ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
אחרי שנים של יחסים עכורים

הדיל שמתגבש בין רבני חו"ל לרבנות הראשית

הסכם שהולך ומתגבש בין רבני אירופה לבין הרבנות הראשית לישראל, ישים סוף ליחסים העכורים השוררים בין הגופים, כאשר אינטרסים משותפים נפגשים והופכים את הצדדים כאחים לעת צרה במלחמתה של הרבנות נגד הגיורי הפרטיים

הדיל שמתגבש בין רבני חו"ל לרבנות הראשית
יחצ

לקראת הסכם פשרה בנושא הגיור. רבני אירופה יפסיקו להכיר בגיורים פרטיים שנעשים בישראל, בניגוד לעמדת הרבנות הראשית, ובתמורה רבני הקהילות באירופה יגיירו במדינות בהן הם מכהנים כרבנים.

כך על פי ההסכם שצפוי להיחתם ככל הנראה כבר בימים הקרובים, לאחר שנתיים של דיונים.

בשנים האחרונות מנהל הרב הראשי הגר"ד לאו, מאבק מול בית הדין הפרטי "גיור כהלכה". מאבק אותו מובילים רבנים בציונות הדתית. במקביל מנסה הרב לאו להסדיר את היחסים עם רבני אירופה, שהקשר עימם לא הכי פורה, מה שהביא ליצירת דיל שייטיב עם כל הצדדים. הכרה ברבני אירופה - תמורת אי הכרה בגיור.

לפי ההסכם שמתגבש, הרבנות הראשית בישראל תכיר בגיורים של חלק מרבני אירופה, כשהמטרה היא חיזוק בתי הדין במדינות השונות, כך מפרסם הבוקר (ב') לראשונה, עורך ערוץ יהדות ב'ישראל היום' חנן גרינווד.

רבני אירופה יפסיקו להכיר בגיורים פרטיים שנעשים בישראל, בניגוד לעמדת הרבנות הראשית לישראל, תמורת חיזוק של בתי הדין השייכים להם במדינות השונות. אלו יהפכו לאוטוריטה היחידה בתחום הגיור באזור שלהם, כך על פי סיכום שמתגבש, ושצפוי להיחתם ככל הנראה בימים הקרובים.

על פי הסיכום, לא יכירו בארגון 'ועידת רבני אירופה' בגיורים הפרטיים ובתמורה יופסק נוהל ברבנות הראשית שבמסגרתו רבנים נודדים יוצאים לגייר בקהילות שונות. במקום זאת, בכל קהילה שבה קיים בית דין שמוכר על ידי הרבנות, הוא יגייר, ובמקומות שבהם אין בית דין, ייבחן פתרון נקודתי.

כזכור, כפי שדווח בעבר ב'בחדרי חרדים', חלק מהקשר הרופף בין הרבנות בישראל לעמיתיה מחו"ל, היה סביב רשימה שחורה שהחזיקה הרבנות הראשית לישראל, של רבנים בחו"ל שהרבנות אינה סומכת עליהם.

מנכ"ל הרבנות משה דגן, הזים בזמנו את השמועות והבהיר באופן נחרץ כי אין לרבנות הראשית כל רשימה שחורה, "אין ולא הייתה רשימה שחורה ברבנות הראשית".

ברבנות הראשית ובוועידת רבני אירופה לא הגיבו להסכם שקורם עור וגידים.

ב'ישראל היום' דווח, כי בתי הדין הפרטיים, הם אלו שיפסידו מההסכם המתגבש, מאחר ומאות רבנים באירופה לא יכירו ביהדותם של אלו שיגיירו.

בארגון "גיור כהלכה" תקפו בחריפות את המהלך, ואמרו כי "אם הדבר נכון, הרי שהוא ממשיך את העמדה הבדלנית של הרבנות הראשית, שמנסה להפוך לרבנות הראשית של העולם", לדברי רבני הארגון, "אם יבוא מישהו שעבר גיור הלכתי אצל הרב רבינוביץ או ראש ישיבת הסדר לא יקבלו אותו כחבר בקהילה באירופה?".

גיורים פרטיים גיורים הרבנות הראשית לישראל הרב דוד לאו ועידת רבני אירופה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד