י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
יעשה מהפכה

חוקק סופית: לא עוד זריקת שאריות אוכל

אם עד היום הורגלתם לראות אוכל רב נזרק אל האשפתות, באולמות השמחה ובמסעדות, לא עוד. הצעת חוק חדש תעודד תרומת מזון לעניים | מה שמנע ממוסדות לתרום את שאריות המזון, הוא החשש מתביעה במקרה של נזק לאוכל | כיצד מתמודד החוק אם החשש? • כל הפרטים

חוקק סופית: לא עוד זריקת שאריות אוכל
מאכלים צילום: יח"צ

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית, את הצעת חוק עידוד תרומות מזון, התשע"ט-2018, של חברי הכנסת אורי מקלב מ'יהדות התורה' וקבוצת חברי כנסת.

החוק הציע לקבוע כי מי שתורם מזון לארגונים לחלוקת מזון, וכן ארגונים לחלוקת מזון המובילים, מחזיקים או מחלקים תרומות מזון, לא יישאו באחריות אזרחית או פלילית לנזק שנגרם עקב תרומת המזון, אם הם פעלו בהתאם להוראות כל דין החלות עליהם ולא התרשלו. עוד מוצע לקבוע כי שר הבריאות יעניק אחת לשנה אותות הוקרה לעסקים התורמים מזון לארגונים לחלוקת מזון על פי קריטריונים שיקבע.

מה שהביא את הח"כ לחקיקת חוק זה היא מהסיבה כי על פי הנתונים השנתיים, "כ-25% מהאוכל שמכינים במסעדות, אולמות אירועים, חדרי אוכל מפעליים, בסיסים צבאיים, רשתות שיווק ובתי מלון – נזרק. הסיבה העיקרית לכך שמוסדות אלו אינם מוכנים לתרום את המזון במקום להשליכו לפח, היא החשש מחשיפה לתביעות. לפי חוק האחריות למוצרים פגומים, התש"ם–1980, האחריות לפיצויים על נזק גוף שנגרם כתוצאה מפגם במוצר, לרבות מזון, מוטלת על היצרן. כמו כן, נטל ההוכחה נופל על היצרן להוכיח כי הפגם נוצר לאחר שהמוצר יצא משליטתו. זהו נטל כבד אשר מביא לכך שבעלי המוסדות האמורים מעדיפים שלא להסתכן בתרומת המזון העודף."

יו"ר ועדת העבודה והרווחה ח"כ אלי אלאלוף ממפלגת 'כולנו' בירך על אישור החוק: "החוק הזה הוא לא רק לעניים, אלא גם לאוכלוסייה שלא מצליחה למלא את צרכיה, והמערכת הממשלתית לא מצליחה להגיע אליהם. אני חייב לציין שאוי ואבוי לנו אם המהלך הזה יחליף את הממשלה, שחייבת לספק מזון לילדים שלנו במוסדות ומסגרות."

מציע החוק ח"כ מקלב אמר בדיון, כי "החוק הזה יעשה מהפכה בכל נושא השמדת מזון מבתי מלון, מסעדות, אולמות שמחה, שירותי קייטרינג וכו', אוכל שיגיע לאלפי נזקקים מידי יום. לא מדובר בשאריות אלא אוכל שלא עבר את פתח המטבח ועדיין נמצא במגשים. מדובר בסכומים אדירים. אנחנו רוצים שבמקום שהאוכל יושלך לאשפה הוא יגיע לנזקקים. השחתת מזון זה נזק כלכלי וחברתי שבסופו של דבר גם משחית את הנפש."

ח"כ חיליק בר ממפלגת 'העבודה', שהיה בין מציעי החוק, הוסיף ואמר: "החוק החברתי החשוב הזה הוא בגדר מהפכה של ממש. אחרי שנים של עבודה, החוק מסדיר סוף סוף את תחום הצלת ותרומת המזון בישראל, ומסיר את עננת התביעה המרחפת מעל תורמי המזון. בכל שנה נזרקים כ-1.2 מיליון טון ובשווי של 8 מיליארד ₪ (!) של מזון ראוי למאכל. אתם יודעים כמה ארוחות ערב, כמה משפחות וכמה ילדים אפשר להאכיל אפילו עם חצי מהכמות הזו? הצעת חוק זו גם מצילה מזון, גם מונעת בזבוז מזון וגם מעבירה אותו למי שידם אינה משגת״.

אוכל השמדת מזון אורי מקלב בל תשחית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד