י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
ברוב פאר והדר

שמונים שנה אחרי ליל הבדולח: בית הכנסת נבנה מחדש

שמונים שנה אחרי, נבנה מחדש בית הכנסת הראשון שנשרף ע"י הנאצים ימ"ש ב'ליל הבדולח'. מעמד 'חנוכת הבית' בראשות רבה של רוסיה הגר"ב לאזאר ובהשתתפות שורה של אורחים מכל רחבי העולם • צפו בגלריה

בית הכנסת לפני ואחרי. צילום: אלי איטקין
בית הכנסת לפני ואחרי. צילום: אלי איטקין

עין לא נותרה יבשה, כאשר זקני קלינינגרד הופיעו לפתיחתו מחדש של בית הכנסת הגדול בקהילה, שהיה הראשון להיחרב בידי הנאצים ימ"ש ב'ליל הבדולח' המפורסם, שכן  קלינינגרד המשמשת מובלעת רוסית בין פולין לבין ליטא, היתה באותם ימים תחת שליטה גרמנית ונקראה בשם 'קניגסברג', שהוא גם השם היהודי הנודע של העיר.

בליל הבדולח, שרף המון גרמני את חמשת בתי הכנסת של קניגסברג, וחלק מבית הספר ששכן באחד מבתי הכנסת. מעט מיהודי העיר הצליח להגר ממנה, אולם רובם נשלחו אל מחנה הריכוז טרזיינשטט עד סוף תש"ב, ושם נעקדו על קידוש ה'.

עם כיבוש העיר בידי הסובייטים, נותרו בה יהודים מעטים. בשנים האחרונות חודשה בה הקהילה היהודית בידי שליח חב"ד ורב העיר הרב דוד שדוויק, תחת איגוד הקהילות היהודיות ברוסיה בראשות רבה של רוסיה הגאון רבי בערל לאזאר. במקום הוקמו שורה של מוסדות קהילה מפוארים.

בנאומו ציין הגר"ב לאזאר את העבר המפואר של הקהילה היהודית בעיר חשובה זו, והעובדה שהבניין ההיסטורי של בית הכנסת חזר עכשיו לפעול - מלמד ומוכיח כי הדור החדש מוכן להחיות את תהילת אבותיהם ואת תפארת הקהילה, וזהו ניצחון אמיתי על הנאצים ימ"ש. הרב הביע את תודת כלל יהודי העיר לתורמים הנכבדים, שבזכותם התאפשר שחזור בית הכנסת ההיסטורי, וקרא לכל בני הקהילה להשתתף תמידין כסדרן בתפילות, שיעורי תורה וחסידות, ופעילות יהודית רוחנית לכל הגילאים.

תהליך שחזור בית הכנסת, התחיל למעשה לפני 20 שנה, הארכיטקטורה של בית הכנסת מיוחדת במינה. הכיפה יוצרה ע"י מומחה מהעיר ריגה ומשקלה כ-23 טונות. הבנאים שמרו על הצורה החיצונית של הבניין בדומה לתבנית בית הכנסת העתיק. גובה בית הכנסת הוא 36 מטר, והיהלום שבכתר - ויטראז'ים על פי ציוריו של מארק שאגאל בנושא בריאת העולם. חזית בית הכנסת החדש בקלינינגרד משחזרת אפוא בדיוק, את קווי המתאר של בית הכנסת המקורי.

 

ליל הבדולח בית הכנסת הרב בערל לאזאר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד