כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
סערה במערכת הפוליטית

זו הסיבה שנתניהו לא מקדים את הבחירות • בית הנשיא: "פרנויה"

"פרנויה שאינה נשענת על שום צעד מוחשי", כך מכנים הבוקר בבית הנשיא את הדיווח ב'ישראל היום', כי נתניהו לא מקדים את הבחירות בשל חששו כי גם אם יזכה במרב המנדטים - הנשיא לא יטיל עליו את הרכבת הממשלה. בסביבתו מסמנים שר לשעבר, וגם עובדים על חוק חדש

זו הסיבה שנתניהו לא מקדים את הבחירות • בית הנשיא: "פרנויה"
נתניהו וריבלין צילום: Marc Israel Sellem/POOL

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שקל להקדים את הבחירות, אך דחה זאת, לאחר שקיבל אינדיקציות ממקורביו, כי קיים חשש שיריבו נשיא המדינה ראובן ריבלין, לא יטיל את הרכבת הקואליציה גם במידה וינצח, כך מדווח הבוקר (רביעי) מתי טוכפלד ב'ישראל היום'.

החשש בליכוד ממהלך כזה, נובע מחקירותיו של ראש הממשלה. הם סבורים כי זו העילה שריבלין יעדיף להטיל את הרכבת הממשלה על ח"כ אחר, מהלך שבוודאי יזכה לתמיכה רחבה - בטח על ידי סיעות האופוזיציה, שמחפשות כל שביב של תקווה להחליף את נתניהו ויהי מה.

על פי הדיווח בעיתון, נתניהו שעודכן באפשרות הזאת, החליט למנוע בכל מחיר את הקדמת הבחירות בשלב זה, זאת כדי להעביר מסר ברור, בעיקר לסיעת 'יהדות התורה', כי בכוונתו להעביר במהלך מושב החורף את חוק הגיוס, שהינו המכשול הגדול בשלב זה המאיים על שלמות הקואליציה.

בינתיים, נתניהו מקיים התייעצויות ודיונים עם מקורביו, כדת מה ניתן לעשות כדי למנוע את התרחיש מלהתגשם. אחת האופציות שנמצאות על השולחן, היא שינוי החוק. 

איש ליכוד המקורב לנשיא ריבלין, שוחח על כך בימים האחרונים עם חבר וחברת כנסת מהליכוד, וביקש מהם לזרום עם המהלך, אם הוא ייצא לפועל.

בכיר אחר במפלגה שנחשף למהלך, הגיב ותקף בחריפות: "זה התרגיל המסריח של כל הזמנים. זה ניסיון פוטש. הם יודעים שאת נתניהו אי אפשר להחליף בבחירות אז הם מנסים כל דרך שעולה בדעתם להזיז אותו ממקומו".

כיום, החוק קובע כי הנשיא רשאי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על כל אחד מ-120 חברי הכנסת, לאו דווקא ראש המפלגה שזכתה במירב המנדטים, אלא גם ח"כ שאינו ראש מפלגה, זאת לאחר שנועץ עם כלל הסיעות המרכיבות את הכנסת שנבחרה.

אי לכך, על פי דיווחו של טוכפלד ב'ישראל היום', יו"ר הקואליציה ח"כ דודי אמסלם, יניח בימים הקרובים הצעת חוק חדשה, שתביא לצמצום חוות הדעת של נשיא המדינה כאשר יידרש להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על מי מהנבחרים. החוק המוצע יקבע בבירור כי ראש המפלגה שזכה לתמיכתם של רוב חברי הכנסת, מבין שאר ראשי המפלגות, הוא אשר תוטל עליו המלאכה להרכיב את הממשלה. 

לדברי אמסלם, "המחשבה הזויה בכל רובד. זה לא מוסרי, לא דמוקרטי ולא הגיוני. אני חושב שזה לא יקרה ולא יכול לקרות, אבל לצערי גם דברים מובנים מאליהם יכולים לקבל פרשנות מעוותת ולהיות מנוצלים לרעה. לכן אנסח הצעת חוק שתסדיר את העניין".

"ראש המפלגה הוא האדם הכי דומיננטי והוא זה שלרוב מביא את קולות המצביעים לאותה מפלגה", טוען יו"ר הקואליציה. "המחשבה שאפשר לעקוף אותו ולמנות מישהו אחר במקומו אחרי הבחירות זה סוג של מהפכה. לנשיא יש סמכות חוקית לפעול על פי שכל ישר ולא לעשות מניפולציות. בגלל שהדבר לא מוסדר בחוק אני מתכוון להניח הצעת חוק שנשיא המדינה יטיל את הרכבת הממשלה על ראש המפלגה שהביא את מרב ההמלצות להרכבת הממשלה", כך אמסלם.

מבית הנשיא שיגרו תגובה יוצאת דופן בחריפותה לפרסום ב'ישראל היום', כדלהלן: "קראנו לעומק את הדברים אך התקשינו למצוא מידע של ממש מלבד תיאור מפורט של פרנויה שאינה נשענת על שום צעד מוחשי או אפילו מחשבה שהתרחשו במציאות. כידוע, את הטיפול בתופעות שכאלה יש להשאיר בידי אנשי מקצוע שאינם דוברים".

ראשת האופוזיציה ח"כ ציפי לבני, הגיבה לפרסום בחשבון הטוויטר שלה: "והפעם מבית היוצר של נתניהו: נשיא על הכוונת. אחרי הערבים, בתי המשפט, משטרת ישראל, משפחות שכולות והרמטכ״ל - הגיע התור של נשיא המדינה. במקום דיון ענייני, כל הצעת חוק מלווה בשפיכת רפש ולעזאזל כל השאר".

גורמים בסביבת נתניהו מבהירים כי "המזימה שפורסמה היום ב'ישראל היום' לא נולדה בבית הנשיא, אלא אצל בכיר לשעבר בליכוד, שגם דיבר על כך עם כמה מהשותפים לקואליציה". השם בלשכת נתניהו הוא "גדעון סער", כך מדווח הכתב הפוליטי של 'ידיעות אחרונות' יובל קרני.

רובי ריבלין בנימין נתניהו הקדמת הבחירות ישראל היום בית הנשיא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד