י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
שאלת השאלות במערכת הפוליטית

אין בחירות > כמה זמן תשרוד הקואליציה עם רוב של 61 ח"כים

לאחר ששרי 'הבית היהודי' הפתיעו את כולם כאשר הודיעו כי הם נשארים בקואליציה, גורל הממשלה לוט בערפל, כאשר היא ניצבת בפני אתגרים קשים - בראשם העברת חוק הגיוס תוך 13 יום עם רוב כה דחוק, זאת בעוד החסידים מתנגדים לו במתכונתו הנוכחי | וגם, הח"כ שמטייל לו במיאמי

אין בחירות > כמה זמן תשרוד הקואליציה עם רוב של 61 ח"כים
הכנסת צילום: Pierre Terdjman / Flash90

כמה זמן הממשלה תשרוד? זו השאלה ששואלים את עצמם הפוליטקאים במשכן הכנסת בשעות האחרונות, זאת לאחר שהשרים נפתלי בנט ואיילת שקד פיזרו את עננת הבחירות שריחפה הבוקר מעל שמי הכנסת, כאשר הודיעו כי למרות ההערכות, הם לא מתפטרים וממשיכים להיות חלק מהממשלה ומהקואליציה. 

מעל הכל עומדת עדיין דרישתו של יו"ר 'כולנו' שר האוצר משה כחלון, לאחר התפטרותו של אביגדור ליברמן ממשרד הביטחון - לצאת להליך בחירות מוקדם ככל האפשר לטובת מדינת ישראל.

כזכור, אמש (ראשון), נועד ראש המשלה עם שר האוצר כחלון, אך האחרון לא שינה את דעתו והוא עדיין נחוש לצאת לבחירות, אם כי לא ברור האם הוא יפרוש מהקואליציה כדי להקדים את הבחירות, או ברגע שהוא יראה כי הממשלה מתפקדת הוא יסיר את דרישתו זו. 

על שולחן הממשלה נמצאים כמה אתגרים סבוכים, כאשר הראשונה שבהם, היא כבר בשעות הקרובות, כאשר בשעה 16:00 תיפתח מליאת הכנסת ויעלו הצבעות, כאשר לקואליציה יש את הרוב המצומצם של 61, כאשר כבר אחד מחברי הכנסת לא ישתתף בהצבעות הללו - קוראים לו אורן חזן, שהורחק בשבוע שעבר מהכנסת לשישה שבועות ומנצל את הימים במסע הרצאות במיאמי ובכך הוא מסכן את שלמות הקואליציה.

בנוסף, יעלו היום ייתר הצעות החוק שהקואליציה תבקש להעביר בקריאה שנייה ושלישית, כאשר טרם ברור האם 'ישראל ביתנו' תצביע בעדם או נגדם. 

מכשול נוסף, הוא חוק הגיוס שפוקע בעוד 13 יום וחייב לעלות להצבעה סופית במליאת הכנסת כבר בשבוע הבא, מחשש שתחול חובת גיוס על כלל תלמידי הישיבות, כאשר בשלב זה עדיין לא ברור - האם המתכונת הקואליציונית של 61 ח"כים - תשיג את הרוב הדרוש להעביר את החוק השנוי במחלוקת עזה, כאשר ההתנגדות של סיעת 'אגודת ישראל' לחוק במתכונתו הנוכחי עומדת בתוקפה, ובאם יבוצעו שינויים כלשהם - הרי ש'ישראל ביתנו' ו'יש עתיד' כבר הצהירו בפומבי כי הם יצביעו נגדו.

כך או כך, בקואליציה מברכים את 'הבית היהודי', על כך שלא פירקו את הקואליציה. אחת מהם, היא סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי שאמרה כי היא "מברכת את בנט ושקד על ההחלטה הנכונה להשאר בממשלה. בעת הזאת האינטרס הלאומי הוא המשך קיומה של הממשלה, מתוך הבנת גודל האתגרים וההזדמנויות".

השר אלקין בירך אף הוא את השרים נפתלי בנט ואיילת שקד, "על ההחלטה הנכונה להיענות לקריאתו של ראש הממשלה בנאומו מאתמול ולהעדיף את אינטרס המדינה על פני הפוליטיקה. אני קורא לכל שאר ראשי מפלגות הקואליציה ללכת באותה הדרך ולהעדיף את אינטרס המדינה בהמשך עבודת הממשלה על פני הפוליטיקה הזולה!".

חבר הכנסת אביגדור ליברמן, שמנסה להתרגל לכסאו באופוזיציה, הגיב להצהרתם המשותפת של בנט ושקד וכתב כי, "עכשיו כולם מבינים למה איבדנו את ההרתעה".

קואליציה בחירות חוק הגיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד