י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

נמנעה השביתה במשק: ההסתדרות והממשלה הגיעו להסכמות

נמנעה השביתה במשק: ההסתדרות והממשלה הגיעו להסכמות על הגברת הבטיחות בעבודה • בין עיקרי ההסכמות: הגברת האכיפה, ממוני בטיחות, הגברת הבטיחות בעבודה ועוד

נמנעה השביתה במשק: ההסתדרות והממשלה הגיעו להסכמות
pixabay

הערב (שלישי) הגיעו ההסתדרות והממשלה להסכמות על הגברת הבטיחות בעבודה.

בין ההסכמות: הפיכת התקן האירופאי לפיגומים למחייב, הטמעת החובה לשימוש ברשתות מגן בעת עבודה בגובה, הגדלה משמעותית של תקני המפקחים במינהל הבטיחות בעבודה, הסדרת תחום המנופים, תיקון חקיקה שיאפשר לרשם הקבלנים במשרד השיכון לשלול רישיונות קבלן עקב הפרות בטיחות, הכנסת מפרט בטיחות למכרזי החשב הכללי, הכנסת עוזרי בטיחות לאתרי הבנייה ועוד.

לאחר משא ומתן אינטנסיבי בין הצדדים, ובניסיון אחרון למנוע שביתה כללית במשק, שר האוצר משה כחלון, שר העבודה והרווחה חיים כץ, שר הבינוי והשיכון יואב גלנט ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, הגיעו הערב (שלישי) להסכמות המסדירות את נושא הבטיחות במקומות העבודה ובענף הבנייה בפרט.

בין עיקרי ההסכמות:

פיגומים ועבודה בגובה

• פיגומים - התקן האירופאי לפיגומים יהפוך למחייב לגבי קבלנים באתרי הבנייה, תוך הגדרת לוח זמנים להשלמת ההטמעה. תוך שישה חודשים ייושם התקן האירופאי על כל הפיגומים בגובה של 6 מטר ומעלה, ותוך 18 חודשים ייושם התקן על פיגומים בגובה שנמוך מ-6 מטר. פיגומים בגובה 20 מטר ומעלה יחייבו אישור מתכנן.

• רשתות מגן לעבודה בגובה – יוקם צוות מקצועי בהובלת מנהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה ובהשתתפות נציגי ההסתדרות ומשרד הבינוי והשיכון. המלצות הצוות לגבי התקנת רשתות מגן מתאימות באתרי בנייה, תוגשנה תוך 3 חודשים.

הגברת האכיפה

• הגדלת מספר המפקחים - יוגדל במאות אחוזים מספר תקני המפקחים במינהל הבטיחות בעבודה.
• אכיפה מוגברת על תקרת שעות העבודה – במטרה לצמצם את מקרי התאונה המתרחשים עקב עייפות עובדים, משרד העבודה יקיים מבצע אכיפה מוגברת להבטחת ההקפדה על תקרת שעות העבודה המותרות לפי דין באתרי הבנייה, לרבות של מנופאים.

מנופים

• קידום הצעת חוק להעסקת מנופאים על ידי חברות ייעודיות על מנת לתרום להסדרת השוק ולמנוע שימוש ברישיונות מזויפים.
• רישיון מנופאי – הדפסת רישיונות קשים לזיוף והוספת תמונה למאגר בעלי הרישיון, על מנת להקשות על שימוש ברישיון מזויף.
• מנופים – משרד העבודה והרווחה יפעל להסדרה על פי חוק של האחריות לכלל היבטי תחזוקת המנוף, תקינותו, תחזוקתו השוטפת והעמדתו באתר באופן בטיחותי. לשם הגברת הבטיחות בתחום, תוך שלושה חודשים ייקבעו קריטריונים חדשים להרחבת מספר בודקי המנופים המוסמכים בישראל.

• אתתים – כמענה לאתתים בעלי הכשרה בלתי מספקת באתרי הבנייה, יוגבר הפיקוח להבטחת אתתים מוסמכים כדין.

רשם הקבלנים

• משרד הבינוי והשיכון יפעל לקדם תיקון לחוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות, התשכ"ט – 1969, באופן שרשם הקבלנים יהיה מוסמך לפסול, שלא לחדש, להתלות ולהפעיל את סמכויותיו הנוספות שבחוק, על בסיס ליקויי בטיחות, בהתאם להמלצת מנהל הבטיחות במשרד העבודה, וכן סמכות התליית רישיון מיידית בנסיבות חמורות, והכל במטרה כי החקיקה תושלם עד לתום המושב הנוכחי של כנסת ישראל.

עוזרי בטיחות

• קידום הצעת חוק להכנסת עוזרי בטיחות לאתרי הבנייה, הקובעת כי בכל אתר של בנייה רוויה ימנה הקבלן עוזר בטיחות שיסייע למנהל העבודה באכיפת ענייני הבטיחות באתר.

ממוני בטיחות

• קבלנים בסיווג ג'5 (הדרגה הגבוהה ביותר בסיווג ההיקף הכספי שמותר לקבלן לבצע בענף שבו הוא רשום) יחויבו במינוי ממונה בטיחות במשרה מלאה.

מכרזים ציבוריים

• הכנסת מפרט בטיחות למכרזי החשב הכללי – החשב הכללי במשרד האוצר יפרסם בחודש הקרוב הוראה שתחייב את משרדי הממשלה ויחידות הסמך, להכליל מפרט בטיחות במכרזי בינוי ותשתית של הממשלה, לרבות חובת התקנת רשתות מגן לעבודה בגובה. חובת הבטיחות תוחל תוך 30 יום על כל מכרז חדש של בינוי ותשתית של הממשלה.

• מעמד "קבלן מוכר" – החשב הכללי בהיוועצות עם מנהל הבטיחות במשרד העבודה יגבשו תנאים להכרה בקבלן מוכר לעבודות בנייה עבור הממשלה על בסיס הפרות קודמות של הקבלן. קבלנים בעלי היסטוריית בטיחות בעייתית לא יוכלו לגשת למכרזי החשב הכללי.

הגברת הבטיחות בעבודה

• קמפיין ציבורי – בכפוף להנחיות היועץ המשפטי לממשלה, יועלה קמפיין להעלאת מודעות ציבורית בנושא חשיבות כללי הבטיחות. במהלך הפרסומי, שימומן במשותף על ידי משרד העבודה וההסתדרות, יינתן דגש מיוחד על כללי העבודה בגובה, ועל שימוש ברתמות ובציוד מגן.

• הקמת קו חם –משרד העבודה יקים קו חם טלפוני ואינטרנטי, במינהל הבטיחות על מנת לאפשר דיווח על הפרות של כללי בטיחות באתרי הבנייה. הקו יוקם עד יוני 2019.

אחריות מזמין העבודה

• שר העבודה יקדם תיקון של תקנות הבטיחות בבנייה לשינוי המצב הקיים כיום שבו מנהל העבודה הוא האחראי הבלעדי לבעיות הבטיחות באתרי בנייה. השינוי יבוצע באמצעות קביעת מדרג אחריות הכולל, בין היתר, את מזמין עבודת הבנייה.

השתלמות בסיסית בתחום הבטיחות

• מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה יגבש ויאכוף חובת השתלמות בטיחות לכל עובד באתרי הבנייה. ההשתלמויות תהיינה במימון המעסיקים ובאחריותם, תוך הגדרת הגופים המורשים לבצע את ההשתלמות.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, אמר כי: "מדובר בדבר הנכון והמוסרי שהיה צריך להיעשות כבר מזמן. אני מברך על כך שבסופו של דבר המדינה הכירה בחובתה ובאחריותה להסדיר את הנושא. בזכות המאבק הצלחנו להביא פתרונות אמיתיים לשיפור הבטיחות בעבודה ובענף הבנייה בפרט, וזאת ללא יום אחד של שביתה במשק.

עוד הוסיף ניסנקורן: "ההסכמות הן רק תחילת התהליך בדרך לשינוי המציאות אך כבר עתה ברור לכולם כי המהלך ההיסטורי יחסוך תאונות קטלניות רבות בעבודה וימנע היפגעות ומוות של עשרות עובדים מדי שנה. יודגש כי לאחריות הרבה שנלווית לשמירת הבטיחות בענף הבנייה, שותפים גם הקבלנים והעובדים שממלאים תפקיד מרכזי בהקפדה על סטנדרט הבטיחות הנדרש. בתור נושאת דגל המאבק, ההסתדרות מחויבת להמשיך וללוות את הצדדים עד שיושלם יישומן המלא של ההסכמות.

"אני רוצה להודות לשר האוצר משה כחלון ולשר העבודה והרווחה חיים כץ", המשיך יו"ר ההסתדרות, "על כך שנעתרו לקריאת ההסתדרות וגישרו על הפערים על מנת לגבש חבילת הסכמות רחבה שתסייע למגר את הקטל. תודה מיוחדת לשר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, שהפגין מנהיגות ותרם רבות למשא ומתן ולגיבוש ההסכמות. תודתי לשותפים נוספים שהיה להם תפקיד חשוב בקידום המו"מ, בהם יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק מויאל ומנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד".

שר העבודה והרווחה, חיים כץ, מסר: "אני מברך על ההתגייסות של שותפי למאבק בתאונות העבודה. המטרה שלנו היא שהעובדים יגיעו לעבודה, יתפרנסו בכבוד ויחזרו הביתה בשלום. כשקיבלתי את הסמכויות על תחום הבטיחות לפני כשנתיים, מצאתי הזנחה רבת שנים ובכלים שהיו ברשותי התחלתי לפעול ליצירת הרתעה באמצעות חקיקה ושדרוג מצבת כוח האדם הדלה במשרד. אני מאמין שהמחויבות המשותפת תיצור שינוי משמעותי בתחום הבטיחות בענף הבנייה"

ההסתדרות הממשלה שביתה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד