י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024

חברות הסלולר נגד מינהל מקרקעי ישראל: העלה התשלום על שטח לאנטנות

בחברות הסלולר טוענים כי העלאת התעריף, שעלותה מסתכמת בכ-22.5 מיליון שקל בשנה לכל חברה, נעשתה ללא כל הצדקה כלכלית

  • ט"ו טבת התשע"ב
חברות הסלולר נגד מינהל מקרקעי ישראל: העלה התשלום על שטח לאנטנות

סכסוך חריף מתנהל מזה כשנתיים מאחורי הקלעים בין מינהל מקרקעי ישראל לבין ארבע חברות הסלולר - פרטנר, פלאפון, סלקום ומירס - כשבאחרונה הצטרפה אליו שלא בטובתה גם המפעילה בהקמה גולן טלקום.

לב הסכסוך הוא החלטת המינהל להעלות לחברות הסלולר את התעריף שעליהן לשלם בעבור כל אנטנה סלולרית. עד 2009 חייב המינהל את חברות הסלולר בסכום של 12 אלף שקל לשנה. מאז, הוחלט במינהל על העלאת התעריף, ל-21 אלף שקל לשנה לאתר.

בחברות הסלולר טוענים כי ההעלאה נעשתה מבלי שהוצגה שום עובדה כלכלית המצדיקה העלאה שכזו, וללא קורלציה לכל עליית מחיר אחרת בשוק. לכל אחת מחברות הסלולר יש כ-2,500 אתרים, כך שמדובר בגידול משמעותי בהוצאה, של כ-22.5 מיליון שקל בשנה לכל חברה.

בחברות טוענים עוד כי לא מדובר רק בעניין כספי - אלא גם בבעיה במערכת היחסים. "אין עם מי לדבר במינהל, אין שם כתובת", הסבירו באחת החברות, וטענו שאפילו חשבונית לתשלום קשה לקבל מהארגון.

חברת סלולר שרוצה להקים אתר צריכה לשלם פעמיים: פעם אחת למינהל מקרקעי ישראל, היות שב-95% מהמקרים המדינה היא בעלת הקרקע; ופעם שנייה למי שעושה שימוש בקרקע: רשות מקומית, צה"ל או אדם פרטי (למשל חקלאי באדמה חקלאית). התשלום למינהל נעשה על פי תעריף שקובע המינהל, והתשלום לבעל הנכס נקבע במו"מ חופשי - סכום שנע בדרך כלל סביב 4,000-6,000 שקל לחודש, אך בעל מרפסת או גג במרכז תל אביב יכול לקבל גם 11 אלף שקל לחודש על אתר.

הסכסוך בין החברות למינהל נשמר עד עתה מאחורי הקלעים, משום שבחברות חששו לפתוח חזית מול המנהל. בפלאפון עמדו לפתוח מול המינהל בהליך משפטי, אך החליטו להשהות אותו בינתיים.

ממינהל מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: "לאחר שנים שבהן שילמו החברות הסלולריות למינהל סכומים לא ריאליים על הצבת אנטנות סלולריות על קרקע, נערכה במינהל עבודה כלכלית שקבעה אומדנים לגבי הסכומים שיש לגבות מהחברות. טענת החברות הסללולריות, לפיה קבע כביכול המינהל תעריף באופן חד צדדי, אינה נכונה. בפגישה שנערכה בין מנהל המינהל הקודם ונציגי החברות הוצעה כפשרה הצעה לתחשיב, המהווה הפחתה מהסכום שנקבע בסופו של דבר. בפגישה זו הושגו הסכמות עם החברות על גביית 21 אלף שקל לשנה לכל תורן (עליו ניתן להציב כמה אנטנות של חברות שונות). למרות זאת חזרו בהן החברות מהסכמתן".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד