כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

ציד מכשפות נגד החרדים • עו"ד גיל דחוח בטור אישי

ציד המכשפות הזה הוא התלהמות, שמקורה בחוסר סובלנות ברמה הבסיסית ביותר • התפיסה שמעשיו של אדם אחד מעידים ומכתימים ציבור שלם, היא תפיסה בלתי מוסרית

ציד מכשפות נגד החרדים • עו"ד גיל דחוח בטור אישי



בימים האחרונים התקשורת מוצפת באמירות שטנה וזעם כלפי הציבור החרדי, בעקבות התנהגות בריונית של פורעי חוק חרדים, בבית שמש ובמקומות נוספים.

פורעי חוק ספציפיים, מובילים לזעקה וכעס מצד ציבור שלם - כלפי ציבור שלם אחר - תוך דרישה, מתחסדת כפי שנפרט, שהציבור האחר יוקיע את פורעי החוק בחצרו.

ראשית, יש להוקיע כל עבריין וכל עבירה. ודאי עבריינים חמורים. לשם כך בדיוק, במדינת חוק, קיימות רשויות אכיפה, פרקליטות ובתי משפט, שנועדו לטפל בפורעי החוק. אולם, בימים האחרונים מדרדר דווקא הציבור החילוני את הדיון בנושא לדמגוגיה פופוליסטית זולה ומתחסדת, בדרישה "מהציבור החרדי כולו" לגנות פומבית מעשים של בודדים שסרחו.

התפיסה שמעשיו של אדם אחד מעידים ומכתימים ציבור שלם, היא תפיסה בלתי מוסרית, לא נכונה ולא יהודית. הרי היהודים עצמם מצאו עצמם נרדפים במשך שנים, בגין מעשים (חלקם עלילות) של יחידים שחטאו.

צריך להדגיש שהציבור החרדי, ברובו המכריע, לא תמך ולא תומך בפורעי החוק האלה. אולם מאידך, הרצון, שלא לומר הדרישה האולטימטיבית, שהציבור החרדי כולו, המורכב מגוונים רבים, על מנהיגיו, יתנצל ויגנה את המעשים בפומבי, הוא רצון משפיל ולא הוגן, ומטרתו לרצות את הציבור החילוני, ממניעים פוליטיים גרידא.

רצון זה הוא חלק מחוסר היכולת של חלקים בציבור החילוני לסבול ולהכיל את האחר ואת השונה. אחרת לא ניתן להסביר את ציד המכשפות שמתנהל בימים האחרונים.

האם כאשר מישהו המשתייך לציבור מסויים מבצע פשע בהכרח קמים על כל אותו הציבור? האם כאשר עורך דין מבצע פשע, צריך לדרוש מכל עורכי הדין להתנצל בפומבי או לשייך אותם כשותפים למעשה? ואם לא יתנצלו - האם ראוי לקום כנגד הציבור שהם משתייכים אליו?

האם כאשר יהודי בלונדון יבצע פשע, יהיה זה מן הראוי לדרוש גינוי מהקהילה היהודית בפומבי.
האם כאשר מישהו בציבור החילוני מבצע פשע, דורשים מכל הציבור החילוני לגנות אותו ואם לא רואים בו שותף למעשה העבירה?

חוסר סובלנות ברמה הבסיסית ביותר

ציד המכשפות הזה הוא התלהמות, שמקורה בחוסר סובלנות ברמה הבסיסית ביותר. דווקא לכל אותם אלו המניפים את דגל הדמוקרטיה והסובלנות היה ראוי שלא יתייחסו לציבור בהכללה. אולי אפילו ינסו לכבד את אורחות חייו של האחר.

הציבור החרדי חרד. הוא מרגיש מותקף. אורחות חייו הן הדבר החשוב לו ביותר והוא קנאי להם. אני מבין את הבסיס של התפיסה הזאת ואני מכבד אותה ורואה את הדברים היפים אליהם היא מובילה.

כאשר יוצאים מתוך המקום הזה אפשר לראות גם את האחר ואת השונה, שזכותו להילחם על אורחות חייו.

אני חושב שזכותו של הציבור החרדי לקרוא להפרדה, אף שדעתי האישית שונה. זכותו גם לעמוד על דעותיו כל עוד הוא לא עומד עליהן באלימות. ולעיתים, כשעומדים על זכויות יש גם הפגנות ויש גם נפגעים, לצערינו - וזאת צריך למגר נקודתית. אבל הציבור החילוני מתלהם ומסית כנגד התעוזה של הציבור החרדי לעמוד על זכויותיו.

אני חילוני שמכבד עד מאוד את הציבור החרדי והם מכבדים אותי. מעולם לא שמעתי מהם דברי הטפה ומסיונריות. אני חי את שני העולמות ואני רואה הרבה יופי בבני-ברק, בירושליים ובריכוזים של הציבור החרדי. וכמו בכל מקום, יש גם תפוחים רקובים שצריך לטפל בהם.

ההתלהמות של הציבור החילוני ובעיקר הכותבים המובילים שלו כלפי הציבור החרדי היא בעיני כפיה של הדעה שלך על האחר.

ההסתה הגיעה אליכם? הותקפתם? ספרו לנו באמצעות המייל האדום [email protected]

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד