י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
שופכים דלק ומציתים

מצמרר: תמונות חדשות נחשפו מליל הבדולח

80 שנה אחרי 'ליל הבדולח' במהלכו בזזו הנאצים ושרפו בתי כנסת ובתי יהודים בגרמניה, נחשפו תמונות שטרם ניראו כמותן עד היום. בין הייתר נראים הנאצים שופכים דלק על ספסלי בית כנסת ומציתים אותו • מי שגילתה אותן, היא חרדית מארה"ב שמצאה אלבום בין חפציו של סבה

מצמרר: תמונות חדשות נחשפו מליל הבדולח
שריפה. אילוסטרציה צילום: pixabay

אלישבע אביטל ניקתה את הבית של סבא שלה אחרי שנפטר, סבא שלה היה חייל בצבא ארה"ב במלחמת העולם השניה, בזמן הניקוי היא מצאה אלבום שאותו מעולם לא ראתה, כשפתחה אותו עבר לה רעד בידיים, שם גילתה תמונות מ'ליל הבדולח' בגרמניה, תמונות שצולמו על ידי צלמי עיתונות נאצים. בסוף השבוע שעבר לרגל מלאות 80 שנה ל'ליל הבדולח' היא פרסמה אותן בחשבון הטוויטר שלה, שנתיים לאחר שמצאה את התמונות.

אלישבע חרדית המתגוררת בארה"ב, הסבירה בשרשרת ציוצים קצת על התמונות: "היום הוא יום השנה של ליל הבדולח, הנה סיפור אישי, סבי נלחם במלחמת העולם השנייה, הוא מעולם לא דיבר על זה, אז לא ידענו הרבה על השנים שלו בשירות, אבל בהתבסס על המדליות שהיו על המדים שלו, אנחנו חושבים שהוא עשה משהו במודיעין".

"בעמודים הראשונים של האלבום, ישנן תמונות של בתים יהודיים עם אנשים בגלימות ופיג'מה, כמה מהם מדממים. בהמשך העמודים באלבום נראים מספר נאצים שגנבו ספרי קודש, שמאוחר יותר הועלו את הספרים באש", מתארת אביטל.

"החלק הבא הוא כמו מכה חזקה בבטן", מתארת אלישבע, "הם נכנסים לבית כנסת, ועברו על הכל, אפשר לראות טליתות פזורים בכל מקום".

"ואז הם מגיעים אל ארון הקודש, הם פותחים אותו כדי לגנוב את הכסף, הם שורפים את ספרי התורה, בנקודה הזו אני כבר מרגישה דמעות בעיניי", היא כותבת.

אלישבע מספרת כי "בשלב הבא של התמונות, הנאצים שופכים דלק, ומציתים את בית הכנסת, מעולם לא ראיתי תמונות של בית כנסת עם האש מבפנים".

מסתבר שאת התמונות צילמו צלמים נאציים, אלישבע מציינת, "בנקודה הזאת אני מוציאה חלק מהתמונות כדי לראות מה כתוב מאחור, 10 בנובמבר 1938 נירנברג, רעד עובר בי, כשאני מחפשת בגוגל את השמות של הצלמים, אני מגלה: הם היו צלמי עיתונות נאציים".

לאחר שעשרות אנשים שאלו אותה איך האלבום הגיע אל סבא שלה, היא כתבה כי "אין לה מידע כיצד הגיעו התמונות אל סבה".

היא סיפרה לעוקביה בטוויטר, כי הסבים שלה משני הצדדים עזבו את פולין וגרמניה לפני השואה כשהם היו ילדים, אך סבא שלה מצד האמא היה חייל בזמן המלחמה, והוא היה חשוף כנראה לחומר מודיעין מאחר וככל הנראה שירת במודיעין.

מיד לאחר הציוץ ופרסום התמונות, פנו לאלישבע מספר מוזיאונים מפורסמים באירופה, וביקשו צילומים של התמונות כדי לפרסם אצלם במוזיאון.

צפו בתיעודים המצמררים שפירסמה:

 

שואה ליל הבדולח נאצים תמונות נדירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד