י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

"רופאים בכירים מרמים ולא נמצאים בעבודה בשעות שהתחייבו"

במכתב חריף למתמחים מאשים מנכ"ל עמותת המתמחים: "משעון הנוכחות ייהנו המתמחים שמקבלים שכר כאילו הם עובדים עד 16:00, אך בפועל רובם נשאר הרבה אחרי כי אין במחלקה שום מומחה כבר מ-14:00"

"רופאים בכירים מרמים ולא נמצאים בעבודה בשעות שהתחייבו"



מאבקם של הרופאים הבכירים נגד החתמת שעון הנוכחות החל מ-1 בפברואר מתחמם: לאחר שבבתי החולים וולפסון ומאיר הצביעו בשבוע האחרון מרבית הרופאים בעד פתיחה ב"מרד" נגד חובת דיווח הנוכחות, הצטרף אתמול גם בית החולים רמב"ם למתנגדים: בהצבעה שנערכה בבית החולים הצביע רוב מכריע של 197 רופאים נגד החתמת השעון, לעומת 3 שהצביעו בעד.

באיכילוב אמורה להתקיים היום הצבעה שתוצאותיה צפויות להיות זהות. עתה מסתמן כי נציבות שרות המדינה ומשרד הבריאות יידרשו להתמודד בפברואר עם השאלה כיצד לנהוג ברופאים שמסרבים לקבל על עצמם את תנאי ההסכם שעליו חתם הארגון היציג שלהם - ההסתדרות הרפואית.

עם זאת, נראה כי בניגוד לסיבוב הקודם של מחאת הרופאים, שבו נדמה היה שהרופאים הבכירים והמתמחים נאבקים שכם אל שכם נגד ההסכם, סוגיית שעון הנוכחות מדגישה את ההבדלים ביניהם.

מכתב שפירסם אתמול מנכ"ל עמותת מרש"ם, עו"ד יניב יוגב, בעמוד הפייסבוק של העמותה המאגדת את המתמחים והסטאז'רים, חושף את המשקעים שהוצנעו במאבק בין הרופאים הבכירים לבין המתמחים.

בפתח דבריו קורא יוגב למתמחים "לכבד ההסכם הקיבוצי (הנוראי) ולהתחיל להחתים שעון נוכחות. לא פחות חשוב, אני קורא לכל המתמחים שלא לשתף פעולה במאבק כנגד השעון".

יוגב מסביר באריכות את הנימוקים לקריאה זו, הכוללים האשמות קשות כלפי הרופאים הבכירים במערכת הבריאות הציבורית, משרד האוצר וראשי ההסתדרות הרפואית. הוא גם אומר בקול רם את מה שהוכחש במשך שנים: הרופאים הבכירים עוזבים, לדבריו, את בתי החולים הציבוריים בשעות הצהריים המוקדמות. דבריו מובאים כאן בקיצורים נדרשים.

"במשך שנות דור האוצר והרופאים הבכירים מנהלים מו"מ מעל לראשי המתמחים, ומפילים עליהם את חוליי המערכת", כותב יוגב. "יש יותר חולים? המתמחה יעבוד יותר קשה. יש מעט מתמחים? המתמחה יבצע יותר תורנויות. כל עוד רופא מומחה הלך הביתה ב-14:00 בימי חול, הסידור היה נהדר. הרופא הבכיר נהנה מהמוניטין של להיות מנהל/סגן מנהל מחלקה, שתורגם למזומנים בקליניקה הפרטית. בנסיבות אלה, אמנם גם הרופא הבכיר יצא פראייר (פנסיה של 5,000 שקל למשל), אבל האוצר העלים עין מכך שמנהל המחלקה מסנג'ר את הזוטרים כדי שלפחות הוא עצמו יוכל להרוויח כסף, ויצר קניבליזם ארגוני ומנגנון המדכא את העובדים הזוטרים. באוצר בתמורה קיבלו רפואה ציבורית בזיל הזול. את התוצאה של הנ"ל כולנו מכירים. רפואה ציבורית על הפנים ותנאי עבדות למתמחים". יוגב טוען כי הרופאים לא קיבלו כל תמורה אמיתית על הסכמתם לשעון הנוכחות שהוא מגדיר כ"ויתור עצום", וכי יכלו לדרוש עבור השעון תוספת שכר ריאלית של עשרות אחוזים, אך טוען כי השעון "יעשה רק טוב למערכת".הסיבה המרכזית לכך, לדבריו, שמעתה יינתן "שכר אמת עבור עבודת אמת": "כל ההתנגדות לשעון הנוכחות נובעת מהעובדה שהרופאים הבכירים, המכובדים (באמת), המוכשרים (באמת), מלח הארץ (באמת), הסכימו לבזות את עצמם וליהפך לגנבים ושקרנים", כותב יוגב. "משלמים להם משכורת X כדי לעבוד Y שעות. הם הסכימו לקבל את המשכורת, אבל מרמים ולא נמצאים בעבודה בשעות שאליהן התחייבו. לעניות דעתי זו היתה התוצאה הנוראית מכל של היעדר שעון נוכחות. לקחו את הקרם-דה-לה-קרם של החברה הישראלית ויצרו בה תרבות פשע".

לפיכך, הוא כותב, "כל עוד הרופאים עבדו שעות עבודה מלאות רק בכאילו ולצורכי תלוש השכר, ויכלו לצאת מוקדם כדי להשלים הכנסה בקליניקה, לא הפריע להם שהשכר ברפואה הציבורית הוא שכר נמוך מאוד. עובדה. לרופאים יש כוח מיקוח עצום אבל הם מרוויחים מעט ברפואה הציבורית. למה? כי כאמור אלה שמנהלים את המחלקה יכלו להפיל את כל העומס על הזוטרים ולצאת לקליניקה מוקדם".

"כל אחד צריך לשאת בתוצאות מעשיו"

יוגב מנבא כי שעון הנוכחות יוביל לתוצאה אחת: משא ומתן קשוח בהרבה בסיבוב הבא מול ההסתדרות הרפואית: "ככל שהרופאים יחוייבו לעבוד, באמת, 42 שעות שבועיות בבית החולים, בפעם הבאה שיפגשו אותם למו"מ אין מצב שהם יסכימו להתפשר על הסכם שמצמיד את שכרם למדד. הם יבקשו שכר אמת בשביל עבודת אמת. זה נקרא הפנמה. כדי שכל אחד יקבל את מה שמגיע לו, אז כל אחד צריך לשאת בתוצאות של מעשיו ולא להפיל אותם על נושא נזק אחר".

לבסוף, אומר יוגב את מה שמתמחים רבים טוענים בחודשים האחרונים: "ברור לכולם שמי שיהנו משעון נוכחות אלה המתמחים. הם מקבלים שכר כאילו הם עובדים עד 16:00 אך בפועל רובם המכריע נשאר הרבה אחרי כן, בין היתר כי אין במחלקה שום מומחה כבר מ-14:00. שעון נוכחות יחייב את המדינה לשלם שעות נוספות למתמחים, וגם אם תהיינה בעיות באכיפה תהיה עילה טובה מאוד לתביעות בבתי הדין לעבודה".

יצוין כי גם נציגי מועצת הרופאים הצעירים, שניהלו את המו"מ האחרון מול האוצר וחתמו על הסכם של חזרה לעבודה, רמזו בראיון ל-TheMarker לפני כמה שבועות כי לא יקחו חלק במרד נגד שעון הנוכחות ואף האשימו את הרופאים הבכירים בכך ששלחו אותם לנהל את המאבק לבדם.

מההסתדרות הרפואית נמסר בתגובה: "החלת דיווח נוכחות אלקטרוני בהסכם הקיבוצי הקנתה לרופאים תוספת שכר ריאלית משמעותית. כזכור, בראשית המשא ומתן הציע האוצר תוספת של 1.75% כבהסכם עיני ובסופו של המשא ומתן הסתכמה התוספת ביותר מ-5%".

ארב"ל: יוגב אינו מייצג את עמדת המתמחים

תגובת ארב"ל: "חשוב לציין כי מדובר בדעתו האישית של עו"ד יוגב, שאינה מייצגת את עמדת המתמחים בבתי החולים. בכל הישיבות שהתקיימו עד כה בבתי החולים הייתה הסכמה גורפת של רופאים מומחים ומתמחים כאחד להתנגד לשעון הנוכחות במתכונתו הנוכחית. רופאי בתי החולים אינם מתנגדים לשעון עבודה שיכלול את כל שעות העבודה הציבוריות של הרופאים בין כותלי בית החולים ומחוצה להם, אלא לשעון נוכחות שנועד לפקח ולצמצם ההוצאה של המדינה בבתי החולים הציבוריים. ההנחיות שהועברו ממשרד הבריאות למנהלי בתי החולים, שלפיהן היקף השעות הנוספות ייקבע בכפוף למכסות שיאושרו על ידי המדינה לבתי החולים, מוכיחות זאת יותר מכל. צר לנו על האמירות האומללות וחסרות הבסיס של עו"ד יוגב שאיננו רופא לא מומחה ולא מתמחה. עו"ד יוגב מביע עמדה המעידה על חוסר הבנה של מקצוע הרופא וסותר עצמו פעם אחר פעם".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד