י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
המאסטר מדבר > ראיון

הסודות השמורים של ענקי החזנים והפייטנים

לרבים מכם הוא אולי לא מוכר, אך הוא זה שעומד מאחורי טובי הקולות הבוקעים מגרונם של טובי הזמרים והפייטנים כיום בתעשייה, המגיעים לאוזניכם וגורמים לכם לדמוע ולהתרגש | כעת, בראיון מיוחד שהעניק הד"ר ארידן ל'בחדרי חרדים', הוא נחשף | איך הכל התחיל, מה דעתו על הדור של היום ומה הן הטכניקות המומלצות להצליח בתחום

הסודות השמורים של ענקי החזנים והפייטנים
יוסף ארידן צילום: יעקב נחומי / פלאש 90 באדיבות המצלם

כבר שנים רבות מסתובב לו השם ד"ר יוסף ארידן במעגלי אנשי המקצוע מתחום הקול, חזנים וזמרים, פייטנים ומרצים, כמאסטר בתחום "פיתוח הקול", רהוט וזורם, בעל יכולות הוראה ומומחה בעל שם עולמי.

ואכן, הנושא הזה של "פיתוח קול" היה ועדיין מהווה חידה עלומה, שהפיתרון שלה מצוי אך ורק בהכרה בצורך להתעסק בזה.

לא משנה מהו תחום עיסוקו של האדם, אם כלי עבודתו הוא הקול שלו, תמיד תעסיק אותו השאלה, כיצד להפיק את המיטב, לאורך זמן, ובלי לפגוע פיזית במיתרי הקול, לא בטווח הקצר וגם לא בטווח הארוך.

בקרב עולם החזנות האשכנזי, תחום הלימודים הזה פופולארי יותר, משום שהתשתיות המוסיקליות יונקות את ערכי הלימוד וההתמקצעות מאותם מקומות של המוסיקה הקלאסית והאופרה, ושם זהו ערך בל ידולג.

לעומת זאת, בעולם החזנות והפיוט זה נכנס להילוך גבוה רק בשנים האחרונות, ועדיין ישנם קולות המצננים את הצורך, כאלו שמנסים להוליך שולל את שומעיהם כי זהו תחום לימוד מיותר, וסברות בטן משרתות את טיעוניהם, מה שתורם להנצחת חלקים פיראטיים ומיושנים בהתפתחות המקצועית של הדור הצעיר.

לאור כל זאת, החלטתי שהגיע הזמן לשבת אחד על אחד עם המומחה לתחום, לשאול אותו את כל השאלות, ולקבל ממנו את המידע הן על התוכן והן על נחיצותו, וכפי שתוכלו להתרשם, המענה שניתן ייחודי מסוגו, מפורט ומעמיק, ובעיקר כזה המחייב מבחן תוצאה של התמרכזות תהליך ה"פיתוח קול" בחייו של כל אשר משתמש בקולו כחובבן וקל וחומר כמקצוען.

•••

ראשית ספר לנו מי אתה, היכן גדלת, וכיצד הגעת לעיסוק בתחומך כיום?

נולדתי וגדלתי בבאר שבע להורים יוצאי עיראק. הבית לא היה מוזיקאלי במיוחד, אבל אבא היה חובב מוזיקה קלאסית, ומדי פעם שמענו סימפוניה כזו או אחרת ברדיו. כנער קיבלתי פעם במתנה מאחד הדודים קלטת של הזמר הידוע פלסידו דומינגו. אהבתי את הסגנון והתחלתי להקשיב יותר ויותר, עד שהתאהבתי בז'אנר הזה.

ככה הייתי שר המון לעצמי בחדר שלי וגם באמבטיה, עד שיום אחד חבר טוב אמר לי שאני חייב ללכת למורה לפיתוח קול, כי נראה שיש לי קול מיוחד. 

זה מה שעשיתי, ומאז התחיל סיפור ההיכרות שלי עם נושא הקול והאופרה בפרט. לאחר השירות הצבאי נרשמתי ללימודי זמרה באקדמיה למוזיקה שבאוניברסיטת תל אביב. כנער ללא רקע מוזיקלי תיאורטי לא ידעתי מה זה דו ומה זה רה, ולכן עשיתי מאמצים כבירים להשלים את כל הידע הנחוץ לבחינות הכניסה של האקדמיה תוך פחות משנה. כבר בשנה ב' כסטודנט, התחלתי לשיר באופן מקצועי כסולן עם תזמורות שונות בארץ. 

העיסוק בפיתוח קול מלווה כל אדם שמתמודד עם ביצוע של רפרטואר קשה ומאתגר, ולאורך הדרך עברתי תהליכים טכניים עצמיים וכמובן פגשתי מורים רבים בארץ ובחו"ל, שעיצבו את הטכניקה הקולית שלי כיום. האהבה והעניין שלי לתחום הטכניקה משכו אותי בסופו של דבר גם לנושא המחקר של הדוקטורט שלי, שעסק בהתפתחות הטכנית של קול הטנור האופראי, לאורך המאה ה-19.

מהו ההבדל בין התפיסה המוסיקלית פעם, לזו של היום, בעוד פעם זה היה הרבה פחות נפוץ, לעומת העידן הנוכחי שכולם מדברים על פיתוח קול, על הצורך בחוגים ושיעורים.

למעשה מה שקרה לתחום פיתוח הקול בעשורים האחרונים, זה מה שקרה להמון תחומים אחרים. 

הצורך וחיפוש המדריך או המנטור היה תמיד קיים, אלא שכיום בעולם הדיגיטלי והצרכני, הכל הפך להיות רחב הרבה יותר, נגיש הרבה יותר ומסחרי הרבה יותר. בניגוד לעשורים קודמים, היום קיימות סדנאות לשירה ולפיתוח קול בכל רחבי העולם, ז'אנר כיתות האומן – המאסטרקלאס, קיבל תנופה ענקית, והוא ברובו בעל אופי חזק של שואו מול הקהל. 

קיימים בלי סוף סרטוני הדרכה ואתרי אינטרנט העוסקים בנושא הזה, והתלמיד המצוי מוצא עצמו מול אינפורמציה בלתי נגמרת, וים של אפשרויות. השינוי הזה מן הסתם הביא לעליה גדולה מאוד במודעות לחשיבות האימון הקולי והטכניקה הקולית, וזה דבר מבורך מאוד. 

מהם המאפיינים המרכזיים לדעתך של פיתוח קול, האם העניין הוא של טכניקה, אולי של משמעת עצמית, או בכלל של תרגולים, כמובן שכולם קיימים, אך מהו המאפיין הדומיננטי?

שיפור בטכניקה הקולית דורש שילוב של פרמטרים רבים, ביניהם כל אלה שציינת. 

מובן שהטכניקה עצמה, היא הדבר החשוב ביותר שבלעדיו אין משמעות לפרמטרים האחרים. וכאן חשוב לי להסביר מהי טכניקה קולית בשבילי. טכניקה קולית גופנית חייבת להיות בנויה מקבוצה של פעולות פיזיות מעשיות, לאורך הגוף כולו, בין היתר בפנים, בשרירי הבטן, בצורת הנשימה, ובאופן היציבה. אם זמר או תלמיד לא יודע לפרט באופן ברור – מאילו פעולות גופניות ממשיות בנויה הטכניקה שלו – אזי לא באמת קיימת טכניקה או שהמורה לא פעל נכון להסביר את עקרונותיה. ומכאן אני קורא לכל מי שלומד טכניקה קולית – לא להסתפק בהסברים לא ברורים הנשענים רק על דימויים או פילוסופיה – אלא לבקש הסבר מעשי קונקרטי על פעולות גופניות.

המשמעת העצמית היא חשובה ביותר כאשר מדובר בתרגול בבית. כמו בכל תחום אחר בחיים, אם רוצים לשפר ביצועים, צריכים לשמור על כושר, וכושר קולי הוא דבר חשוב ביותר שיש לקיים. לא מספיק להגיע לשיעור פעם בשבוע, הכרחי לתרגל וליישם לפחות עוד פעמיים או שלוש נוספות באופן עצמאי בבית, ע"פ הכלים שהמורה העביר לכם בשיעור. 

מכאן יוצא שמתפקידו של המורה לצייד אתכם במה שנחוץ, בין היתר, בתרגילי חימום ספציפיים המתאימים לכם, הקלטות שונות לפי הצורך, ותמיכה טלפונית.

מה יש לך לומר לכל אלו המתהדרים בנוצותיהם לאמר, אנו לא עברנו פיתוח קול, והתעשייה הזו סתם פיקטיבית ברובה, מי ששר נכון ושר הרבה - הקול שלו מתפתח טבעית יפה וחזק?

ראשית אומר להם, שאם הם מעולם לא הרגישו צורך בפיתוח קול – ובהחלט ישנם אנשים רבים כאלה – אז אשריהם. לצערנו רובנו לא כאלה.

רובנו מרגישים צורך בעזרה לטובת שיפור ההפקה הקולית, ולולא היה קיים הצורך הזה, לא היו קיימים בתחום הזה מורים, קורסים, סדנאות, סרטונים ועוד ועוד. שנית, גם אדם שאינו מרגיש צורך בשיפור, יוכל לדעת כמה עוד יותר טוב היה יכול להיות ולהרשים בקולו, בזכות טכניקה קולית – רק אחרי שהתנסה ברכישת טכניקה קולית טובה ומקצועית. כך שלמעשה אנחנו מדברים על מצב שבו יש רק רווח ולא הפסד. 

כזמר אופרה מאז שנת 2000, אני נתקל כמבצע, ברפרטואר הקשה והתובעני ביותר שקיים בתחום השירה, ואני יכול להגיד בביטחון מלא, מהיותי זמר, מורה, וקולגה לזמרים גדולים ממני בהרבה, שלא זו בלבד שהצורך בטכניקה קיים – אלא הטכניקה היא הכרחית בכדי לשמר את היכולת הקולית. מי ששר הרבה – ושר לא נכון – יגיע למבוי סתום מתי שהו.

נכון, ישנם מקרים של זמרים ששרים מצוין בלי שהתנסו בפיתוח קול, אבל שוב, הם המיעוט הזניח. חשוב להבין, שהנתונים הפיזיים שלנו, קובעים המידה רבה מאוד את גובה, צבע, וחוזק הקול שלנו. למשל, אנשים בעלי מיתרים קצרים יותר, יהיו בעלי קול גבוה יותר וההפך. מניסיוני הגעתי להשערה הגיונית, שהגנטיקה יכולה לקבוע כ-60 אחוזים מיכולותינו, בעוד 40 האחוזים הנותרים יכולים להיות אבודים ומוזנחים, או להפך, להיות מנוצלים עד תום באמצעות למידת טכניקה סדורה.

האם לימודי הפיתוח קול שונים בתכניהם, בין אם לומדים זאת לצורך עיסוק במוסיקה קלאסית ואופרה, כמו גם חזנות אשכנזית, לבין, אם זה נלמד לצורך עיסוק במוסיקה ערבית ואנדלוסית, וחזנות ספרדית.

שאלה מצויינת שמעסיקה אנשים וזמרים רבים. אנשים חוששים שאם הם לומדים אצל זמר אופרה – הוא יהפוך אותם לזמר אופרה ככה בלי שישים לב, או אם הם לומדים אצל חזן אשכנזי הוא יהפוך אותם פתאום לדיירי שטייטל בפולין. אז כאן המקום לומר שאין שום צורך לחשוש. 

למעשה, הטכניקה הקולית הגופנית היא טכניקה שרירית חזקה, שעליה ניתן להלביש כל סגנון וז'אנר שירה, החל מרוק כבד ועד לפייטנות ולמוזיקה ערבית. מבין תלמידי ישנם פייטנים ספרדים, חזנים אשכנזים, זמרי פופ ורוק, וגם זמרים מהמגזר הערבי. כל אחד שר בדרכו, בסגנון שלו ובהטעמה שלו – אבל מתחת לקוסמטיקה הסגנונית – קיימת אותה טכניקה גופנית חזקה וסדורה. אפשר להמשיל זאת לבניין עם יסודות חזקים ובטון חזק, שלאחר סיום הבניה, מעוצב מבחוץ ע"י סגנונות שונים וצבעים שונים. 

האם תוכל לשתף אותנו אודות כאלו שלמדו אצלך, קולות נוכחיים שאתה מתפעל מיופיים ונהנה מהטכניקה, ומחזיק מהאופן הנכון שהם שרים בו?

קיימים קולות מקסימים כיום בתחום החזנות האשכנזית והספרדית, בתחום הספרדי אני מתפעל מאוד מהאלגנטיות והגמישות הקולית הנכונה של פייטנים כמו משה וחיים לוק, ומההגשה המלכותית של הפייטן שמעון סיבוני. 

בצד האשכנזי חזנים גדולים כמו חיים אדלר ודוד ויינבך, הם דוגמא ומופת לטכניקה וביצוע אומנותי, ומהדור הצעיר לחזנים: שלמה פיבקו נשיא ביהכנ"ס הגדול בתל אביב, החזן אבי אייזנשטט ועוד.

אצלי בסטודיו למדו ולומדים בין היתר החזן והזמר דודי קאליש, החזנים דוד וינבך, דוד אולמן, שלמה בקנרוט, החזן צבי גרינהיים ועוד רבים אחרים, ופייטנים מעולים כמו ישי טהרני, ישראל איבגי, אוריאל סולימן העושה חייל במנהטן ועוד.

לקראת סיום, האם אתה מרגיש שינוי לטובה בגישה של חזנים, מבחינת הרצון שלהם להיות מקצועיים ומלומדים יותר.

בהחלט כן. אין ספק שכיום המודעות בקרב חזנים לחשיבות הטכניקה הקולית היא גדולה מאוד. ומה שמראה זאת באופן הברור ביותר, היא העובדה שגם חזנים ותיקים מאוד, בשנות החמישים והשישים של חייהם מגיעים אחרי שנים רבות של קריירה, לבדוק מה ניתן לשפר, גם ממרום הצלחתם הגדולה.

ולסיום, על מה אתה עובד בימים אלו, שמעתי שהשקת לאחרונה אתר חדש ובו מידע רלוונטי רב עבור מתעניינים ולומדים?

בימים אלה אני עובד על תפקיד באופרה "סלומה", מאת שטראוס, שתעלה בקרוב באופרה הישראלית, כמו כן על יצירות מאת ינאצ'ק וסן-סאנס שאשיר כסולן עם המקהלה הקאמרית רמת גן בחודש הקרוב, לקראת הקיץ אשיר את תפקיד "נמורינו" באופרה "שיקוי האהבה" מאת דוניצטי באיטליה.

וכמובן – מלמד כל הזמן, גם בסטודיו שלי וגם בביה"ס המרכזי לחזנות בפתח תקווה, בניהולו של אלי יפה. אשמח מאוד להפנות לאתר החדש והמעודכן שלי שמכיל אינפורמציה יקרה מפז בעברית על כל נושא פיתוח הקול, בין היתר מאמרים, סרטונים והרצאות. כמו כן עמוד האינסטגרם שלי בנושא פיתוח קול פעיל מאוד, ואני מעלה בכל יום סרטונים עם טיפים והמלצות, אתם מוזמנים לעקוב, ובשמחה.

פיתוח קול חזנות שירה פייטנות יוסף ארידן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד