י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
ראיון מיוחד > אחרי מערכת בחירות סוערת

אייכלר מתריע: לא נעבור את אחוז החסימה

בראיון מיוחד שקיימנו עם הח"כ האגודאי, הוא מתריע מפני העמקת הקרע בדמות פיצול הסיעות חרדי, "נמצא את עצמנו מתחת לאחוז החסימה" • מה יכול להביא לאחדות? "להקים מועצת איגוד קהילות" וכן תוקף את התפטרותו של ליברמן, "נותן לחמאס מוטיבציה להלחם עוד" • צפו בראיון

אייכלר מתריע: לא נעבור את אחוז החסימה
ישראל אייכלר בראיון ל'בחדרי' צילום: בחדרי חרדים

שעות לאחר שוך הקרבות הפנים חרדיות, התיישב כתבנו הפוליטי ארי קלמן לראיון עם סגן יו"ר הכנסת ח"כ ישראל אייכלר מ'אגודת ישראל', במהלכו פרס את משנתו ותובנותיו בתום מערכת הבחירות המוניציפליות ולקראת הבחירות לכנסת.

תחילה שאלנו את ח"כ אייכלר, על הנושא שהכי מעסיק את היהדות החרדית - המשבר בין 'אגודת ישראל' ל'דגל התורה'.

"אין לנו ברירה", אומר אייכלר ל'בחדרי חרדים' ומסביר, "קיבלתי נתונים שאם אגודת ישראל הולכת לבד ודגל התורה הולכת לבד לכנסת, שניהם ישארו אחר כבוד מתחת לאחוז החסימה - היות והיום הוחלט כבר על הבחירות, אז אין בכלל אופציה כזאת ללכת לבד, אבל יש אופציה מצערת חלילה, אם נמשיך לריב כמו שהיה עד עכשיו".

הראיון המלא

הפתרון לדידו של אייכלר, "מציע להקים מועצת נציגי הקהילות, שתהיה הכוח בתחום הפעילות: בתי ספר, הקצאות, חינוך, קריות, שיכונים, כל הפעילות שאגודת ישראל ודגל, צריכים לעשות, יש המון מקום להרבה פעילים, להוכיח ולעשות למען הציבור".

"נציגי הקהילות ירגישו בכל ימות השנה שהם שותפים להכרעות. וגם כאשר גדולי התורה קובעים למישהו שהוא צריך להיות חבר כנסת, הוא יצטרך לקבל את אמון נציגי הקהילות ויצטרך כל ימות השנה לעמוד בקשר שוטף איתם ולשרת אותם ואת צרכי קהילותיהם, כי הוא יצטרך את תמיכתם, כשיהיה להם כוח עצום בין הקהילות לעסקנים, זה יביא הרבה יותר שלום והציבור יבואו להצביע, לא בגלל שהגדולים אמרו, אלא שבגלל שפעלנו עבורם".

שאלנו, אחרי השיח ברחוב החרדי בשבועות האחרונים, איך אתה מצליח לשבת עם גפני, איך ליצמן ופרוש יכולים לשבת עם דרעי? זה דבר לא קל ולא הגיוני. בסופו של דבר קיבלתם מכה קשה.

אייכלר בראיון לארי קלמן

"זה כל כך קל, כל כך הגיוני, ואנחנו עושים את זה בכיף, כי זו השליחות הציבורית שלנו, אנחנו לא נערים שנמצאים בקבוצת כדור - רגל, שצועקים "ניצחנו, הכנסנו לכם גול", זה טוב לנערים, אבל אנחנו עובדים למען הציבור ואנחנו לא משחקים ברוגז, זה לא גן ילדים", השיב אייכלר.

"האוטופיה שלי היא שכל המפלגות החרדיות יהיו בחזית אחת, שכל מפלגה תשמור על עצמאותה ורצים ברשימה משותפת עם ש"ס דגל התורה ואגודה, אבל יש הטוענים שזה גורם לציבור לא להשתתף בבחירות, כמו שראינו בבית שמש, אז לכן יש בעיה שצריך לפתור אותה, אבל 'דגל' ו'אגודה' אין להם שום אפשרות ללכת לבד, כל אחד יכול להיות לבד, אבל לא נעבור את אחוז החסימה, תראה מה קרה למפלגה של אלי ישי, קיבלה שלושה מנדטים אבל לא נכנסה, זה חוק נורא שחייבים ארבעה מנדטים מינימום, זה נעשה כדי לשלול מציבורים שלמים, לערבים היה שכל, התאחדו כמונו וקיבלו 13 מנדטים. אבל גם הם רוצים להתפצל, גם הם לא גוש אחד, גם אצלם יש פילוגים ופיצולים, ולכן או שמורידים את אחוז החסימה ואם לא יהדות התורה חייבת ללכת ביחד, וזו תהיה חוסר אחריות ממדרגה ראשונה לחשוב אפילו על הליכה לא משותפת".

בשלב מסוים בראיון עם הכתב הפוליטי של 'בחדרי חרדים' ארי קלמן, תוקף ח"כ אייכלר את התפטרותו של שר הביטחון (עדיין) אביגדור ליברמן: "הייתי בטוח שהבחירות הכלליות יגיעו אחרי הבחירות המקומיות, אבל לא האמנתי ש-12 שעות אחרי שמאות אלפי יהודים ישבו במקלטים ו-500 טילים נפלו על ישראל, העיתוי בעייתי, בא שר ביטחון ופוגע בהרתעה הישראלית, הם (החמאס) רואים את זה כניצחון יש להם מוטיבציה להלחם עוד".

על ההשלכות החרדיות של ההתפטרות, אומר אייכלר ל'בחדרי חרדים', "אני לא מאמין שהוא יצליח להחזיק הרבה זמן קואליציה עם 61 ח"כים, ישבתי היום שלוש שעות, הייתי יו"ר הכנסת, העברתי את כל החוקים על הקסקס, היום זה הצליח, מחר זה יפול, הייתי רוצה להמשיך, אבל זה לא נראה לי סביר, אנחנו צריכים להתכונן לבחירות, אבל חייבים להיות מאוחדים".

לסיום, הוא מתייחס לסוגית חוק הגיוס ואומר, "חוק הגיוס כבר לא בידיים שלנו, נראה לי שזה כבר לא אקטואלי, הממשלה תבקש דחייה נוספת". האם בג"ץ יאשר? "אני לא יכול לצפות מה בג"ץ יעשה, מה שחמאס יעשה אני יכול בערך לחשוב מה ששאר האויבים יעשו, מה שבג"ץ יעשה אין לי שום מושג".

ישראל אייכלר ראיון מיוחד בחירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד