כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

סערת הטלאי הצהוב: גם המערכת הפוליטית סוערת

השר דניאל הרשקוביץ: "מצמרר" • השר יוסי פלד: "מראה על משהו מטורף" • ח"כ רונית תירוש: "שימוש ציני בילדים ופרובוקציה נוראית" • ח"כ נחמן שי: "חציית קו אדום"

מיצג השואה של העדה החרדית. צילום: קובי הר צבי
מיצג השואה של העדה החרדית. צילום: קובי הר צבי



הפגנת 'הטלאי הצהוב' שהתקיימה במוצאי-שבת בככר השבת בירושלים מעוררת סערה גם במערכת הפוליטית. מחד, בולטת שתיקת שרים וחברי כנסת, שמעדיפים שלא להכניס את ראשם לנושא מעורר המחלוקת. מאידך, ממשיכות לזרום תגובות של נבחרי ציבור רבים, המביעים שאט-נפש מהשימוש במוטיבים של השואה בהפגנה.

מגזין מיוחד: ימי הסתה • דיווחים, גלריות, וידאו, טורים אישיים

מהליכוד היה זה השר יוסי פלד, ניצול שואה, שהתראיין לאתר YNET. "אני מודה שיש דברים שהם בלתי נתפסים. לקחת את התמונה המזוויעה של הילד הקטן מול הנאצים עם ידיים מורמות, לא חשוב אם המאבק צודק או לא - זה מראה על משהו מטורף, בלתי הגיוני, בלתי מוסרי. כל מילה שתגיד, היא לא תתאים. אולי אני תמים, לא האמנתי, ולא חשוב באיזה עימות זה יהיה, שנשתמש בסמלים של הטרגדיה של העם היהודי, למאבק פנימי. זה היה מאבק של כולנו מול איום חיצוני. בלתי נתפס. הדם קפא בעורקיי.

"הגענו לזה כי יש תהליך ארוך שנים בתוך החברה הישראלית. דברים שלפני שנים איש לא היה מעלה על דעתו לומר אותם, להשתמש בהם - יש איבוד איזונים פנימיים. איבוד של בושה. כיכר השבת לא נולדה שלשום, והיו עימותים. אני לא זוכר דברים כאלה. איבדנו משהו בבלמים הערכיים שלנו. הכול מותר. איבדנו הבושה. זה סממן בולט מאוד לתופעה הזאת".

אז איך אפשר לטפל באיבוד הבושה? "הדבר האחרון שהייתי ממליץ זה אכיפה או כוח. אולי אני תמים: צריך בנקודה של הסבר והידברות להודיע: עד כאן. זה מחוץ להתנהלות שלנו. אני לא יודע אם זה יצליח. אפשר להציע חקיקה וכל מיני דברים, אבל יש פה משהו ערכי בסיסי, מוסרי יהודי.

"אני לא בטוח ששיחות יעזרו. אני לא מרגיש שאני מתכוון לדבר על זה, כי אני לא יודע איזה משפט יתאים לגודל השבר שאני מרגיש בחברה הישראלית. יש דברים, ולא חשוב לאיזו קבוצה אתה משתייך, שהם של כולנו. ההיסטוריה והעבר שלנו הם של כולנו. אף אחד לא מעלה על דעתו שישתמשו בסימבולים האלה. זה פוגע בי כאיש יהודי, ובעוד אלפים.

"יכול להיות שבסופו של יום, בניגוד למה שאני אומר, זה בלתי אפשרי להגיע להידברות ונצטרך ללכת בדרך אחרת. אני מאוד אצטער שנלך בצורה של חוק, אבל אם נגיע לפינה של מה שלא מבינים בראש נכניס דרך הרגליים - אז נעשה זאת. אם זו תהיה הברירה האחרונה, אז זו תהיה הברירה האחרונה ונצטרך להשתמש בדרכים חוקיות".

גם השר דניאל הרשקוביץ, מהבית היהודי, התבטא הבוקר לפני כניסתו לישיבת הממשלה לנושא. "כבן לניצולי שואה מצאתי את זה מצמרר. קשה לעכל את הדבר הזה. יש דברים שאין מקומם בסדר היום של העולם היהודי. מדובר בקבוצה שולית של הציבור החרדי", אמר.

שר הביטחון, אהוד ברק, מיהר אף הוא לגנות את התופעה. "מדי אסירים וטלאים צהובים עליהם כתוב יהודי בגרמנית אלה דברים מזעזעים ומחרידים. השימוש בטלאי צהוב וילדים קטנים המניפים את ידיהם לכניעה זו חציית קו אדום שאסור למנהיגות החרדית, שרובה אחראית, להשלים איתו. עליה לעקור את התופעות האסורות הללו ולוודא שלא יחזרו עוד".

לאסור בחוק את התופעה

באופוזיציה הגיבו חברי כנסת רבים יותר.

יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, אמרה: "עם כל הכבוד לזכותן של קבוצות בעולם החרדי להפגין, וזו זכותן האלמנטרית להפגין, לשים טלאי צהוב על ילדים זו פגיעה קשה בזיכרון הנספים בשואה שנאלצו כולם, חילונים וחרדים, לשים את הטלאי בגטו ובדרכם להשמדה ואין שום מחאה בעולם שיכולה להצדיק את זה.

"נוער הגבעות שקרא לקציני צה"ל נאצים ועכשיו החרדים עם הטלאי, חוטאים לזיכרון השואה ולמהותה של מדינת ישראל. אני מקווה שראשי הציבור החרדי יוקיעו את המעשים הללו כי הם פוגעים במכנה המשותף שעדיין קיים בין כולנו".

חברת מפלגתה, רונית תירוש, הגיבה אף היא לדברים ואמרה: "השימוש הציני בילדים בהפגנת החרדים למיצג חי לדימוי שואה הוא מעשה בזוי ופרובוקציה נוראית. ההשוואה בין מה שעברו יהודי הגטאות על ידי השלטון הנאצי לבין החיים הטובים אותם חיים החרדים בישראל היא השוואה מכוערת ומנותקת מהמציאות. אותם הורים שמנצלים את ילדם בצורה הזו כנראה שאינם מכירים את ההיסטוריה וראוי שיתביישו".

ח"כ נחמן שי, אף הוא מ'קדימה', אמר: "השימוש בתמונת הילד מגטו וורשה הוא חציית קו אדום. הניסיון לנכס את השואה למחאות והפגנות באשר הן, הוא פסול מיסודו. חשוב לשמור את השיח הציבורי הישראלי נקי מפרובוקציות חסרות טעם שנועדו למטרות ציניות ואינטרסנטיות".

גם חברו לסיעה, יואל חסון, הגיב ואמר: "אמש היינו עדים למחזה ציני ושפל מצד אותם קיצוניים שיורקים על ילדות ומקלסים חיילות, אך ורק בגלל היותן נשים, כאשר כחלק ממחאתם, עשו שימוש בסמלים מתקופה אפלה מההיסטוריה של העם היהודי".

חסון קרא "לאסור בחוק שימוש בסמלים נאצים וכן בכינויים נאצים כדי שתופעות כאלו לא יראו במחוזותינו", והבטיח להביא הצעת חוק בנושא להצבעה במליאת הכנסת עוד השבוע, תוך דרישה של עונש של עד חצי שנת מאסר וקנס של עד מאה אלף שקלים למי שיפר את החוק.

למרות התגובות החריפות ראוי לשים לב לכך שעדיין לא נשמעו תגובותיהם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, של יו"ר הכנסת ראובן רובי ריבלין, ושל נשיא המדינה שמעון פרס.

ההסתה הגיעה אליכם? הותקפתם? ספרו לנו באמצעות המייל האדום [email protected]

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 62 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד