י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
הסאגה באלעד

המדינה קובעת: "דינה של העתירה להידחות"

היום ההכרעה האם אלעד תקיים את הבחירות במועד, או שמא הן יידחו. בינתיים, מחלקת הבג"צים במשרד המשפטים מפרסמת את גירסתה כמענה לעתירה שהוגשה נגד הנגבי ומתייחסת גם לסוגיית העצומה עליה חתמו רבים מהתושבים: "חותר תחת תכלית הוראות דיני הבחירות"

המדינה קובעת: "דינה של העתירה להידחות"
העיר אלעד, מבט מלמעלה צילום: איתי בודל

הסאגה באלעד: עו"ד רועי שויקה ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, הגיב לבג"צ בעניין העתירה שהוגשה ביום שישי על ידי סיעות דגל התורה וש"ס, בעניין דחיית הבחירות בעיר אלעד לאחר פסילתו של המועמד יצחק פינדרוס.

כזכור, כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', מדובר בעתירה שלישית לבג"צ, לאחר שבית המשפט לעניינים מקומיים, קיבל את העתירה של שי נתן ופסל את מועמדותו של פינדרוס, מאחר ומרכז חייו אינם בעיר אלעד. הוגשה עתירה ראשונה לבג"צ וזו נפסלה. אז פנו לשר הפנים דרעי בבקשה לדחות את הבחירות באלעד, וזה העביר את הסמכות בעניין לשר צחי הנגבי. עוד בטרם קיבל החלטה, הוגשה עתירה שנייה לבג"צ שתורה להנגבי לדחות את הבחירות אך העתירה נדחתה.

השר צחי הנגבי החליט לדחות את הבקשה וקבע כי הבחירות בעיר אלעד יתקיימו במועדן. בעקבות כך, ביום שישי, הוגשה עתירה שלישית לבג"צ, שמראש סיכויה קלושים. במענה לעתירה, פרקליטות המדינה משיבה לבג"ץ בשם השר צחי הנגבי, כי יש לדחות על הסף את העתירה, וכי יש להשאיר את מועד הבחירות באלעד במועדן, חרף פסילת המועמד יצחק פינדרוס.

"למיטב בדיקת המשיב, מעולם לא נעשה שימוש בסמכות החריגה לדחות בחירות ימים בודדים לפני התקיימותן, מטעמים של עיקרם בטענה כי דעתם של חלק מתושבי הרשות המקומית אינה נוחה מפסילתו של מועמד - שאין חולק כי נעשתה כדין", כתב עו"ד רועי שויקה. החלטת השר צחי הנגבי, כפי שדווחה בהרחבה ב'בחדרי חרדים', התקבלה לאחר שימוע שערך לעורכי הדין של שי נתן ושל יצחק פינדרוס.

"פתיחת פתח בדמות דחיית בחירות, אך בשל סיכוייו של מועמד כזה או אחר שנפסל מלהתמודד בבחירות, יש בה כדי לפגוע פגיעה דרמטית בדיני הבחירות בישראל, ולפגוע פגיעה דרמטית של ממש ב'משחק הדמוקרטי'". עוד כתב שויקה, כי החלטת השר הנגבי, לא ניתן לומר עליה ש"היא כה בלתי סבירה, עד כדי הצדקת התערבותו של בית משפט נכבד זה, רחוק מכך, לשון המעטה נקטנו".

הפרקליטות הבהירה כי קבלת הטענה בדבר דחיית הבחירות "משמעה מתן 'קלף אס' בדמות 'בן גוריון' בידי כל מועמד ורשימה, בכל מערכת בחירות. נפסלה מועמדות? נפסלה רשימה? נבקש את דחיית הבחירות, על מנת לקבל "מקצה שיפורים” או ”הארכת מועד" להגשת רשימה חלופית או מועמד חלופי".

במענה לעתירה נכתב עוד, כי החתימות על עצומה בבקשה לדחיית הבחירות, כאשר על פי הנטען החותמים סרים למרותם של רבנים שהורו כך, "אין לסוגיה זו משקל כלל ועיקר", נכתב. "מי לידינו שכל החותמים בפומבי "ובהתאם להוראות הרבנים" היו מצביעים כך מאחורי הפרגוד, אם אף מועמד לא היה נפסל? כל תכלית הבחירות היא להבטיח שמאחורי הפרגוד כל אזרח מצביע בהתאם לצו מצפונו".

לעמדת הפרקליטות, "מתן משקל להצהרות פומביות, ודווקא כאשר אלו באות כתימוכין לטענות בדבר "ציות" להוראה כזו או אחרת, חותר, לטעמו של המשיב, תחת תכלית הוראות דיני הבחירות". הפרקליטות ציינה כי במערכת בחירות זו, נפסלו עשרות רשימות מועמדים ברחבי הארץ, וכ-10 מועמדים לראש רשות מקומית.

לסיכום, הפרקליטות במענה לבג"צ מטעמו של השר צחי הנגבי תטען כי "דינה של העתירה להידחות על הסף, תוך חיוב העותרות בהוצאות המשיב".

באם בג"ץ יקבל את עמדת הפרליקטות, ילכו 64,000 תושבי העיר אלעד לקלפי כבר ביום שלישי הקרוב, כאשר לא ברור במי יתמכו סיעות 'דגל התורה' ו'ש"ס'.

נציין, כי באם יחליטו בש"ס לתמוך במועמדותו של ברק צברי לראשות העיר, ההערכה הגוברת היא שדגל התורה תסרב לתמוך בצברי, אך לא ברור האם היא תתמוך בישראל פרוש או שמא תתן חופש הצבעה לתושבי אלעד.

עתירה לבגץ יצחק פינדרוס אלעד צחי הנגבי ש"ס דגל התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד