י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
קבלנים:

מחיר למשתכן - תכנית פופוליסטית ומטופשת

בכירי הענף בביקורת חריפה נגד התוכנית הממשלתית שמוביל שר האוצר: "היזמים לא מרוצים, גם לא רוכשי הדירות, גם לא משרד השיכון, וכנראה גם לא כחלון"

השר גלנט על רקע הבלאנק של 'מחיר למשתכן'. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
השר גלנט על רקע הבלאנק של 'מחיר למשתכן'. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

רוב הקבלנים בישראל ממש לא אוהבים את תוכנית מחיר למשתכן שמוביל שר האוצר משה כחלון בשוק הדיור הישראלי בשלוש השנים האחרונות – וזאת בלשון המעטה. במסגרת פורום הנדל"ן השנתי דנס 100 שקיימה הבוקר חברת דן אנד ברדסטריט בתל אביב, בכירי ענף הנדל"ן הישראלי יצאו בביקורת חריפה נגד התוכנית הממשלתית.

רוני מזרחי, מנכ"ל קבוצת מזרחי ובניו, טען כי "אנחנו בתקופת מיתון כחלון שם ברקסים לכולנו. אם לא יהיה כאן היפוך מגמה שבה הממשלה תעדיף את השוק הפרטי ורק אחר כך את מחיר למשתכן, אנחנו ניכנס למיתון עמוק הרבה יותר", לדבריו.

מזרחי הוסיף, כי "המדינה השקיעה מיליארדים בתכנית מטופשת ואם כחלון או שאר הליצנים מהכנסת לא יעשו היפוך מגמה, הגירעון יגדל, המיתון יגדל, כמות הדירות שיימכרו תקטן וכמות התחלות הבנייה תקטן. ניכנס למצב שבמרכז הארץ המחירים ימשיכו לעלות בהתאם לביקושים, והפריפריה תישכח. צריך לזכור שאנחנו הקטר של המשק".

ראול סרוגו, מנכ"ל ובעלים, סרוגו חברה לבנייה, אמר כי "אנחנו רחוקים ממיתון. לפי כמות האזרחים שטסים לחו"ל אני לא רואה שום מיתון כאן. יש קיפאון מלאכותי שנוצר בגלל מחיר למשתכן, אבל יש במקביל גם אזורים עם בנייה מטורפת". סרוגו הוסיף: "הגיע הזמן שממשלת ישראל תבין שהיא לא תצליח לשנות שום דבר בלי לרתום את היזמים והקבלנים.

לקרוא לנו 'אוכלי סטייקים' , 'אויבי העם' 'אינטרסנטים גזלנים' ועוד, ולעשות לנו דה ליגיטימציה - זה לא מועיל לה בכלל. לנגח אותנו זה מגוחך, זה לעצום עיניים ולהמר. תכנית מחיר למשתכן של כחלון נותנת מענה רק לסגמנט קטן באוכלוסייה - כחלון לקח את מחיר למשתכן והפך אותה לתכנית כוללת וזו הטעות הגדולה שלו.

צריך תוכנית ארוכת טווח שכוללת את כל פלחי האוכלוסיה, תוכנית שכוללת שחרור קרקעות, צריך לתת לקבלנים תמריצים כדי שייבנו יותר, כמו למשל הבטחת רכישה במקומות בהם השוק מגמגם".

אגב, בין מזרחי וסרוגו התרחש עימות קולני וסוער בכנס שבו הם הטיחו עלבונות אחד בשני.

בהמשך  דיבר רונן יפו, מנכ"ל חברת אלעד ישראל מגורים מקבוצת תשובה, ואמר כי "צריך לזכור שכ-50% מתושבי מדינת ישראל חיים בין חדרה לגדרה ורוצים להמשיך לגור שם ולכן מחיר למשתכן לא רלוונטית לכולם וצריך לטפל בביקושים של כל האוכלוסיה ולא רק של הזוגות הצעירים. בנוסף, כשמקפיאים ביקושים באופן מלאכותי זה לא יכול להחזיק לאורך זמן. זוגות צעירים יושבים על הגדר ומחכים לירידת מחיר שלא תגיע ובינתיים המחירים עולים ועולים.

המדינה מציפה את הפריפריה בפרויקטים ואנו נגלה שלא בהכרח יש להם ביקושים אמיתיים, ותושבי הפריפריה הם אלה שישלמו את המחיר כי הם לא יצליחו למכור את הדירה שלהם ולשדרג לדירה אחרת. צריך להגדיל את ההיצעים של דירות לשוק החופשי ולמשפרי דיור ולפתור את המחלוקות בין הרשויות לממשלה וכך לשחרר את הפקק". 

דרור נגל, מנכ"ל חברת אזורים: "תכנית מחיר למשתכן היא פופוליזם טהור, תוכנית גרועה למדי שמייצרת עיוות כי אמנם היא מאפשרת לזוג צעיר לרכוש דירה במרכז הארץ במחיר מסובסד, אבל בצד השני אם מדובר בדירות של 2 מיליון שקל ומעלה זה לא בדיוק השיג את המטרה של דיור בר השגה, כי זה פונה לאותם אנשים שיש להם ולא צריכים את העזרה הזו.  בעיה נוספת בתוכנית היא שהזוכים בדירות בפריפריה לא מתכוונים לגור בדירות שבהן זכו וכך נוצרו בעצם עוד משקיעי נדל"ן.

מבחינת היזמים שניגשו לפרויקטים האלו, אני לא בטוח אם הם ימשיכו לאורך זמן כי המדינה מערימה קשיים. אז נוצר מצב שהיזמים לא מרוצים, רוכשי הדירות לא מרוצים, אני יכול להגיד שגם במשרד הבינוי והשיכון לא מרוצים כי הזוכים משגעים אותם. אז מי מרוצה? כחלון? גם לא בטוח".

אדריכל ערן בר אף הוסיף כי מחיר למשתכן הפך לכלי כל כך פוליטי כך שסביר להניח שאם יהיה שר אוצר חדש הוא יפסיק אותה ביום העבודה הראשון שלו.

היזם החרדי יהודה הרציג, אמר: "אנחנו חיים במצב אבסורדי בו אין קשר בין מה שמחליטים בממשלה לבין מה שקורה בשטח. הרשויות המקומיות לא משתפות פעולה ורק מעכבות את הפרויקטים עם עוד ועוד בירוקרטיה. הממשלה צריכה לשתף את הרשות המקומית בחלק מהמיסוי, כדי שיהיה לרשויות אינטרס לקדם התחדשות בעירן.

תכנית למשתכן הייתה יכולה להיות תכנית נפלאה אם היו חושבים לפני שבזבו כל כך הרבה כסף – 20 מיליארד שקל. היזמים לא מחפשים לקנות קרקע ולשבת עליה, למדינה אין עניין לשחרר קרקעות והקידום היחיד של בנייה שקורה כאן הוא בפריפריה וחבל, כי שם אין ביקוש".

אבישי בן חיים, מנכ"ל רוטשטיין נדל"ן, הלין על המחסור בכוח עבודה ברמות הניהוליות: "החוסר במנהלי עבודה איכותיים ומהנדסי בניין טובים מורגש – ומקשה עלינו בבנייה ומקשה לתת מענה לביקושים הגדולים לדירות". 

גם אלי רוזנטל, מנכ"ל ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב יפו בת ים, הצטרף לדברים ואמר כי "הממשלה מדי פעם מגדילה את מצבת העובדים הזרים אבל הבעיה היא המחסור במנהלי הפרויקטים. עכשיו הרגולציה גם הוסיפה מינוי ממונה בטיחות לפרויקטים גדולים – והם מצרך נדיר. זו מגבלה שמקשה על הקבלנים, אין להם מי שינהל את העבודה".

קבלן נוסף שהלין על החוסר בכוח אדם מיומן הוא הקבלן קלוד נחמיאס, שאמר כי הוא מתקשה לבנות בגלל החוסר במנהלי עבודה שמעכב לו את הפרויקטים. זו לא דרך לבנות את המדינה שלנו וחבל. אן נמשיך ככה יהיו עוד הרבה אסונות, לדבריו. 

הקבלנים שנכחו בכינוס קיטרו גם על הסחבת והבירוקרטיה במוסדות התכנון וברשויות המקומיות. מנכ"ל אשדר ארנון פרידמן אמר כי "באזור המרכז המדינה לא מצליחה לאשר תכנית בהיקפים גדולים, וכשמסתכלים כמה שנים קדימה עיקר הקרקע שתהיה פנויה זה בהתחדשות עירונית - ושם יש מאבקים אינסופיים בין השלטון המקומי למרכזי.

צריך להפנות משאבים רציניים לרשויות המקומיות כדי שיתמכו בהתחדשות העירונית, ורק אז יהיה אפשר לייצר את יחידות הדיור שחסרות". 

חני הורביץ, בעלי קבוצת הורביץ, הוסיפה כי "עכשיו אחרי הבחירות לעיריות שבהן התחלפו כמה ראשי ערים, אנחנו מקווים שיהיה יותר קל. אנחנו מקווים לדיוק ושקיפות ברשויות שיזרזו את הפרויקטים".

ראול סרוגו הוסיף בהקשר זה, כי "עם כל הכבוד לרשויות המקומיות, הממשלה היא הריבון והיא צריכה לכפות דעתה על הרשויות המקומיות בכל הקשור להתחדשות עירונית".

בכינוס היו גם קולות אופטימיים שביקשו להסתכל על חצי הכוס המלאה. אחד כזה הוא זיו יעקבי, מנכ"ל אקרו נדל"ן, שאמר כי "כיזמים אנחנו צריכים להחזיק בקצת אופטימיות – אנחנו רואים מנופים בכל הארץ, בונים דירות, בונים שכונות, בונים רכבות ומחלפים". הוא התייחס לדברי רוני מזרחי בכל הקשור למיתון ואמר כי "אנחנו ממש לא שם. האבטלה בשפל היסטורי, סביבת הריבית נוחה, ועוד".

גם ג'קי מוקמל, יו"ר מ.א.ן. נכסים יועצי נדל"ן, הצטרף לקול האופטימי ואמר כי "צריך להסתכל על התפתחות התחבורה – בניית כבישים ורכבות ומחלפים ועוד תשתיות הטובה. יש גם בנייה מסיבית בכל הארץ - נכון עדיין קצב מתן ההיתרים איטי - אל עדיין בונים".

גם מנכ"ל גב ים אבי יעקובוביץ' ביקש להצטרף לאופטימיות ואמר כי "המדינה שלנו מתפתחת, חברות הייטק רבות מגיעות לכאן, חברות גדולות שכבר כאן מתרחבות בישראל, בבאר שבר יש פארק הייטק וסייבר עם 70 חברות הייטק, וההייטק מייצר מקומות העבודה ומקומות העבודה מייצרים נדל"ן מניב. יש הרבה דברים טובים כאן, יש ביקושים חזקים למשרדים ושוכרים איכותיים". 

לכתבות נוספות באתר מרכז הנדל"ן

נדל"ן מחיר למשתכן משה כחלון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד