י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
סוער בכת האכזרית

דרמה בגואטמלה: שוטרים פשטו על 'לב טהור'

שוטרים פשטו בשעה האחרונה על המתחם בו מתגוררים אנשי כת 'לב טהור' במטרה לאתר את בני משפחת טלר, שאמם עזבה את הכת לאחרונה

דרמה בגואטמלה: שוטרים פשטו על 'לב טהור'
צילום: באדיבות המצלם

שוטרים הגיעו בשעה האחרונה למתחם בו מתגוררים חברי כת "לב טהור" בגואטמלה, שם הם עורכים חיפושים נרחבים אחר הילדים של הרבנית טלר, בתו של מנהיג הכת שטבע לפני שנה וחצי בנהר במקסיקו.

בתיעוד וידאו שהגיע ל'בחדרי חרדים', נראים שוטרים מסתובבים בתוך הכפר בו נמצאים חברי הכת, ומנסים לחלץ את ילדיה של הרבנית טלר, שכבר עזבה את הכת עם חלק מילדיה.

יצויין, כי הרבנית טלר התגרשה מבעלה לפני תקופה, ובימים אלה היא נאבקת בכדי לחלץ את ילדיה מהכת.

בשיחה ל'בחדרי חרדים' אומר אחד העסקנים, "אנחנו מערבים את מי שאנחנו יכולים, את שלטונות ארה"ב וקנדה וגם את הרשויות בישראל, יש שם משפחות וילדים משלושת המדינות, אנחנו מבקשים מכל מי שיכול להעפיל לחץ על הרשויות אצלו במדינה שיעשה זאת".

כזכור, כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', רפי קניג, מי שהיה חלק מכת 'לב טהור', סיפר על מסכת התעללויות קשות ביותר שנעשו על ידי אחד מראשי הכת, מאיר רוזנר - שיחד עם בנו של הלברנץ המנוח מנהלים את הכת באכזריות קשה.

בהקלטה שהגיעה ל'בחדרי חרדים', נשמע קניג מספר על כך שהוא הוכה קשות על ידי רוזנר - לאחר שנתפס שותה מבקבוק מים ישירות ולא מתוך כוס.

רוזנר כינה אותו, "פושטק" ו"שייגעץ", אמר לו שהוא עזב את הדת בגלל זה והוכה 28 מלקות קשות, ולאחר מכן היה הולך למקווה בזמנים בהם לא היו הולכים חברי הכת, מאחר והתבייש שרואים את המכות והצלקות.

מעדות של שני בחורים נוספים שנמצאים היום בישיבת טהאש בקנדה עולה, כי אם אחד הבחורים היה עובר על חוקי הכת - היו נתלים מודעות ברחבי המגורים על "הלקאה פומבית" שתיערך. מזכיר את מה שעשו אנשי האינקוויזיציה בספרד כשהודיעו על העלאה למוקד יהודי שנתפס בסתר.

ואכן, בזמן ההלקאה הפומבית כל הכת הייתה ניצבת וצופה במכות איומות שחוטף אותו תלמיד "סורר". את הדברים הללו סיפרו הבחורים לעסקן הקנדי יעקב קליין. הם עצמם נזרקו מהכת, לאחר שאחד מהם נתפס שומע מוזיקה ואילו השני נזרק בשל כך שלא הסכים להתחתן בגיל מאד צעיר.

"הילדים שם עברו עינויים של היטלר, הם כמו זומבים", מספר ל'בחדרי חרדים' עסקן נוסף. "יש יותר מחמישים ניצולים מהכת, ורק חמישה התלוננו בפני הרשויות בקנדה ואנחנו מנסים לשכנע עוד ניצולים לספר לרשויות".

"אנחנו לא מתלוננים במשטרה על המעשים של מנהיגי הכת כי השוטרים בקנדה לא מאמינים לנו, הם אומרים שהסיפורים שלנו נשמעים להם הזויים. אז אנחנו שולחים את הניצולים לשגרירות קנדה ולשגרירות ישראל כדי שיספרו מה הולך בתוך הכת והם עוזרים לאלו שהצליחו לצאת משם".

"אבל", מספר אותו עסקן, "אנחנו מפעילים לחץ גדול על הרשויות בקנדה כדי שיעזרו לנו יותר, אנחנו מנסים להביא כמה שיותר אנשים שיספרו מה הולך בכת. זה לא פשוט. הניצולים מאד סגורים. אנחנו נעזרים בעובדים סוציאליים".

עוד הוא מגלה, ממה שדלה מהנמלטים, כי "רק למנהיג 'לב טהור' נחמן הלברנץ יש מיזוג אוויר בבית, כל שאר המשפחות, כ-40 במספר, עם כמעט 300 ילדים - מתגוררים בפחונים עם גגות של סוכה. הם חיים כמו בתקופה של לפני 300 שנה".

לסיום הוא מבהיר כי המטרה של העסקנים היא לסייע נפשית לאלו שהצליחו לצאת משם, ולעזור להם להתחיל חיים חדשים בקהילות חרדיות מסודרות.

לדברי אחד העסקנים שבביתו נמצאת נערה צעירה, שאמה זרקה אותה מהכת, "הילדה לא מדברת עם אנשים, היא עדיין בהלם, היא הגיעה אלינו לפני כמה חודשים, לא אכלה כלום, לאט לאט היא נפתחה קצת, נתנה בנו אימון והתחילה לאכול ירקות ופירות, בשלב מאוחר יותר, היא החלה לאכול ביצים ועוד מספר מאכלים בריאים".

לגבי הנערה מספר העסקן ל'בחדרי חרדים', "ניסו לחתן אותה בגיל 12, היא לא הסכימה, אז עשו עליה חרם, כשבזמן הזה חברה שלה בת 13 כבר עם תינוק, לאחר שאמא שלה לא הצליחה לחתן אותה, היא לקחה אותה מהכפר בגואטמלה לעבר העיר, מרחק ארבע שעות נסיעה, שם היא פשוט זרקה אותה אצל הקהילה של הגֵּרים, הם פנו אלינו שנעזור לילדה, ואני לקחתי אותה אלי הביתה".

נסביר, בגואטמלה סיטי, ישנה קהילה המונה כ-30 משפחות, של יהודים שהתגיירו, לשם מביאים מנהיגי כת 'לב טהור' את אלו שנזרקו מהם, ומשם הם מוצאים את עצמם בקהילות ברחבי קנדה או ארה"ב, "שני בחורים נזרקו מהכת", מספר העסקן המסייע להם בשיחה עם 'בחדרי חרדים', "אחד מהם נתפס עם אייפד כשהוא שומע מוזיקה, לפני תקופה מסוימת הם אסרו לשמוע מוזיקה, כשעד לפני חצי שנה הם כן התירו לצעירים להקשיב למוזיקה, הם החרימו לכולם את האייפדים, בחור אחד החביא ונתפס מקשיב, הוא נזרק לקהילה של הגרים, שם הוא הצטרף לעוד בחור שנזרק אף הוא, לאחר שלא הסכים להתחתן בגיל 15".

הוא מספר כי בסופו של דבר הוא הצליח לסייע להם, וכיום "שני הבחורים לומדים בישיבה של חסידי טאהש בקנדה, והם עושים חיל בלימודים וחזרו לעצמם, ונראים מאושרים בדרך החדשה והקצת יותר משוחררת".

"הילדים שם עברו עינויים של היטלר, הם כמו זומבים", מספר ל'בחדרי חרדים' עסקן נוסף. "יש יותר מחמישים ניצולים מהכת, ורק חמישה התלוננו בפני הרשויות בקנדה, ואנחנו מנסים לשכנע עוד ניצולים לספר לרשויות, אנחנו לא מתלוננים במשטרה על המעשים של מנהיגי הכת, כי השוטרים בקנדה לא מאמינים לנו, הם אומרים שהסיפורים שלנו נשמעים להם הזויים, אז אנחנו שולחים את הניצולים לשגרירות קנדה ולשגרירות ישראל, כדי שיספרו מה הולך בתוך הכת, והם עוזרים לאלו שהצליחו לצאת משם, אבל אנחנו מפעילים לחץ גדול על הרשויות בקנדה כדי שיעזרו לנו יותר, אנחנו מנסים להביא כמה שיותר אנשים שיספרו מה הולך בכת, זה לא פשוט, הניצולים מאד סגורים, אנחנו נעזרים בעובדים סוציאליים"

כזכור, לפני כשנה וחצי - ביום שישי י"ג תמוז תשע"ז - נפטר במפתיע ובאופן טראגי שלמה ארז הלברנץ ז"ל, מנהיג קהילת 'לב טהור' הקיצונית והוא בן 54 בפטירתו.

היה זה עת ירד הלברנץ לטבול בנהר סואן במקסיקו לכבוד שבת, הוא נסחף וטבע למוות.

כפי שדווח לראשונה ב'בחדרי חרדים', לאחר הטביעה הועברה גופתו לבדיקות במכון רפואי במקסיקו, ועל פי הדיווחים גופתו לא נותחה.

הלוויתו התקיימה בגואטמלה בהשתתפות בני הקהילה והוא נקבר בחלקת אדמה שיוחדה לשמש כבית קברות ונמצאת במתחם גדול שהמנהיג קנה בחייו.

מאז עברה ההנהגה לידיו של הבן נחמן הלברנץ, לצד מאיר רוזנר ויעקב יואל וינגרטן, שמנהיגים קו קיצוני ותקיף עוד יותר מהמייסד המנוח.

לב טהור קהילת לב טהור גואטמלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד