ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

לגימה קלה • חשיבותו של התה בתפריט הדיאטה

ימי החורף הקרים שולחים אותנו שוב ושוב לכוס התה החמה. אך לא רק חום מספק התה, מגוון אפשרויות גלומות במשקה החמים ותועלתו לדיאטה - עצומה • לקרוא על כוס תה

צילום: waterandtea.com
צילום: waterandtea.com



מחפשת להרזות? התחלת כבר דיאטה? אלונה אזאגי ירון, דיאטנית קלינית ,B.Sc.Nutr, ברשת סטודיו C, מספקת רעיון קל ומועיל: שתי הרבה תה...

אלונה מספקת הבחנה בין סוגי התה השונים:

1. התה השחור, בעל ארומה חזקה. אשר מקורו בצמח הקמליה שעבר תהליך של חמצון.

2. התה הירוק, בעל טעם מעודן. מקורו גם כן מצמח הקמליה אך ללא תהליך החמצון, עלי התה מיובשים בעודם ירוקים.

3. תה האולונג הוא שילוב של תה שחור וירוק. אולונג מכיל עלי תה שעברו חמצון קצר יותר מתה שחור, זהו מעין שלב ביניים בין תה ירוק לתה שחור.

4. תה צמחים, כולל משפחה רחבה של חליטות צמחים ופרחי בר שזכו גם לכינוי 'צמחי מרפא' מאחר ומייחסים להם השפעות חיוניות ומרפאות של מחושים שונים בגוף.

חליטה מצמח רויבוס (רוייבוש) שהיא "המשקה הלאומי" של דרום אפריקה, עשירה מאד בנוגדי חמצון, חומרים המנטרלים רעלים בגוף, ודומים לאלה המצויים בתה ירוק, אך הוא לא מכיל קפאין בכלל, ולכן מתאים לנשים בהריון וגם לילדים. יש לו טעם עדין של מתיקות, וחליטה בגוון אדום יפהפה. צריכת תה צמחים יכולה לשמש כתחליף לשתיית מים מכיוון שאינה מכילה קפאין, זאת בתנאי שלא הומתקה בסוכר.

5. תה לבן סיני, הינו תה נדיר המיוצר בכמויות קטנות מעלי תה צעירים ביותר שנקטפו בתחילת עונת האביב, כאשר מופיעה עליהם פלומה לבנה, ומכאן שמו. נחשב לתה העשיר ביותר בנוגדי חמצון מכל סוגי התה, ולכן בריא במיוחד. טעמו עדין ופחות מריר מתה ירוק.

• מהן שיטות ייצור התה?

"רוב התה המשווק כיום בשקיקים מיוצר בשיטת CTC. בשיטה זו, עלי התה נקצצים לגודל של ראש סיכה, על מנת שיתאימו למילוי שקיק.

"בדרך כלל, יחד עם עלי התה קוצצים גם גבעולים ועלי תה בוגרים, המוסיפים נפח וצבע אך גורעים מהטעם. התוצאה היא תה המפיק חליטה מהירה, חזקה וכהה אך טעם המתקבל הינו גס, מר וחומצי בשל תכולה גבוהה של חומצות טנין. לכן כדאי לבחור שקיקי תה שלא יוצרו בשיטה זו, או לקנות תה בתפזורת ולחלוט בקנקן מיוחד בבית".

• אלו חומרים מכיל התה?

"נוגדי חמצון מסוג פוליפנולים, הנקראים גם פלבונואידים, התכונות המיוחדות של מניעת מחלות בולטות יותר בתה ירוק, בו ריכוז הפוליפנולים גבוה מזה שבתה שחור. פעילות הפוליפנולים בתוך עלי תה חזקה פי 100 מזאת של ויטמין C ופי 25 מפעילות של ויטמין E, שני אנטי אוקסידאנטים ידועים ויעילים ביותר.

"מינרלים החיוניים לפעילות הגוף, כגון אשלגן, מנגן, סידן ואבץ. אשלגן מסייע לשמירה על דופק לב תקין, לתפקוד תקין של עצבים ושרירים ולחילופי נוזלים בתאי הגוף. סידן ומנגן חיוניים לבניית עצמות ורקמות בגוף. אבץ מסייע לייצור חלבונים וחומצות גרעין.

"ויטמינים מסוג C ,B6 ,B2 ,B1 ,A וחומצה פולית. ויטמין A חיוני לתפקוד העיניים ומחזק עצמות ושיניים. ויטמינים מקבוצה B חיוניים לחילוף החומרים בגוף, מסייעים להפיכת מזון לאנרגיה ולהתחדשות תאים בגוף. ויטמין C מחזק את המערכת החיסונית. חומצה פולית חיונית לייצור חומצות גרעין ולחלוקת התאים בגוף".

• מהן התועלות הבריאותיות של התה?

"מחקרים הראו שנשים ששתו לפחות כוס אחת של תה ביום שיפרו את צפיפות העצם באופן משמעותי לעומת נשים שלא שתו תה. כמו כן שתיית תה יכולה להוות מכשול בדרך להתפשטות תאי סרטן בדרכי השתן, בקיבה ובפרוסטאטה, לתה ירוק השפעה אנטי-סרטנית במניעת סרטן בעור.

"מחקרים מראים שגם במניעת מחלת לב לתה סגולות מעניינות, נצפתה ירידה בשכיחות של היצרות העורקים, הסיכון למחלת לב ירד בהתאמה למספר כוסות תה ביום. כמו כן לשתיית תה יש השפעה על הפחתת סיכון לדלקת פרקים, קטראט, אלצהיימר ופרקינסון".

• מהו הקשר בין תה ירוק, פעילות גופנית וירידה במשקל?

"מאז ומעולם יוחסו לתה הירוק סגולות בריאותיות רבות, תה ירוק מסייע בחיזוק המערכת החיסונית ובתהליך ההתאוששות לאחר אימון. התה הירוק שומר על השרירים בזמן אימון, מפני נזק חמצוני הנגרם לשריר כשמתחילים להתאמן, וגורם לשריר להיות עמיד יותר בפני המאמץ. מחקרים אחרונים מראים כי לתה הירוק ולרכיביו הבריאותיים יש השפעה גם על הגברת קצב חילוף החומרים וגם על פיזור השומן בגוף ובכך מסייע גם לירידה במשקל.

"התה הירוק עשיר בנוגדי חמצון, נוגד החמצון EGCG, הנמצא באופן טבעי בתה הירוק, המסייע גם לשריפת השומנים בגוף. לכן, מומלץ להוסיף תה ירוק לאחר הארוחה, לצד שמירה על פעילות גופנית ותזונה בריאה ומאוזנת".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד