ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
המשטרה המציאה מחלוקת בין האב לאם > הסיפור המלא

רק בעקבות פנייה לבג"ץ - נמנעה נתיחה מיותרת של צעיר חרדי

צעיר חרדי, שהלך לעולמו בגיל העשרה, לאחר שמעד בחדר מדרגות, כמעט ונותח בגלל התעקשות המשטרה, למרות שהאם הסכימה לבדיקה חיצונית בלבד | "המשטרה גורמת לי סבל מיותר. גם ככה החיים שלי קשים", כתבה האם במכתב קורע לב | המשטרה: "נבחנו כלל הממצאים"

רק בעקבות פנייה לבג"ץ - נמנעה נתיחה מיותרת של צעיר חרדי
מנתחים בפעולה. אילוסטרציה צילום: unsplash

ביום שישי האחרון, צעיר חרדי בן 19, תושב חיפה, שסבל מאוטיזם, נפטר בבית החולים רמב"ם בחיפה, לאחר שהיה מאושפז כחודש ימים.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי מדובר בנער מיוחד עם מוגבלויות, שהוצא מביתו על גבי כיסא גלגלים לעבר רכב הסעה, ובמהלך הירידה התדרדר בגרם המדרגות ונפצע. הוא פונה לבית החולים 'בני ציון' ומשם הועבר לבית החולים רמב"ם בחיפה.

לאחר שדווח למשטרה על פטירת הנער, צוות חוקרים הגיעו לבית החולים והחתימו את האם, על טופס נתיחה שלאחר המוות. לטענת האם, נאמר לה מפורשות על ידי החוקר, כי היא חותמת על הסכמה לבדיקה חיצונית ו-CT בלבד.

צוות החוקרים אף הגיעו לאביו של הנער, שהביע את התנגדותו הנחרצת לנתיחה שלאחר המוות בבנו מטעמי דת ומצפון. הבוקר (ראשון) הגישה המשטרה לבית משפט השלום בחיפה בקשה במעמד צד אחד, לקבל צו לנתיחה מאחר וכביכול אין הסכמה בין שני ההורים בעניין הנתיחה, כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

השופט שלמה בנגו מבית משפט השלום בחיפה, קיים את הדיון מבלי לשמוע את גרסת ההורים, שאין ביניהם מחלוקת, ומבלי למנות עצמו כשופט חוקר- ואישר את בקשת המשטרה לנתח.

עו"ד דרור שוסהיים יו"ר המחלקה המשפטית של זק"א, הגיש עתירה דחופה לבג"ץ, נגד ההחלטה של בית המשפט השלום בחיפה ונגד התנהגות המשטרה, שרומסת את כבוד האדם וחירותו ומבצעת מחטף תוך כדי שימוש בבתי המשפט.

"אני לא יודעת על סמך מה המשטרה אומרת שכביכול יש חילוקי דעות ביני ובין בעלי, היו אצלי בבית החולים חוקר וחוקרת שאמרו לי במפורש שאני חותמת רק לבדיקה חיצונית", כתבה אם הנער ז"ל לבג"ץ, במכתב קורע לב. "המשטרה גורמת לי סבל מיותר. גם ככה החיים שלי קשים, בעלי נכה וכל ילדיי מוגבלים, מבקשת שתאפשרו לי לקבור את בני המנוח בהקדם ולסיים את סבלי".

לאחר שנקבע דיון למחר (שני) בשעה 11:00 בפני הרכב של שלושה שופטים, הודיעה הפרקליטות כי הם מבטלים את העתירה לביצוע נתיחה שלאחר המוות במנוח.

"טוב עשתה המשיבה ששקלה שוב את עמדתה ואינה עומדת עוד על נתיחת גופתו של המנוח", כתב השופט נעם סולברג, "הדיון בעתירה מתייתר אפוא, והעתירה נמחקת בזאת".

בעקבות מקרה זה, ארגון זק"א קורא למשטרת ישראל והפרקליטות לרענן את הנהלים בבקשת חקירת סיבות מוות לביצוע נתיחה שלאחר המוות, בכדי למנוע סבל ופגיעה בכבודם של הנפטרים ופגיעה בכבודם של המשפחות שרק רוצים בקבורת יקיריהם.

"הגיע הזמן שמשטרת ישראל תפסיק לבצע מחטפים וכל מיני תחבולות של החתמת בני משפחה לנתיחת גופות מבלי לידע את המשפחה כי יש להם גם זכות להתנגד לנתיחה", אמר מיכאל גוטווין רכב המחלקה המשפטית בארגון ל'בחדרי חרדים', "אנחנו מדינת חוק ולא מדינת משטרה, בפרט כפי שכתבו שופטי בג"ץ, "טוב עשתה המדינה שהורידה את הבקשה לנתיחה".

בתגובה לטענות הללו, נמסר כי משטרת ישראל מנהלת חקירותיה במטרה להגיע לחקר האמת וככל שעולה חשד לפלילים או נדרשת בדיקה מקצועית מעמיקה לבחינת סיבת המוות, נוקטת המשטרה בכל פעולות החקירה המתבקשות בהתאם לסמכותה בחוק.

גם במקרה דנן, כך בתגובת המשטרה ל'בחדרי', נדרשה בדיקה מעמיקה של נסיבות האירוע, כעולה מחוות הדעת המקצועית של המכון לרפואה משפטית, וזו נבחנה ואושרה ע"י בית המשפט בהליך סדור, לפיכך כל טענה אחרת בהקשר להליך, אינה רלוונטית וראוי שתידחה על הסף.

"יש לציין, כי משפחת המנוח קבלה מהמשטרה כל העת הסבר מקצועי בדבר הליכי החקירה ושלביה ובמידה ועולה מצידם שאלה, הרי שמוזמנים לפנות ולקבל הבהרות ביחידה כמקובל, וככל שעולה סוגיה משפטית, הרי שמקומה להיבחן ברגישות הראויה בין כתלי בית המשפט ולא ע"י גורם זה או אחר המחפש לקושש כותרות".

"במקרה האמור", כך המשטרה, "נבחנו כלל הממצאים, חוות הדעת המקצועיות והנסיבות בתיק, לצד רגישות מיוחדת כלפי המשפחה ובעצה אחת עם הגורמים המשפטיים, החליטה המשטרה כי הבקשה לקיום בדיקה רפואית מעמיקה תוסר".

"ישנה אי הסכמה בין האב והאם לעניין נתיחת הגופה"

נתיחה שלאחר המוות כסא גלגלים חדר מדרגות משטרת ישראל בית משפט השלום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד