י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
זכר למחצית השקל

בֶּקַע לַגֻּלְגֹּלֶת אותר בחפירות ארכיאולוגיות • צפו

עוד הוכחה להיסטוריה של העם היהודי - עם איתורה של משקולת נדירה מלפני כ-3000 שנה, עימה קיימו בני ישראל את מצוות השי"ת - להביא מחצית השקל בקע לגולגולת | הארכיאולוג שניהל את החפירות: "המשקולת הזו נדירה אף יותר כי הכתובת המופיעה עליה, כתובה בכתב ראי והאותיות חרוטות משמאל לימין במקום מימין לשמאל"

בֶּקַע לַגֻּלְגֹּלֶת אותר בחפירות ארכיאולוגיות • צפו
ממצא ארכיאולוגי נדיר - בקע לגולגולת צילום: אליהו ינאי, עיר דוד

ד"ש מימי המקדש: במהלך פעילות סינון עפר ארכיאולוגי המתקיימת בגן הלאומי עמק צורים בחסות עמותת עיר דוד יחד עם רשות הטבע והגנים, נמצא ממצא מפתיע במיוחד: משקולת אבן זעירה ועליה חרוטות בכתב עברי קדום האותיות ב' ק' ע'.

המשקולת, המתוארכת לימי בית המקדש הראשון, נמצאה בעפר ארכיאולוגי שמקורו ביסודות הכותל המערבי – צפונית לעיר דוד, למרגלות קשת רובינסון. העפר הועבר משטח החפירה לאתר הסינון שבגן הלאומי עמק צורים לצורך מיון קפדני ובמהלך הסינון נחשפה המשקולת.

משקולת הבקע שימשה כמידת משקל שכנגדה ניתנה תרומת מחצית השקל על ידי עם ישראל לצורך תחזוקת המקדש ולצורכי מפקד, והיא מוזכרת בתנ"ך בספר שמות ל"ח פסוק כ"ו: "בֶּקַע, לַגֻּלְגֹּלֶת, מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל, בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ--לְכֹל הָעֹבֵר עַל-הַפְּקֻדִים, מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה, לְשֵׁשׁ-מֵאוֹת אֶלֶף וּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים, וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים".

הבקע שנמצא. צילום: אליהו ינאי, עיר דוד

הארכיאולוג אלי שוקרון, אשר ניהל את החפירה מטעם רשות העתיקות, מסביר כי "כשהיו מביאים את מס מחצית השקל למקדש בתקופת הבית הראשון, לא היו מטבעות, אז השתמשו בבצעי כסף. כדי לדעת מה משקלם של בצעי הכסף, הניחו אותם על המאזניים, ובצד השני שמו את משקולת הבקע שהיא שוות ערך למחצית השקל – אותה נדרש כל אדם מגיל עשרים שנה ומעלה להביא למקדש".

יש לציין כי משקל השקל המקראי הוא 11.33 גרם. לדברי שוקרון, "משקולות בקע מימי הבית הראשון הן ממצא נדיר, אך המשקולת הזו נדירה אף יותר כי הכתובת המופיעה עליה, כתובה בכתב ראי והאותיות חרוטות משמאל לימין במקום מימין לשמאל. ניתן להסיק מכך שהאומן שחרט את הכתובת על המשקולת התמחה בכתיבת חותמות שכן חותמות נכתבו תמיד בכתב ראי על מנת שלאחר הטבעתן, תופיע הכתובת בכתב רגיל". לדבריו, "ככל הנראה, אומן ייצור החותמות התבלבל כאשר חרט את הכתובת על המשקולת בטעות בכתב ראי כפי שהיה רגיל ומהטעות הזו ניתן ללמוד על הכלל: האומנים שחרטו על משקולות בימי בית ראשון הם אותם אומנים שהתמחו בהכנת חותמות. התנ"ך, הממצא, קרוב למקדש שלמה, צפונית לעיר דוד, יסודות הכותל- הכל מתחבר".

הבקע שנמצא. צילום: אליהו ינאי, עיר דוד

הממצא יוצג לציבור הרחב במהלך חג החנוכה הקרוב בגן הלאומי עמק צורים, ממנו ניתן לטייל גם בשביל נופי חדש, שבנייתו מסתיימת בימים אלו לעבר אתר הסינון שם נמצאה המשקולת.

פרויקט הסינון המתקיים בגן הלאומי עמק צורים בחסות עמותת עיר דוד יחד עם רשות הטבע והגנים הלאומיים, הוא מיזם ארכיאולוגי רחב היקף המציע לציבור להתנסות בפעילות ארכיאולוגית ללא צורך בידע מוקדם. הפעילות שזכתה לשם "החוויה הארכיאולוגית", מתקיימת בלווי צמוד של ארכיאולוגים ובמסגרתה הופכים המשתתפים ל"ארכיאולוגים ליום אחד" כאשר הם מסננים את העפר ומוצאים בו אוצרות מן העבר. בין הממצאים שהתגלו עד כה במסגרת המיזם: טביעת החותם של המלך חזקיהו, מטבעות מתקופות שונות של ירושלים, ראשי חיצים, תכשיטים ועוד.

 

בקע ארכיאולוגיה חפירה ארכיאולוגית ממצא אריכאולוגי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד