י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
בראיון ל'הארץ'

תוכנית קליש: חרדים וחילונים יתגוררו בנפרד

בריאיון למוסף 'הארץ' אומרת ראש העיר חיפה, שנבחרה בהשתדלות החרדים, עינת קליש – רותם, כי היא מצדדת בהקמת שכונות נפרדות לחרדים בחיפה "המפגש בין הציבור החילוני והחרדי יוצר בעיות"

תוכנית קליש: חרדים וחילונים יתגוררו בנפרד
כנס בחירות של הפלג צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בריאיון למוסף 'הארץ' אומרת ראש העיר חיפה, שנבחרה בהשתדלות החרדים, עינת קליש – רותם, כי היא מצדדת בהקמת שכונות נפרדות לחרדים בחיפה "המפגש בין הציבור החילוני והחרדי יוצר בעיות".

לדברי קליש, "אם החרדים יבקשו לחיות דווקא בשכונות מעורבות ולא באזורים משלהם, נצטרך לראות איך העולם החילוני מקבל את זה". 

האם גם ראש העיר הנבחרת של חיפה, עינת קליש – רותם, שהחרדים הביאו לבחירתה, מבקשת לרכז את הציבור החרדי בעיר לשכונות סגורות, ולמנוע מהם התיישבות בשכונות מעורבות, דוגמת קרית יובל בירושלים? בריאיון שהעניקה למוסף 'הארץ' היא יותר מרומזת כי היא דוגלת בהפרדה בין תומכיה החרדים לבין התושבים החילונים ובהקמת שכונות נפרדות לכל מגזר. חיפה, העיר השלישית בגודלה בישראל, נודעה תמיד כסמל לדו-קיום – למרות ההיסטוריה ה"אדומה" שלה וזיהויה עם השמאל החילוני. 

בעיתון 'מרכז העניינים' דווח, "אני רוצה להגיע למצב שכל קהילה חיה את אורח החיים שלה כמו שהיא רוצה לחיות, בלי כפייה - לא של החילונים על החרדים ולא של החרדים על החילונים", כך לדברי קליש, וניסתה להצדיק את שאיפתה להפרדה בכך ש"ראש עיר צריך לפתור קונפליקטים".

כשנשאלה על החיבור המפתיע לחרדים בבחירות, השיבה קליש-רותם בנימה מתנצלת: "כשאומרים לי 'אל תיתני להם להשתלט', אני תמיד שואלת חזרה: מה אתם מציעים שאני אעשה? תנו לי פתרונות, איך לא לתת להם
לגדול? התשובה: שקט. הייתה פעם אחת שאפילו שאלתי באופן בוטה: 'מה דעתכם על גטו?' היה שקט. צריך למצוא את הפתרונות".

ראש העיר הנבחרת ביקשה בראיון להרגיע את הציבור החילוני, החושש ממסירת תיק התכנון והבניה למפלגת דגל התורה, ואמרה: "מיכי אלפר הולך להיות רק יו"ר ועדת המשנה. אני מתכוונת להוביל את מדיניות התכנון בעיר, ראש ועדת המשנה לא יכול לבנות מה שמתחשק לו". עם זאת, רותם-קליש גם מחמיאה לנציג החרדי. "אלפר הוא אחד האנשים המוכשרים ביותר בתחום, עם ידע מדהים בתכנון ובנייה", אמרה, "במקרה הוא גם חובש כיפה, מה לעשות יש אנשים מוכשרים שיש להם כיפה על הראש". היא לא התביישה גם להגן ב'הארץ' על החיבור עם החרדים: "הקהילה הדתית בחיפה קיבלה התעלמות מוחלטת ב–15 השנים האחרונות והיא הולכת וגדלה, זו עובדה".

לדברי ראש העיר חיפה, "מצד שני, בינתיים בונים חמש שכונות חדשות - כולן חילוניות, וזה על אף פי שהחילונים עוזבים את חיפה, והציבור החילוני הולך וקטן. אין מחשבה. "אני הולכת להשוות את מידת ההשקעה בהם (בחרדים) למידת ההשקעה של כל ילד ותושב בעיר הזאת - חילוני, ערבי, שיהיה גם צרפתי. החרדים היו מוזנחים. לא בנו עבורם מוסדות חינוך, לא השקיעו בתשתיות של השכונות שלהם ולא נתנו להם תרבות תורנית".

"בהסכם איתם, כל מה שקשור לתרבות וחינוך יהיה בשליטתם. הם יעצבו את חיי התרבות והחינוך של עצמם. מרצ יקבלו את האחריות לתרבות של כל המגזר החילוני. אני מאמינה שכל קהילה צריכה לגבש ולעצב את אורח חייה".

עינת קליש רותם חיפה חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד