ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
17 שיגורים > נתניהו שב לישראל

התקרית ברצועה: קצין נהרג • המטרה לא הייתה חיסול או חטיפה

יחידה מובחרת של צה"ל שנכנסה אמש לעומק רצועת עזה, נחשפה והותקפה בירי, קצין ביחידה נהרג וקצין נוסף נפצע באורח בינוני | הכוח גובה מיד מן האוויר, בוצעו 40 תקיפות לעבר היורים, הכוח שב לישראל | במהלך הערב והלילה נשמעו אזעקות צבע אדום, בחסדי שמים אין נפגעים

התקרית ברצועה: קצין נהרג • המטרה לא הייתה חיסול או חטיפה
ליברמן בהתייעצות בטחונית צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

אמש (ראשון) בשעות הערב המאוחרות, כוח מיוחד של צה"ל שהיה בפעילות, כשלושה ק"מ ממזרח לח'אן יונס, בעומק רצועת עזה. נחשף ונפתחה לעברו אש, הכוח השיב אש לעבר מקור הירי. במהלך חילופי האש נהרג קצין מיחידה מובחרת סגן אלוף מ' ז"ל, קצין נוסף נפצע בינוני ופונה לבית החולים סורוקה בבאר שבע.

במהלך התקרית, לפחות שישה פלסטינים נהרגו, בהם מפקד הגדוד המזרחי של גדודי אל-קסאם, השיח' נור אדין סלאמה ברכה (37), כוח צה"ל מקבל חיפוי אווירי של כלי טיס שמבצעים 40 תקיפות, והם שבים לישראל. בעקבות האיפול התקשורתי השמועות מצמיחות כנפיים וצה"ל מודיע באופן רשמי "אין חטוף לכוחותינו". בהמשך, לקראת השעה 2:00 צה"ל מודיע כי במהלך הפעילות המבצעית נהרג קצין צה"ל ונפצע קצין נוסף באורח בינוני.

דובר צה"ל רונן מנליס עדכן הבוקר (שני) כי ‏"במהלך הלילה כוח מיוחד של צה"ל נמצא בעזה, בפעילות שנועדה לתת מענה לאיומים על ישראל. הכוח ביצע פעולה ממושכת שבמהלכה נקלע למציאות מורכבת. הלוחמים ניהלו קרב הרואי, הצליחו לפגוע במי שאיימו עליהם ולהיחלץ לארץ".

הוא הוסיף ואמר: "מטרת הפעולה לא הייתה חיסול או חטיפה. נלמד לקחים מהאירוע, וכוחות צה"ל נמצאים במוכנות רחבה לכל מה שיתפתח. פעולות מהסוג הזה נשקלות בכובד ראש ואחרי הכנות רבות".

על פי הודעת גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, כוח מיוחד של צה"ל חדר עם מכונית אזרחית לעומק רצועת עזה, וחיסל את הבכיר אל-קסאם במרחק של כשלושה קילומטרים ממזרח לחאן יונס. הכוח נחשף ונתקל בחמושים פלסטינים, שניהלו אחריו מרדף. האם מדובר בכניסה חריגה וראשונה מאז מבצע 'צוק איתן'?

"הפעילויות שרוב האזרחים לא ערים להם נעשות כל הזמן כל לילה בכל הגזרות. זה מה שמביא את הביטחון. גם הפעולה הזאת, פעולה שכנראה נחשפה, איננה ניסיון חיסול. יש לנו דרכים אחרות לחסל ואנחנו יודעים לעשות את זה בצורה הרבה יותר אלגנטית ויותר בכירה", אמר אלוף פיקוד דרום במילואים טל רוסו, בשיחה ל'חדשות עשר'.

כשעה לאחר התקרית, הופעלה אזעקת צבע אדום בשטח המועצה האזורית אשכול, לאחריה הופעלו עוד כ-16 אזעקות. עד חצות הלילה זוהו עשרה שיגורים מרצועת עזה לעבר העוטף, כיפת ברזל יירטה שני שיגורים שכוונו לעבר אזורים מיושבים, השאר התפוצצו בשטחים פתוחים. העובדה שהשיגורים לא חצו את ישובי עוטף עזה, מעיד אולי על הרצון של חמאס 'להכיל' את האירוע ולא להסלים את המצב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אשר שהה בפריז, התעדכן טלפונית ובקריה בתל אביב התכנסו לישיבה ביטחונית בניהולו של שר הביטחון אביגדור ליברמן ובהשתתפות הרמטכ"ל גדי איזנקוט, ראש השב"כ נדב ארגמן, ‏ראש אגף מבצעים אלוף אהרון חליווה, ראש אמ"ן אלוף תמיר היימן, המזכיר הצבאי עופר וינטר ועוד. בהמשך נמסר מלשכת ראש הממשלה כי נתניהו החליט לקצר את ביקורו ושב לישראל במהלך הלילה.

במהלך האירוע, מחשש לירי תלול מסלול לעבר המרכז, בוצע שינוי במסלולי הטיסות הנכנסות לנתב"ג, והן הופנו לנחיתה מצידו הצפוני של שדה התעופה. מרשות שדות התעופה נמסר כי "לוח הטיסות לא צפוי להשתנות".

אלוף במילואים טל רוסו אמר עוד ל'חדשות עשר': "אני מעריך שההרוגים הם מניסיון ניתוק המגע של הכוח שפעל שם. ניסיונות ההסדרה והפעילות בשטח הם שני ערוצים נפרדים שאתה עובד בהם כל הזמן במקביל – עשרות פעילויות שקטות שמביאות לך את כל היכולות שיש לך היום, זה לשעת מלחמה ועושים את זה כל הזמן. אין לזה קשר לשיחות כאלה או שיחות אחרות. לוקחים סיכונים, בדרך כלל האזרחים לא שומעים. אני מציע לראות את זה על הציר של הפעילות השוטפת ולא כמשהו מיוחד, יש גם חצי אחוז מהפעולות שלא מצליח. בשביל לראות שאתה מביא את אנשינו הביתה אתה מפעיל כוח ולפעמים גם הצד השני נפגע מזה. אי אפשר לסמוך על הפלסטינים שיבינו את זה גם, אבל אני מעריך ששני הצדדים ינסו להכיל את זה".

על פי משרד הבריאות בעזה, ההרוגים בתקיפת צה"ל הם נור אלדין מחמד סלאמה ברכה, בן 37, מחמד מאג'ד מוסא אלקרא, בן 23, עלאא' אלדין מחמד קוידר, בן 22, מוסטפא חסן מחמד אבו-עודה, בן 21, מחמוד עטאללה מסבח, בן 25.

נכון לשעה 5:15 שוגרו לעבר ישראל 17 רקטות ולוחמי כיפת ברזל יירטו שלושה שיגורים. בנוסף, בהתאם להערכת המצב, רכבת ישראל מקו אשקלון שדרות סגורה.

מדוברות המועצה האזורית אשכול, נמסר, כי בסיום הערכת מצב, אין חובה לשהות בסמיכות למרחבים מוגנים. במקרה של אזעקה יש לפעול בהתאם להנחיות התגוננות.

שאר ההנחיות ללא שינוי. לא יתקיימו לימודים במוסדות החינוך. התכנסויות עד 300 איש בשטח סגור בלבד.

במהלך היום תיתכן תנועה ערה של כלים צבאיים. ישנן ניידות משטרה בצמתים אך אין חסימת כבישים.

עם זאת מדוברות המועצה האזורית חוף אשקלון, נמסר כי בהתאם להנחיות פיקוד העורף, לא יתקיימו היום הלימודים בישובי עוטף עזה של המועצה האזורית חוף אשקלון. לפיכך הלימודים בעוטף, לרבות בביה"ס האזוריים "שקמה" ו"חופים", גני הילדים וכל מסגרות היום לא יופעלו. הלימודים ביתר ישובי המועצה יתקיימו כרגיל.

גם משרד החינוך בעזה הודיע כי הלימודים בבתי הספר במזרח ח'אן יונס, לא יתקיימו היום בעקבות התקרית הביטחונית. בשאר אזורי הרצועה הלימודים צפויים להיערך כרגיל.

לפי הנחיית כוחות הביטחון נסגר קטע רכבת הנגב (הקו המערבי) שבין אשקלון לבאר שבע. תחנות שדרות, נתיבות ואופקים יהיו סגורות. התנועה מצפון בקו זה תסתיים בתחנת אשקלון. לא תתקיים תנועת רכבות מבאר שבע בקו הרכבת המערבי, רכבת הנגב. התנועה מבאר שבע דרך לוד תתקיים כסדרה, כך נמסר מדוברות רכבת ישראל.

בתוך כך, מצבו של הקצין הפצוע שפונה אתמול לביה"ח מוגדר בינוני ויציב. הוא נותח במהלך הלילה ומאושפז כעת ביחידה לטיפול נמרץ כללי.

הסלמה בדרום חייל נהרג עזה חמאס חיסול מחבלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד