י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

כמה יעלה לשמור על חייהם של עובדי הבניין?

תקנות הבטיחות החדשות, עליהן הכריזו משרד האוצר וההסתדרות, יוסיפו כ-642 אלף שקל לעלויות הבנייה השוטפות של כל פרויקט סטנדרטי; ניתוח מיוחד של השמאי ישראל יעקב: כמה יעלה כל סעיף בתקנות 

כמה יעלה לשמור על חייהם של עובדי הבניין?
בטיחות בבניה צילום: pixsabay

לאחר איומים בהשבתת המשק, הודיעו לאחרונה ההסתדרות והממשלה על הסכם היסטורי ועל שורת הבנות שצפויות להגביר את הבטיחות באתרי הבנייה. בין היתר, הוחלט להקצות יותר תקנים לצורך גיוס מפקחי בטיחות בבנייה, להפוך את התקן האירופאי לפיגומים לתקן מחייב, ולהקים צוות מקצועי שידון בהתקנת רשתות מגן באתרי הבנייה.

מדובר בבשורות חשובות, אבל הן צפויות להגדיל את העלויות של קבלני הביצוע, ומטבע הדברים גם של היזמים. לא מדובר חלילה במשוואה שמתמחרת את השמירה על חיי אדם מול עלויות הבנייה של פרויקט, אבל על קבלני הביצוע מוטלת החובה לחשב כבר עכשיו את העלויות של יישום הרפורמה ולהתכונן אליהן לפני שהן נכנסות לתוקף. זאת, בטרם יקלעו לתסבוכת פיננסית בשל ההוצאות החדשות.

ערכנו סימולציה על פרויקט מגורים סטנדרטי - 7 קומות, 50 עובדים, אכלוס בעוד 24 חודשים. מחישובים שערכנו עולה, כי התקנות החדשות יוסיפו כ-642 אלף שקל לעלויות הבנייה השוטפות. על פי החישוב, עיקר העלויות הן ברכישת פיגומים העומדים בתקן האירופאי (242 אלף שקל) וכן רשתות מגן, החל מקומה ראשונה - כולל פירוק והרכבה מחדש בכל 2 קומות שנוספות לבניין (עוד 182 אלף שקל).

בנוסף לכך, הסדרת שיטת העסקת המנופאים והגברת אכיפה לצמצום תופעת רישיונות מנופאים מזויפים צפויה להביא לירידה בהיצע המנופאים, ועלייה קלה בשכרם. עלייה בשכר, בשילוב דרישה לביקורת טכנאי מנופים מוסמך אחת לרבעון, תוסיף לעלויות הבנייה 25 אלף שקל. הכשרת עוזר בטיחות תעלה 2,000 שקל ומינוי עוזר בטיחות המועסק במשרה מלאה יוסיף לעלויות הבנייה 180 אלף שקל. בנוסף, יש צורך בהשתלמות בטיחות לכל עובד, על מנת לשמור את כשירותו, בעלות מוערכת של 11 אלף שקל. במידה ומדובר במגדלי מגורים, העלויות מאמירות ויכולות להגיע למיליוני שקלים לכל פרויקט.

לחיים אין מחיר. השמירה על חיי העובדים הינה הדבר החשוב ביותר. עם זאת, צריך לזכור כי בסופו של דבר מדובר בחברות המעוניינות ומוכרחות להרוויח. כדי שלא יגלגלו את העלויות לצרכן, המדינה מצידה חייבת להתיר חסמים בירוקרטיים - החל מהליך התכנון, ועד לקבלת טופס 4 לאכלוס, כך שעלויות המימון שהיזם נאלץ לשלם יהיו נמוכות יותר, והן יפצו על תקני הבטיחות המחמירים מבלי לשלם על כך פרמיה.

לכתבות נוספות בנושא נדל"ן היכנסו לאתר מרכז הנדל"ן

נדל"ן בטיחות מרכז הנדל"ן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד