י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
סערה עולמית

מדע בדיוני? המצלמות הוכיחו, הסעודים רצחו

התפתחות חשובה בפרשת העלמות העיתונאי הסעודי: בתיעוד שעורר סערה גדולה בעולם, נראה אדם דומה לעיתונאי שנעלם, נכנס לשגרירות ונראה יוצא ממנה מדלת אחורית מספר שעות לאחר מכן

מדע בדיוני? המצלמות הוכיחו, הסעודים רצחו
צילום: רויטרס

רשת CNN מדווחת על התפתחות חשובה בפרשת העלמות העיתונאי הסעודי בתחילת החודש, כשנכנס לשגרירות סעודיה באיסטנבול טורקיה, ולא נראה יוצא משם, תוך שארוסתו יושבת שעות ארוכות מחוץ לבניין וממתינה לו לשווא.

בתיעוד שעורר סערה גדולה בעולם, נראה אדם דומה לעיתונאי שנעלם, נכנס לשגרירות ונראה יוצא ממנה מדלת אחורית מספר שעות לאחר מכן, בזמן הזה מגיע העיתונאי הסעודי האמיתי, נכנס פנימה ולא יוצא ממנה, להערכת הטורקים הוא נרצח מיד.

בתיעוד נראה הכפיל יוצא מהשגרירות זמן קצר לאחר כניסת העיתונאי, כשהוא לובש את בגדיו, אך הנעליים היו אחרים, הכפיל ממשיך לצעוד ברחוב לעבר המלון בו הוא התאכסן, כשבדרך הוא נכנס לשירותים ציבוריים, משם הוא נראה יוצא עם בגדים אחרים, הוא נראה אוחז שקית בידו, שם היו הבגדים שאותם לבש לפני שנכנס לשירותים, בתיעוד הוא נראה זורק את השקית לפח, הטורקים טוענים שאלו היו בגדיו של העיתונאי שנרצח.

משם הכפיל נראה מחויך ונכנס למסעדה סמוכה לאכול, משם הוא חוזר למלון בו התאכסן עם עוד מספר סוכנים. התיעוד עורר סערה גדולה, וסעודיה תצטרך לתת הסבר למה שכל העולם ראה היום.

אתמול, המדינות בריטניה, צרפת וגרמניה דרשו מערב הסעודית לספק עובדות "חותכות" על מה שקרה לעיתונאי ג'מאל חשוקג'י, שרי ממשלות של המערב נקטו קו אחיד ודרשו הוכחות מריאד.

אחרי שבועיים של הכחשות על כך שהממלכה הסעודית היתה מעורבת בהיעלמותו של העיתונאי ב-2 באוקטובר, ושינוי גרסאות של הסעודים, אירופה רוצה תשובות.

ממשלות המערב דחו את ההסבר הסעודי הרשמי ש"החקירה הסתבכה" ואמרו כי יחכו לדו"ח המלא של השלטונות הטורקיים בטרם יחליטו באיזה עונש - אם בכלל - יכפו על ריאד.

סוכנות הידיעות רויטרס דווחה כי סעודיה התנערה ממותו של העיתונאי חשוקג'י, ודווחה כי מקור סעודי בכיר מסר, כי הגופה גולגלה בשטיח ונמסרה למשת"פ טורקי, וכדי שלא יחשדו שהוא נעלם, אחד הסוכנים לבש את בגדיו יחד עם השעון החכם שלן ויצא מהדלת האחורית בנסיון להטעות את אלו שמחפשים אחריו.

בתחילה פורסם בטורקיה, שחשוקג'י, עיתונאי שכתב מאמרים נגד המשטר הסעודי ב"וושינגטון פוסט" ברח מריאד לאחר שמתח ביקורת חריפה על יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, ולטענת טורקיה הוא נרצח וגופתו בותרה בקונסוליה הסעודית.

אתמול דווחה סוכנות הידיעות רויטרס, כי הגופה גולגלה בשטיח, ונמסרה למשת"פ טורקי כדי שיפטר מן הגופה. לטענת סעודיה, גורמי המודיעין שיקרו לממשל, ולכן הממשל הכחיש בתחילה כי הוא נרצח, אך לאחר שהתגלה כי המודיעין שיקר, פתחה סעודיה בחקירה פנימית.

בינתיים בארה"ב חברי קונגרס מפעילים לחץ על הנשיא, שיבחן את עסקאות הנשק שהוא חתם עם הסעודים

כזכור כפי שדווח ב'בחדרי חרדים'. ממשלת טורקיה הודיעה לארה"ב כי יש בידיה הקלטות אודיו וסרטוני וידאו, בהם נראה ונשמע העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י, שעל פי החשד נרצח בתחילת החודש, בתוך הקונסוליה של סעודיה באיסטנבול.

על פי הדיווח ב"וושינגטון פוסט", הטורקים טוענים שהעיתונאי נרצח בוודאות. לטענת הטורקים, הוא נכנס לבנין הקונסוליה, אך לא יצא ממנה.

העיתונאי חשוקג'י היה כותב טורי פרשנות ל"וושינגטון פוסט", והטורים שלו הרגיזו את הסעודים, מאחר והוא היה מעביר ביקורת על בית המלוכה.

חשוקג'י הגיע לקונסוליה הסעודית כדי לקבל מסמכים רשמיים של גירושין, כדי שיוכל להתחתן שוב, אך לטענת הטורקים, בתוך הבנין היו 15 שכירי חרב שסעודיה הטיסה לטורקיה, והם רצחו את העיתונאי.

יו"ר ועדת יחסי החוץ של הסנאט בארצות הברית, הרפובליקני בוב קרוקר, אמר אתמול, כי "יש להטיל סנקציות כבדות על הממשל הסעודי, אם יתברר שהעיתונאי אכן נרצח בחסות בית המלוכה"

העיתונאי הסעודי טורקיה שגרירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד