י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
ההדחה המפתיעה

המהפך החיפאי: מי את עינת קליש?

היא זכתה לתמיכת 'דגל התורה' והעומד בראשה ח"כ משה גפני, עברה את מהמורת בג"ץ לאחר שנפסלה ועד אתמול רגע המהפך - הדחת ראש העיר יונה יהב, אחרי 15 שנים 

המהפך החיפאי: מי את עינת קליש?
בחירות צילום: Hillel Maeir/Flash90

מהפך דרמטי בחיפה: מועמדת החרדים הביסה את יהב

יונה יהב, ראש עיריית חיפה ב-15 שנים האחרונות, לא ירצה לזכור את יום שלישי האחרון - היום שבו מאות אלפי תושבי חיפה הצביעו ברגליים על הדחתו לטובת מועמדת חדשה בשם עינת קליש רותם, שעד לפני שבועות בודדים הייתה אלמונית לחלוטין מחוץ לגבולות העיר חיפה, והיה נדמה כי יהב לוקח את הבחירות בהליכה.

חילופי האשמות קשים

במהלך יום הבחירות נרשמו כמה אירועים ששיבשו את המהלך התקין של הבחירות בעיר וחילופי האשמות קשים בין המועמדים, ובהם תלונות שהגישו אנשי יהב למשטרה על מתקפת סייבר על הטלפונים הסלולריים ועל אתרי האינטרנט שלהם, כך לטענתם.
בראיון לתקשורת אמר יהב: "שיתקו לי את הטלפון, אני נתון למתקפת סייבר מטורפת. גונבים לנו פתקים. אם לנו אין פתקים בקלפיות ולקליש יש אז ברור שזה מכוון. הייתה מערכת בחירות מלוכלכת ויום הבחירות עוד יותר מלוכלך".

קליש רותם הודיעה כי היא שכרה את שירותיהם של חוקרים פרטיים מאחר שבמטה שלה "מקבלים דיווחים שוטפים מהבוקר על הפרות סדר בקלפיות, היעלמות של פתקים. זה מצטרף לקמפיין שחור ונגטיבי שמנהלים נגדי בשבועיים האחרונים".

במסיבת עיתונאים שקיימה קליש-רותם במהלך יום הבחירות, היא הצהירה כי "בשעות הקרובות יוכרע העתיד של העיר חיפה בחצי העשור הקרוב עם השלכות קדימה. נכון לרגע זה רק שליש מתושבי חיפה יצאו להצביע. האחוזים הנמוכים ביותר במדינת ישראל". היא טענה כי "תושבי חיפה משוועים לשינוי", וקראה לתושבי חיפה לצאת לקלפיות.

הקרב החריף בין שני המועמדים לא נגמר עד לסגירת הקלפיות, ורגע לפני סגירת הקלפיות תקף יהב את יריבתו המרכזית: "חבל רק שאף אחד לא עוזר לנו במאבקים, בטח לא הגברת קליש שלא ראינו אותה אף פעם במאבקים - אלא ההיפך, חברה לטייקונים".
"אני מניח", הוסיף יהב, "שבקדנציה הקרובה אנחנו נגרום לכך שמפרץ חיפה יהיה נקי וידידותי לסביבה". על המועמדת קליש אמר: "איך אדם אלמוני שלא דיבר עם הציבור ולא שטח בפניהם אף תכנית טוען לכתר? מה עוד שיש לה תיק פלילי בתכנון ובנייה, דבר שימנע ממנה לעסוק בנושא מהחשובים שיש לראש עיר".

ד"ר עינת קליש-רותם הגיבה לטענות ואמרה: "אני חושבת שאם בג"ץ הכריע ואמר שזו לא טעות שלי ולכן אני יכולה להמשיך להתמודד אז אין לנו מה לעסוק בזה יותר. לגבי הזיהום בחיפה לא אמרתי שצריך להוציא. יש עכשיו מסע הכפשות נגדי. מעולם לא אמרתי דבר כזה ואני יכולה להגיד שהם פשוט משקרים. יש כן מפעלים שצריך להעתיק אותם ולעשות את זה בצורה מסודרת ולא כפי שהתנהל ראש העיר עד היום - יריות ושליפות מהמותן בצורה לא אחראית ולא רצינית. כן אפשר לעשות כאן מהלכים לטובת תושבי העיר ולא צריך לעצור שום דבר. אני לא אוהבת את ההתבטאות הפופוליסטיות של 'נעיף את המפעלים'".

"עשינו מהפיכה בחיפה"

מיד עם פרסום תוצאות מדגם שערך רדיו חיפה - פרצה שמחה גדולה במטה הבחירות של עינת קליש רותם. איש לא ציפה לניצחון בפער כזה. את התוצאות שמעה קליש רותם בצוותא עם יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי בביתו של נחשון צוק, מספר 2 ברשימתה חיים בחיפה, ואחר כך היא עשתה את דרכה למטה.

אולם קליש רותם שמרה על איפוק ולא מיהרה לחגוג בפומבי לפני שהתקבלו התוצאות הסופיות, תוך שהיא מסננת לקהל תומכיה משפט לקוני קצר: "תוצאות המדגם הן מעודדות אבל יש להמתין עד לתוצאה הסופית מחר".
ואז באו התוצאות הסופיות והתירו את הספק, למי שעוד היה לו כזה: על פי הנתונים, קליש רותם – יריבתו המושבעת יונה יהב - שקיבלה את תמיכתם של המפלגות החרדיות בחיפה, זכתה ל-55% מכלל הקולות שנספרו בחיפה, זאת לעומת 38% מהקולות בלבד ליונה יהב.

למרות שבשבועות האחרונים האפשרות של מהפך לא הייתה מופרכת בעליל, במחנה של יונה יהב קיבלו את התוצאות בהלם רב; שכן על פער כזה גם במטה קליש רותם לא חלמו. ואכן, תוך דקות ספורות התרוקן מטה הבחירות של יהב לחלוטין, והתומכים עזבו את המקום כשהם מאוכזבים.

"היה לי כבוד גדול להוביל את העיר היפה הזו", אמר יונה יהב מיד לאחר פרסום התוצאות – כשדוק של אכזבה נמתח על פניו, "חיפה היא מפעל חיי ואני מתפלל שהנהגת העיר החדשה תדע לשמר את מה שהושג פה ב-15 השנים האחרונות".

יהב הוסיף: "כרגע בעיקר חשוב לי להודות לכל הפעילים והאנשים הטובים שסייעו לי במערכת הבחירות הזו, שהאמינו, ושעבדו קשה כדי להצליח".

נעמה לזימי, מספר 3 ברשימת "חיים בחיפה" בראשותה של קליש רותם, אמרה: "עשינו פה היסטוריה, זאת מהפכה". לדבריה, "הציבור החיפאי לא רק מאס בישן ובארכאיות ובעיר המנוונת - הוא מאס בקומבינות בקשרי הון-שלטון, בזיהום, הוא רוצה משהו אחר לגמרי". לזימי הוסיפה כי קליש רותם הצליחה לחבר בין האוכלוסיות השונות בעיר, כולל גם את האוכלוסייה החרדית.

יו"ר המחנה הציוני ומפלגת העבודה, אבי גבאי, שהביע את תמיכת מפלגתו בה, הגיב: "ניצחון ענק בחיפה. עינת, הוכחת שעם עבודה קשה ועם הרבה נחישות, מנצחים גם את הסקרים. ראשת העיר שלנו - המון הצלחה לך ולכל תושבי חיפה".

צלחה את מהמורת בג"ץ

יוזכר כי מועמדותה של עינת קליש עברה לא מעט מהמורות והגיעה עד לפתחו של בג"ץ, לאחר שהיו טענות לפסול את מועמדותה בשל העובדה שמפלגת העבודה תומכת בה ובמקביל במועמד נוסף.

לאחר שטענה בפני בית המשפט כי היה מדובר בטעות טכנית בלבד, בג"ץ קיבל את עתירתה והודיע כי אין לפסול את מועמדותה, מה שכמובן הכניס למתח ולחרדה את מטה יהב.

בפילוח ההצבעות לפי מפלגות עולה כי למרות אחוזי ההצבעה הגבוהים יחסית לבחירות 2013 -סיעת 'דגל התורה' הליטאית (המכונה 'דגל לתושב' י.א) בראשות מיכי אלפר זכתה לשני מנדטים.

סיעת 'אגודת ישראל' החסידית בראשות אריה בליטנטל זכתה למנדט אחד וכמוה גם סייעת ש"ס בראשות נתנאל חייק, שזכתה למנדט אחד.

ובינתיים במטה 'דגל' יצאו לחגוג ברחובות את שני המושבים שקיבלו. יו"ר רשימת 'דגל' בחיפה, מיכי אלפר, בירך על היבחרה של קליש רותם ואמר: "חיפה יוצאת לדרך חדשה. אנחנו מודים ליהב על 15 שנים שהוא נתן לחיפה, אבל הגיע הזמן לדרך אחרת".

מי את - עינת קליש רותם?

אז מיהי המועמדת שתנהיג את העיר חיפה בחמש השנים הבאות? יצאנו לבדוק.

בשנת 2012 נכנסה עינת קליש רותם לפוליטיקה העירונית בחיפה, במסגרת המאבק לשיקוע הרכבת בחיפה. כד"ר בתחום חידוש ושיקום ערי תעשייה וכאדריכלית, קליש רותם שימשה כיושבת ראש עמותת האדריכלים בחיפה והקואליציה לבריאות הציבור.

לפני חמש שנים התמודדה קליש רותם בבחירות לראשות העיר חיפה וקיבלה 14 אחוז מהקולות בלבד. מאז ישבה באופוזיציה במועצת העיר והייתה תקיפה ועקבית בביקורת שהשמיעה על ראש העיר היוצא, יונה יהב. גם במהלך הקמפיין בחרה לתקוף את יהב באופן אישי, במהלך יום הבחירות קראה לו "תתבייש לך יונה" על טענות שהשמיע הנוגעות לאופי הקמפיין של "חיים בחיפה", סיעתה.

יחסיה של קליש עם התקשורת המקומית ידעו עליות ומורדות עד שבמהלך הקמפיין קיבלו אנשיה החלטה אסטרטגית - להמעיט בראיונות ולתקשר את מסריה דרך הרשתות החברתיות וחוגי בית. המהלך גרר ביקורת גם בקרב אנשי התקשורת, הציבור ומבקריה.

לאחר שנראה היה לפי מדגם מקומי כי היא צלחה את כל המהמורות וכי היא קרובה יותר מתמיד ללשכת ראש אחת הרשויות הגדולות ביותר בישראל, התבטאה קליש רותם: "במהלך השנים האלה לא פיתחתי עור של פיל אלא עמוד שדרה של ברזל".

חיפה יונה יהב עיריית חיפה עינת קליש רותם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד