י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
הטור השבועי

מיוחד: עונת החורף עושה טוב לעולם הפיוטים

שבוע חגיגי במיוחד עבר על עולם החזנות והפיוטים, כחלק מהפעילות הענפה המתרחשת בו בעיקר בתקופת החורף בכל שנה • רפאל ביתאן מגיש על קצה המזלג את מגוון התרחשויות בפתיחת עונת החורף

מיוחד: עונת החורף עושה טוב לעולם הפיוטים

שבוע חגיגי במיוחד עבר על עולם החזנות והפיוטים, שבוע שהוא חלק מהפעילות הענפה המתרחשת בו בעיקר בתקופת החורף בכל שנה ושנה.

ביום שישי שעבר לאחר שנים של עבודה התקיים במרכז מורשת עולי בבל (אור יהודה) טקס השקה חגיגי, לספר המעין ביוגרפיה של השופט בדימוס הד"ר דוד מועלם, מייסד שיטת המקאם.

בטקס נטלו חלק בין היתר, בנו המוסיקאי ינון מועלם, העיתונאי ג'קי חוגי, והזמר זיו יחזקאל, ועוד אישי ציבור חשובים שבאו לחלוק כבוד, לאדם, לאחל מזל טוב, ואף לרכוש את הספר המעניין.

דוד מועלם שעלה לארץ לפני כ 70 שנה במבצע "עזרא ונחמיה" התחיל את דרכו המוסיקלית עוד בעיראק בצל סבו שמעון מועלם ז"ל שהיה מופיע כחזן ופייטן בבתי כנסת, ודוד היה מתלווה אליו, וכך ינק את יסודות המקאם והרעיון המוסיקלי הערבי, וכעבור עשרות שנים, כאשר פרש מכס השיפוט (המחוזי) לטובת לימודים באוני' בר אילן, בערך בשנת 2002 הוציא לאור את ספר "המקאם והסולם- במסורת השיטה הערבית".

הספר הזה הוא בעצם הפעם הראשונה שהתיאוריה הערבית המופשטת הפכה לשיטה כתובה ומנומקת, מוסברת ומתואמת, ומתכתבת בהתאם לשפה המוסיקלית המערבית, עם הייחודיות כמובן של זו הערבית.

כעבור כ 10 שנים הוכר הספר על ידי משרד החינוך ואושר לתוכניות הלימודים הרלוונטיות, וברבות השנים הוא הפך לבסיס המוסיקלי של השפה וניתוח חומרי הגלם בעולם הפיוט והחזנות, כשבמרכז ניצב בית ספר "המקאם" שנפתח לפני כ 10 שנים על ידי מאיר בן שבת, והלימודים בו נעשים על ידי המוסיקאי זיו יחזקאל, והוא קיים כמובן עד היום בהנהלתו של זיו יחזקאל, שאף הוסיף מגמות של הכשרות מעשיות בשיתוף פעולה עם המוסיקאי אביהו יצחק.

הפייטן ליאור אלמליח ומיכה שטרית חוגגים

ברבות הזמן השפיע המקום על השיח המוסיקלי, וקיים מחזורים רבים בהם עברו עשרות רבות של תלמידים, שחלקם משמשים כחזנים ופייטנים וכמוסיקאים.

אירוע נוסף, מוקדם מעט יותר שאירע לאחרונה הוא זכיית הפייטן ליאור אלמליח בפרס שר החינוך ע"ש אורי אורבך, בקטגוריית מוסיקה, בשווי 150.000₪ לצד נאור כרמי.

האירוע הזה מהווה אבן דרך נוספת בהתמרכזותו של עולם הפיוטים בתוך מרחב התרבות בישראל, הוא מסמל הכרה, הוא מסמל הבנה, ובעיקר הוא מוכיח כי זו תרבות שאין דרך להתחמק מיופייה.

וליאור אלמליח, הוא באמת הסממן הבולט במסע של המוסיקה הזו, מהנישה שהיא היתה נתונה בה, אל עבר המיינסטרים, על ידי הפקת אלבומים איכותיים שעומדים ברף הטכני הגבוה של המוסיקה המודרנית, שיתופי פעולה עם מגוון של זמרים ותזמורות מכל הסגנונות, יצירת קליפים ושיתופי פעולה שהפכו לוויראליים, ובעיקר גישה חיובית ומפרגנת כלפי קולגות, ועידוד הדור הצעיר והמוכשר להתפתח, וכמובן הלהיט הגדול של פסטיבל הפיוט המתקיים כל שנה בים המלח בשיא עונת הבקשות, ובו מתארחים כל גדולי המוסיקאים לסוף שבוע של מוסיקה איכותית, חזנות משובחת, ועונג לנשמה ולגוף.

אז בהחלט, מזל טוב.

כמו כן, החזן יחיאל נהרי שנמצא במרתון פעילותי כל שנה בתקופה הזו בעת שהותו בארץ, ונמצא כעת לפני רגעי השיא של כל שנה, שבת הבקשות בצפת המתקיימת זה עשרות בשנים בהשתתפות מאות בני אדם שבאים מכל רחבי הארץ להשתתף בתפילות ובעונג שבת, בשירת הבקשות ובסעודה השלישית בבית הכנסת "אבוהב" בצפת, כשעל הכל מנצחת פעילותו העניפה של החזן שלמה חדד.

מעבר לכך, בשבת האחרונה יצאה לפועל עוד הפקה יוקרתית מבית אי אל פרודקשיין בהנהלתו של אליאב בן נעים, ובה התאחדו לסוף שבוע מוסיקלי באשקלון גדולי הזמר המזרחי, כאשר מצד אחד החזן יחיאל נהרי, ומהצד השני הזמר יניב בן משיח.

סוף השבוע עם נהרי

הנוכחים בשבת מספרים, כי סוף השבוע שהחל בקבלת שבת מוסיקלית בצהרי יום השישי עד דקות לפני כניסת שבת, והמשיך אל תוך השבת, כאשר השרביט המוסיקלית מועברת בקסם של צלילים מיחיאל ליניב ומיניב ליחיאל, בתפילות השבת, בסעודות, בעונג שבת, ובכל רגע ורגע ממהלך השבת, זו הפקה שבהחלט זוכרים לאורך זמן, ירידה לכל הפרטים הקטנים, ובעיקר טוב- לב ושפע כלפי כל הנוכחים.

בשבת הבאה "תולדות" יחיאל נהרי יתארח בנתניה לשירת הבקשות ותפילות השבת, במזרח העיר, בבית הכנסת של הרה"ג יהודה שלוש שליט"א, כמיטב המסורת רבת השנים.

השופט בדימוס ד"ר דוד מועלם, מתוך טקס ההשקה לביוגרפיה "השופט מבגדד"

לסיום, אני חייב לומר כי העידן בו עולם התרבות המזרחי עמד במקומו ללא תזוזה תוך התמקדות בטענות על חוסר תמיכה מהמדינה, ועיסוק שלילי בסכסכת ותחרויות פנימיות, אט אט חולף לו, ובמקומו מגיע עידן חדש, של יוזמות, של עשייה, של כוחות צעירים ואנרגטיים המגיעים עם תפיסת עולם עסקית ורלוונטית, ומצליחים לייצר הווה, המחבר בין היופי המוסיקלי, לרעיון הרוחני והרעיוני המונח כבוד בעולם החזנות והפיוטים, וזה כמובן רק המבוא, כי כבר בתקופה הזו יושבים במרץ יוצרים רבים, ועובדים על כתיבה והלחנה של חומרים איכותיים ומקוריים, שבמהרה יחבשו את ספסלי הפיוט והחזנות בעזרת ה'.

אין ספק כי כאשר הגישה היא חיובית כזו הבאה לחבר ולפעול טוב, כל האמצעים והכוחות מוצאים את הדרך לשיתופי פעולה ולמבחני תוצאה משובחים.

פיוטים פיוטים מרוקו שבת פיוטים חזנות שבת חזנות חזנות מזרחית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד