י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
התרגשות בעולם החסידי

נחשף התיעוד של הרבי שנפטר בהדלקה

תמונתו של האדמו"ר רבי חיים מאנטניא, שהיה רבם הנערץ של אלפי חסידים בעיירה הקטנה, נחשפת לראשונה והיא עומדת למכירה 

האדמו"ר רבי חיים הגר מאנטניא. צילום: באדיבות בית המכירות ווינרס
האדמו"ר רבי חיים הגר מאנטניא. צילום: באדיבות בית המכירות ווינרס

זה קרה בראשית שנות ה-30. רבי מנדל בער הרשטיק חסיד אנטניא שהתגורר במסיף שבמרמורש אירח בביתו את האדמו"ר רבי חיים הגר מאנטניא. כשביקש האדמו"ר לסור לדרכו ביקש החסיד לצלם את האדמו"ר.

האדמו"ר כאות הכרת הטוב על הכנסת האורחים נענה לבקשת המארח, והתצלום הנדיר נשמר לדורות בבית צאצאיו של רבי מנדל וכעת הוא נחשף לראשונה על ידי צאצאיו של בעל האכסניא והיא עומדת למכירה.

האדמו"ר הקדוש רבי חיים הגר מאנטניא היה בנו של רבי ברוך הגר - האדמו"ר השני מויז'ניץ ונכדו של רבי פנחס מקוריץ הוא גדל אצל סבו הגדול רבי מנחם מנדל הגר ה'צמח צדיק', וכבר בהיותו בגיל 13 הוסמך ע"י גדולי רבני גליציה כאשר בין הרבנים שהסמיכו אותו היה רבי שלמה דרימר בעל ה'בית שלמה'"

רבי חיים הגר זצ"ל הקים את חצרו בעיירה הקטנה אוטיניה ועד מהרה מנתה חצרו אלפי חסידים. הוא נודע כבעל ייסורים ומסופר כי לאחר שנאלץ לעבור סידרת ניתוחים במשך מספר ימים, ביקשו הרופאים לתפור את החתכים ולהרדימו לזמן ארוך. רבי חיים סירב להרדמה, וביקש במקום זאת שיביאו לו את ספר הזוהר, סיגריה ושידליקו נרות מעליו. רבי חיים ביקש מהרופאים שלאחר חצי שעת לימוד יתחילו בתפירה, וראה זה פלא: לאורך כל זמן התפירות הוא לא זז ללא הרדמה כלל. הדבר היה לפלא בעיני הרופאים ועד מהרה התפרסם הסיפור בעיתונות המקומית.

מלבד כוחו בתורה, היה בעל תפלה ובעל מנגן ששיריו שולבו בנוסח התפילה של חסידות ויז'ניץ. הוא הלחין ניגונים רבים כשאחד המפורסמים שבהם הוא חלקו השני של הניגון 'אודה לקל' של חסידות ויז'ניץ. בזמן מלחמת העולם הראשונה נמלט לוינה ובמהלך בריחתו אבדו רוב דברי תורתו. לאחר המלחמה חזר לגליציה. בדרכו לוינה למטרת ניתוח, הדליק את נרות החנוכה ולאחר שסיים לברך ברכת 'שהחיינו' על הדלקת נר ראשון הסתלק לבית עולמו. לאחר פטירתו הדפיסו חסידיו את הספרים 'טל חיים' על התורה ו'נימוקי חיים' על הש"ס. מקור התצלום העומד למכירה הוא צאצאיו של רבי מנדל בער הרשטיק.

"תצלומים של האדמו"ר מאנטניא אינם בנמצא כלל ולכן מדובר בפריט נדיר וחשוב", אומרים בבית המכירות "ווינרס" (Winner's) שיציג בשבוע הבא למכירה את התמונה הנדירה במחיר פתיחה של 500 דולרים.

אנטניא תמונה נדירה בית מכירות חסידות ויז'ניץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד