשטר הסעודי ב"וושינגטון פוסט" ברח מריאד לאחר שמתח ביקורת חריפה על יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, ולטענת טורקיה הוא נרצח וגופתו בותרה בקונסוליה הסעודית.

היום מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס, כי הגופה גולגלה בשטיח, ונמסרה למשת"פ טורקי כדי שיפטר מן הגופה. לטענת סעודיה, גורמי המודיעין שיקרו לממשל, ולכן הממשל הכחיש בתחילה כי הוא נרצח, אך לאחר שהתגלה כי המודיעין שיקר, פתחה סעודיה בחקירה פנימית.

בינתיים בארה"ב חברי קונגרס מפעילים לחץ על הנשיא, שיבחן את עסקאות הנשק שהוא חתם עם הסעודים

כזכור כפי שדווח ב'בחדרי חרדים'. ממשלת טורקיה הודיעה לארה"ב כי יש בידיה הקלטות אודיו וסרטוני וידאו, בהם נראה ונשמע העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י, שעל פי החשד נרצח בתחילת החודש, בתוך הקונסוליה של סעודיה באיסטנבול.

על פי הדיווח ב"וושינגטון פוסט", הטורקים טוענים שהעיתונאי נרצח בוודאות. לטענת הטורקים, הוא נכנס לבנין הקונסוליה, אך לא יצא ממנה.

העיתונאי חשוקג'י היה כותב טורי פרשנות ל"וושינגטון פוסט", והטורים שלו הרגיזו את הסעודים, מאחר והוא היה מעביר ביקורת על בית המלוכה.

חשוקג'י הגיע לקונסוליה הסעודית כדי לקבל מסמכים רשמיים של גירושין, כדי שיוכל להתחתן שוב, אך לטענת הטורקים, בתוך הבנין היו 15 שכירי חרב שסעודיה הטיסה לטורקיה, והם רצחו את העיתונאי.

יו"ר ועדת יחסי החוץ של הסנאט בארצות הברית, הרפובליקני בוב קרוקר, אמר אתמול, כי "יש להטיל סנקציות כבדות על הממשל הסעודי, אם יתברר שהעיתונאי אכן נרצח בחסות בית המלוכה"

העיתונאי הסעודי רצח סעודיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד