כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

הסיפור שלא תקראו במקום אחר • כך מתנהלת התקשורת

ערוץ 10 מודה: עשרות ניסיונות לחולל פרובוקציות - נכשלו • ההפגנה בבית שמש לא אורגנה על ידי תושבי המקום • וזו רק ההתחלה • דבורית שרגל על התנהלות התקשורת

נעמה מרגוליס שבה לבית הספר לאחר שבוע ההסתה. צילום: פלאש 90
נעמה מרגוליס שבה לבית הספר לאחר שבוע ההסתה. צילום: פלאש 90

לא נמאס? לא עברנו הלאה? אין לנו כרטיסי אשראי פרוצים על הראש? כן, נו, אבל תנו לי עוד כמה דקות על מנת שתבינו את הדינמיקה התקשורתית שיצרה את הסיפור, ומהן העובדות מאחוריה.

כמו שכבר כתבתי, את הגרסה הזו שמעתי בתחילת השבוע, בכנס של בחדרי חרדים בירושלים מאברהם קרויזר, היועץ לענייני חרדים של ראש עיריית ירושלים: "אומנם הקמפיין על הדרת נשים החל כבר בסוכות האחרון, בסיפור ההפרדה ברחוב מאה שערים בעת אירועי החג", פותח קרויזר, "אבל הכתבה על נעמה מרגוליס בת השמונה (שי גל, 23.12, אולפן שישי) מבית שמש הבעירה כל פינה אפשרית.

"ראשית, אני מודה: בבית שמש ישנה בעיה קשה, ומתקיימת מלחמה סוערת על דמותה של העיר ועל יחסי הכוחות בה בין חילונים לחרדים. אם מטרת הקמפיין הייתה להציף את הנושא, הקמפיין הצליח. אבל אם המטרה הייתה להוכיח לצעירי ישראל שבית שמש עדיין רלוונטית להם, והחילונים נלחמים ע"מ למשוך אותם לבית שמש, אחרי הכתבה אני לא מאמין שיימצא חילוני צעיר שיבוא להתגורר בעיר או לרכוש בה בית, אלא אם נשארו ציונים אידיאליסטיים או מתנחלים, שיחליטו שזו שליחות חייהם.

"ולפני שאגש לעובדות, קוריוז קטן. במסגרת אחת הפגישות שנעשו בחסות המגשר (פרטים מיד), אחד העסקנים החרדיים התפרץ ואמר, 'הדבר הכי טוב שתעשו לנו, זה כתבה בערוץ 2'", אז הנה, עשו. ד"ר חגי אגמון-שניר הוא חילוני המנהל את המרכז הבין-תרבותי בירושלים. הכרתי אותו במסגרת תפקידי כיועץ ראש העיר ירושלים בסערות השונות שפקדו את העיר בשנים האחרונות (חניון קרתא, האם המרעיבה, העירוב בקרית יובל ועוד). יחד, ובעזרת אנשים טובים נוספים הצלחנו לתווך ולגשר ולקדם הסכמות ופתרונות גם במצבים קשים במיוחד.

"אגמון-שניר הוזמן לבית שמש כדי לגשר בין ועד ההורים של ביה"ס אורות בנות – בי"ס המריבה – לבין הקהילה החרדית שם. הפגישות התקיימו במהלך חודש החגים – תשרי. ניתן לומר שהגיעו להסכמות שתוצאותן ניכרו בשטח. יומן האירועים של משטרת בית שמש ריק מתלונות על הטרדה/ תקיפה/ הפגנה/ מחאה של חרדים כנגד בית הספר הזה החל מסוכות, למעט שני אירועים שהיו וטופלו תוך דקות ע"י המשטרה.

ניתן לומר שבפועל, בשטח, החרדים השלימו עם קיומו של בית הספר ברחוב הרצוג (ולא ברח' הרצל, משכנו הקודם, כפי שכתבו הפעילים הלוחמנים והלא מעודכנים בדף הפייסבוק שהקימו לרגל האירוע).

"יתירה מזו, ועד ההורים של ביה"ס לא רצה ולא השתתף בהפגנה החילונית. הוא סירב שההפגנה תחל בהדלקת נרות חנוכה בחצר בית הספר, והיא התקיימה מעבר לכיכר הסמוכה שבקצה הרחוב. שערי בית הספר היו נעולים בכל הערב הסוער, ולא נפתחו גם לכבוד שלי יחימוביץ' ולימור לבנת, שנזקקו לשירותים, והובלו אחר כבוד לבית משפחה חרדית.

"משה אבוטבול ראש העיר, כינה את אגמון -שניר במהלך הפגישות 'המגשר', ואכן, גם תחת האש של השבועיים האחרונים העביר א"ש מסרים מצד לצד כדי לשמור על הרגיעה שהושגה בעמל. פעילות זו גם חילצה מרבנים אמירות ברורת כנגד האלימות והקיצוניים החרדים, אבל את מי זה מעניין? לא את יאיר לפיד, ובוודאי לא את ליבי בייקין היחצני"ת של הקבוצה בבית שמש שיזמה את הכתבה על נעמה מרגוליס חודשיים אחרי שכבר לא ירקו עליה, חודשיים לאחר שהוריה ניצחו את היורקים".

עד כאן דברי קרויזר. ועוד כמה פרטים לסיכום.

1. הקרב בין החרדים לדתיים לאומיים בבית שמש הוא לא על צניעות. הלבוש של מרגוליס ג'וניור לא מעניין איש (זה לא אומר כמובן שמותר לירוק עליה, או לצייץ לעברה, או לעבר כל ילדה-נערה-אישה אחרת). מדובר בקרב על טריטוריה: בית הספר אורות בנות (כמו גם אורות בנים הסמוך) הוקם על שטח שיועד לחרדים. בקרב הנדל"ני ניצחו בסופו של דבר הדתיים הלאומיים, ועל זה נסוב הכל. שטח. חלקת אדמה.

2. כאמור, על מרגוליס ירקו באחרונה בתחילת ספטמבר, תהליך גישורי ארוך מול העדה החרדית ומול ועד ההורים של ביה"ס לא הגיע לחתימה על הסכם, אבל הגיע לעמק שווה כלשהו. אנשי אולפן שישי יודעים את כל הפרטים האלו, אני לא מחדשת להם פה כלום. אף לא קמצוץ, אבל למה שיוותרו על סיפור מעולה?

3. דוגמה ממקום אחר: העדה החרדית ממשיכה להיאבק על סגירת חניון קרתא כל שבת, כבר שלוש שנים. מעולם לא הפסיקה . מה זה ממשיכה? בכל שבת אחר הצהרים עומדים 20 אברכים על גבול מאה שערים, קוראים תהלים והולכים הביתה. למה? כי הם לא מסוגלים להתקפל ולומר "הפסדנו". זה הפתרון היצירתי שלהם. כך, בהתאמה, גם בבית שמש הם לא מסוגלים להגיד בסדר, נקבל את אורות בנות, מובלעת דתית לאומית בתוך השטעטל החרדי.

4. הפורעים, נקרא להם כך, הם השוליים של החברה החרדית. פושטקים, בשנות שבעימית. נכון, מנהיגי העדה לא יוצאים מגדרם לעצור אותם, כי במידה מסוימת הם משרתים את מטרותיהם.

5. ההפגנה בבית שמש לא אורגנה בשיתוף אנשי המקום.

6. במהלך החמש קטנות אמש בהמקור בערוץ 10 אמר שרון גל (ד' 00:56) את האמת. השאלה מי שמע אותה: אתם לא יודעים כמה קלטות נזרקו לזבל, כמה תחקירניות עלו בחשאי לקווי המהדרין, מחכות שמישהו יצרח, יירק, ירביץ להן, כך גל. כלום לא קרה. הן חזרו בבושת פנים למערכות.

כן כן, אני לא ממציאה כלום. הכל בערוץ 10 האנטישמי.

להתראות בשערורייה התקשורתית הבאה.

קישורים:
הטור פורסם בבלוג התקשורת וולווט אנדרגראונד
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד