י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

עיצובים במתכת: רכות בתוך עוצמה

כבר בפתיחת הדלת לבית, נוצר מפגש עם מתכת הידית • ממנה והלאה – רצופה כל ההתנהלות בחלל הדירה, בנגיעות מתכתיות • מטבח, סורגים ומה לא? • כל מה שאת צריכה לדעת על עיצוב במתכת

מתכת ועיצוב. צילום: 'דירה נאה'
מתכת ועיצוב. צילום: 'דירה נאה'



בעידן הפוסט מודרני, השימוש במתכות עלה דרגה מפונקציונליות בלבד, לעיצוב וחיפוי. עקב רמת החשיפה למתכת על שלל סוגיה, נסקור כרונולוגית את שימושיה השונים בשלל אספקטים.

המתכת – נעים להכיר:

המתכת, הינה שם כולל לקבוצת חומרים, בעלי מאפיינים פיסיקאליים וכימיים דומים. היא מתחלקת לשתי קבוצות: מתכות ואל מתכות.

המתכות הנפוצות ביותר הן ברזל ואלומיניום, התופסות תפקיד ומיקום פיזי חשוב בחיינו. נירוסטה- פלדת אל חלד, שכיחה ונמשכת למגנט. חפצים רבים במרחב המחיה, עשויים ממתכות או תערובות של מתכות.

מכיוון שהמתכות, מצויות בבתינו במינון רב, נסקור אותן באופן שוטף וכרונולוגי, על פי סדרי היכרויותינו איתן.



ליבת הבית: המטבח

• טוחני אשפה

טוחני האשפה, מהווים פתרון מושלם להפחתת כמויות הפסולת העוברת ישירות למערכת הביוב.

הם קלים להתקנה סמויה מתחת לכיור. קיימים כמובן סוגים שונים של טוחני אשפה, המשווקים ע"י מספר חברות. הפונקציות הרלוונטיות לטוחני אשפה, תלויות ומובדלות בנפח המנוע, עובי הטחינה, מערכת בידוד מרעש, אורך חיי פעולה לטווח רחוק, מערכת הגנה עצמית וחומר היצור העשוי מפלדת אל חלד.

• כיורים

הכיורים במטבח כיום, הפכו לפריט מרכזי בעיצוב.

הם קיימים בגרניט, אבן או לצורך הנושא שלנו – בנירוסטה. הנירוסטה הוא חומר מופלא, אידיאלי לשמירה על כשרות וניקיון, ניתן להגעלה בקלות ואנטי בקטריאלי. היא חזקה ועמידה.

יש הנרתעים מהנראות הקרירה שהיא משדרת, בעוד המטבח אמור להיות חממה משפחתית, לעיתים, היא בעלת קונוטציה מוסדית תעשייתית. ניתן להתגבר על מכשולים אלה באמצעות תכנון נכון וסנכרון בין מכלול פרטי המטבח, עד לקבלת מראה ביתי, אסתטי ומזמין.

• פרזול

אודות למידת הפופולאריות של 'המראה ההייטקי' בעידן הנוכחי, שילוב הפרזול בחלל המטבח צובר תאוצה ואלמנטארי לחלוטין. פרזול איכותי במטבח, הינו ערובה לנוחות השימוש היום יומי ואורך עמידותו. הפרזול כולל מגוון פתרונות ופטנטים לאחסון וארגון כל מרכיבי המטבח, אשר אחראים במישרין או בעקיפין על הסדר והמראה בכלל.

קטגוריה שלמה בעולם המתכות והפרזול, המהווה תעשיה ענפה ומתפתחת בפני עצמה, כוללת את הידיות, דלתות, מגירות, מסילות, מתקני יבוש הכלים עזרי וחפצי תליה לכלים שונים, צירי דלתות וארונות־שירות.

כיום, קיים שימוש רב במגירות המטבח כתחליף לארונות והמדפים הסטנדרטיים, וכוללות בתוכן חלוקה פנימית של המגירה והחוצצים, העשויים אף הם, מפרזול טוב.

לרשימה זו מתווספים: עגלת בקבוקים, מתקן תבלינים או קרוסלה בפינה ה"הפרובלמאטית" של הארון, מנגנון סגירת המגירות על ידי דחיפה קלה ומניעת טריקתן, המכונה 'מנגנון בלומיישין' בולם טריקה, וכן צירי ה'קלפה' הידועה – דלת הנפתחת כלפי מעלה שחוסכת מקום, מונעת היתקלות ומסוגלת להיעצר בכל נקודה שהיא בפתיחה. כל אלו, מגלמים ומוכיחים את יעילות וחשיבות המוצרים מחומר טוב לשימוש יום יומי נח ופרקטי.

טיפ חשוב: גם אם בחרתם במטבח בסגנון כפרי העשוי מעץ משובח, אל תתפשרו על פרזול איכותי. הקפידו על מוצרי פרזול מחברה בעלת מוניטין, שתעניק לכם שקט, אחריות ותוחלת חיים ארוכה למוצרים. פרזול חכם במטבח, מאפשר ניצול מקסימלי של כל שטחי האחסון, הגישה והשימוש, בצורה הנוחה והנכונה ביותר.

שילוב נירוסטה ומתכת אל חלד בעיצוב המטבח, מטבחי "רגבה"צילום: שילוב נירוסטה ומתכת אל חלד בעיצוב המטבח, מטבחי "רגבה"
שילוב נירוסטה ומתכת אל חלד בעיצוב המטבח, מטבחי "רגבה"


מה עוד מתבשל במטבח?

• ברזים

הברזים במטבח, עשויים ממתכת איכותית וברמת עיצוב וגימור גבוהה. קיימים בשוק מבחר דגמים וסגנונות שונים בדוגמת ברזי מיקסר, קיר, פרח ועוד. העיצוב הינו קלאסי פשוט ובקו נקי. בחירת הברז תעשה כמובן ע"פ שיקולי הנוחיות בהפעלת הברז, מראה ועיצוב אסטטי, תוך התאמה לכלל המוצרים במטבח.

• קולטי אדים

קולטי האדים, יעילים ונפוצים יותר ויותר במטבחים. הקולטים מְאדים את האדים, עשן וריח של הבישול הכללי, ובאים לידי ביטוי במיוחד כשמדובר בטיגון. קיימים אין ספור סוגי קולטים, המתאפיינים בהתאמה רבה ומקסימלית לעיצוב המטבח. נזכיר כאן שני סוגים עיקריים של קולטי אדים:

1. קולטי אדים עליוניים, המכונים גם 'קולטי ארובה' הנבנים מעל הכיריים.

2. קולטי אדים תחתוניים, אשר מותקנים ברוב המקרים בארון, לחסכון במקום מבלי צורך להתאימם ויזואלית למראה הכללי של המטבח.

קיימים גם סוגים עדיני מראה, המתמזגים עם הקו העיצובי הספציפי של המטבח הנתון, ומונעים תחושת כובד והשתלטות על החלל.

טיפ חיוני לרכישת מוצר זה: לא לתת לעיצוביהם המרשימים של הקולטים, לבלבל את הגדרת המטרה שלשמה מותקנים. ראשית כל, יש לתת את הדעת לגודל הקולט ביחס למטבח, כדי ליצור התאמה מושלמת בין תדירות הבישולים לעצמת השאיבה ושיטת טיהורם של הריחות וסינונם.

• מוצרי החשמל

נכללים במשפחה זאת: מקרר, תנור, מיקרוגל, טוסטר, מעבד מזון, כיריים חשמליים, קומקום וכל כלי עבודה אחרים, המעוצבים בהתאמה לאופיו של המטבח וסגנונו. כשמדובר בסגנון הייטקי מודרני, נבחר את המוצרים במתכונתם המתכתית, לדוגמא: מוצע כיום מקרר בעל חזית שקופה, צבעונית מטאלית, המצופה נירוסטה, בצבעים חזקים ודומיננטיים.

מכשיר אחד, שלוש פונקציות: מדיח למטה, באמצע תנור ולמעלה כיריים, מותג העל האיטלקי CANDY המתמחה בפתרונוצילום: מכשיר אחד, שלוש פונקציות: מדיח למטה, באמצע תנור ולמעלה כיריים, מותג העל האיטלקי CANDY המתמחה בפתרונו
מכשיר אחד, שלוש פונקציות: מדיח למטה, באמצע תנור ולמעלה כיריים, מותג העל האיטלקי CANDY המתמחה בפתרונו


ואל עוד חלקי בית

• חלל מדרגות ומעקות

מדרגות ומעקות, אלמנטים פונקציונאליים, בעלי תפקיד חשוב ואחראי – להגן על המשתמש לבל ייפול ויפגע. המעקה ממוקם בדרך כלל בנקודת מפגש של עליה, ירידה ויציאה למרפסת, האמורות להיות מונגשות מחד, אך מהוות סכנה מאידך. המעקות מיוצרים ממגוון חומרים, המעשירים את הפן העיצובי של גרם המדרגות. הם עשויים עץ, ברזל, מתכת וזכוכית. המעקות העשויים ממתכת ונירוסטה, זמינים בכל סגנון עיצובי מתבקש, ובמניפת צבעים ותת גוונים.

הם קיימים בקווי מתאר מעוגלים ומסתלסלים, ישרים או מזוותים, בצבעם הטבעי – מתכתי, נירוסטה או צבעוניים. גם המדרגות עצמן, מיוצרות בהתאם לצורך ובהתאמה לכל סגנון, ומיוצרות ממתכת או ברזל ובציפוי ניקל, כאשר העבודה נעשית באיכות מעולה ומחומרים משולבים, יציבים וחזקים.

• מעטפת: חלונות, תריסים וסורגים

החלון – במתכונתו הנבחרת, משפיע רבות על יופיו של הבית והרושם המתקבל ממנו. על כן, קיימים סוגים כה רבים של חלונות, בסגנונות שונים המותאמים אישית לסגנון הבית וצרכיו. חלונות אלומיניום, ברזל, עץ או כל חומר אחר שיציעו לכם, ייעשו בקפידה וביופי מירבי. חברה המייצרת חלונות, תציע מגוון רחב של פרופילים: סטנדרטיים או חדשים, עבים או רחבים, צרים ודקים. הצבעים אסתטיים ונעימים, הניתנים להתאמה לשאר האלמנטים הקיימים בחלל הבית.

פינת ישיבה, אידיאלית לעונה, ממתכת וזכוכית, חממיתצילום: פינת ישיבה, אידיאלית לעונה, ממתכת וזכוכית, חממית
פינת ישיבה, אידיאלית לעונה, ממתכת וזכוכית, חממית


עוד אלמנטים ביתיים

• תריסים

אלמנט חיובי וחשוב להגנה מפני קרני השמש וחדירה אל הפרטיות. באזורים קרים מתפקדים על תקן הגנה מקור ופגעי מזג האויר. הם עשויים ממתכת דקה ועדינה, יפים במראם, נוחים לשימוש וקלים לניקוי. מצויים בשוק תריסים חשמליים, המותקנים בדרך כלל בפריסה של חלון רחב וגדול במיוחד כפתרון להגדלת חלל מצומצם ולתחושת מרחב. קיימת אופציה של התקנת תריס חשמלי גם במקרה של שיפוץ חדר קיים, ניתן להתקין את התריס מחוץ לחלל כשקיימת קורה או משקוף.

• סורגים

רובם עשויים בדרך כלל מאלומיניום או פלדה מגולוונת ללא ריתוכים, וצבועים בצביעה אלקטרוסטטית בתנור, במגוון רחב של צבעים. הם יכולים להיות מתקפלים או קבועים, ישרים או מעוגלים (בטן). קיימים סוגי סורגים עם מנגנון פתיחה עליון או תחתון וסורגים נגללים. ישנם עיטורים מינימליסטיים להעשרת המראה וריכוכו, ויש סורגים המעוצבים לחלוטין כעבודת אומנות, כגון: ציור או פיסול של פרחים וצמחים, צורות גאומטריות סימטריות וחינניות. הסורגים כידוע, מגינים על הבית מפריצה ונפילה של ילדים. סורגים המותקנים אך ורק להגנה מנפילות, ניתנים להרכבה עצמית ולהעברה מחלון לחלון, כשמדובר למשל בדירה שכורה. סורגים אלו מכונים 'טף סורג'. ניתן לרכוש אביזרי נוי ממתכת, המורכבים על הסורגים ומשדרגים אותם בהתאם לצורך.

• דלתות

הדלת פותחת צוהר, למגוון עשיר של ייעודים, כמו: דלתות חוץ ופנים, דלתות כניסה לבתים פרטיים או דירות מגורים, דלתות פלדלת ורב בריח או דלתות אינטרקום בכניסה לבנינים מרובי דירות. הדלתות מהוות השראה עיצובית ליצרנים השונים ומוצגות לצרכן במבחר דגמים, צבעים וסגנונות שונים ומרהיבים. חשיפת חזיתה של דלת בעיני המתבונן, מעידה על מנטליות הדיירים ומטרת התקנתה במיקומה הנוכחי. בנוסף, היא מקרינה ומשדרת תחושות שונות, המתורגמות על ידי העומד מולה להתנהגותו כלפי המארחים. לא פחות מרשימה היא הידית, כשהיא מותאמת בסגנונה ועיצובה לקו המוביל של הדלת עצמה. שידרוג דלת קיימת יכול להתבצע כמובן, על ידי צביעה מחודשת בחומרים מותאמים והחלפת הידית בחדשה, מתוך מבחר עצום ועשיר הקיים בשוק זה.

אמבטיה בעלת אריחים דמויי עור, מוצרי המתכת המעוצבים בקו נקי משדרים יוקרה ללא יומרות HEZI BANKצילום: אמבטיה בעלת אריחים דמויי עור, מוצרי המתכת המעוצבים בקו נקי משדרים יוקרה ללא יומרות HEZI BANK
אמבטיה בעלת אריחים דמויי עור, מוצרי המתכת המעוצבים בקו נקי משדרים יוקרה ללא יומרות HEZI BANK


בחצר וסביב הבית

• גדרות ושערים

גדרות ושערים, מותקנים על מנת לתחום את החלל הפרטי; חצר, מרפסת, חניה או כניסה פרטית. הגדרות והשערים מיוצרים במגוון רחב של אפשרויות, במתכונת חשמלית או ידנית, יציקה אחידה או מדוגמת. הגוונים הניתנים לבחירה, מותאמים לסביבה הקיימת. גימור הגדרות והשערים, מגיע לרמת דיוק וחוזק גבוהים. הגדרות והשערים, עשויים במשקל יחסית קל ובעלי עמידות איתנה, בהתאמה לאקלים הישראלי.

• פרגולות

הפרגולות מהוות פתרונות הצללה והגנה. הן מעוצבות, משדרגות ומוסיפות צבע וענין לכל מקום בו הן מותקנות. הפרגולות שומרות על יופיין וצבען ובעלות עמידות גבוהה לאורך זמן, במיוחד כשהן עשויות ממתכת או ברזל. הן מותאמות לפרופיל הבית ויכולות להיות ניידות או נייחות בהתאם לצורך. הפרגולות מאלומיניום נבחרות בעקבות הרצון והצורך לשמירה על קו ישר ואחיד בעיצוב חיצוני.

• פרזול

כל מוצרי הפרזול המצויים בביתנו עשויים מתכות, כגון: נירוסטה, אלומיניום, פלדה ועוד. למרות היותם קטנים עד לבלתי בולטים, הרי שהימצאותם חיונית ושימושית מאוד, לדוגמא: ידיות, אביזרי מטבח ואמבטיה, מוצרים דקורטיביים, מתלים, דלתות וחזיתות של מגירות, פחי אשפה, אריחים, אביזרי ארונות – צירים, מסילות, מחברים, גלגלים, מנעולים קטנים ופרופילים. כמובן שהמבחר מכל הנמנה לעיל הוא רב ועצום, גם הדגמים והצבעים מגוונים, ולא נותר אלא להתאים ולמצות את היפה והרצוי מבחינת הנתונים הקיימים.

קמין MILANO BADDING צילום: קמין MILANO BADDING
קמין MILANO BADDING


תיבות דואר וריהוט

• תיבות דואר

אלמנט נוסף המהווה אימות למתגורר – תיבות הדואר, המותקנות בדרך כלל בכניסה לבנין מגורים או לבית פרטי. התיבות מיוצרות במגוון דגמים החל מהפשוט ביותר וכלה בעיצוב על פי הזמנה אישית.

• ריהוט

רהיטים וחפצי נוי המיוצרים ממתכות כגון: שולחנות פנים או חוץ, כסאות ומושבים המקרינים יופי ועמידות רבה לאורך זמן, ברמות שאינן קיימות בחומרים אחרים.

• אקססוריז

אגרטלים, מסגרות לתמונות, מראות, מתקנים וווי תליה, נברשות ומראות וכל אשר יעלה על הדעת, יוסיפו בדרכם המתכתית והמיוחדת, נוי וחן לעמדות השונות בבית.
כשעצמה ורכות מתמזגים...

המתכת, למרות היותה אטומה וקשיחה, יש בה מן האצילות, המחייבת התייחסות מיוחדת בכל הנוגע לשילובה בתכנון הדירה ועיצובה. לאור כל זאת, בסמוי או בגלוי, נשאלת השאלה, שתשובתה עולה בכל שורה בכתבה: 'הקלה היא בעיניכם עבודת העיצוב במתכות?'



מגזין דירה נאה יוצא אחת לחודשיים ונמכר בכל דוכני העיתונים.
www.diranaa.com


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד