כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

סקר מגלה: למשפחה משקל רב בהחלטת הקשיש להפסיק לנהוג

נהגים קשישים לאחר גיל 75 הם בעלי סיכון גבוהה יותר להיות מעורבים בתאונות. יותר ממחצית הקשישים טענו כי שמעו לעצתם של אלו ששוחחו איתם. בקרב נשים נרשמה נכונות רבה יותר לשמוע עצות

הקשיש שנסע נגד כיוון התנועה באיילון
הקשיש שנסע נגד כיוון התנועה באיילון

סקר חדש, אשר נערך מטעם חברת הביטוח האמריקאית הרטפורד, עוסק בנושא נהיגת קשישים ובודק כיצד ניתן לומר לנהג קשיש כי עליו להפסיק לנהוג. מדובר בעיה ידועה שצצה ועולה בכל פעם שנהגים קשישים מעורבים בתאונות דרכים. למעשה, הסטטיסטיקות מצביעות על כך שנהגים קשישים הם נהגים זהירים, עם שיעורי חגירה גבוהים, מעט דוחות בתחומים כמו מהירות, נהיגה תחת השפעת אלכוהול או נהיגה רשלנית.

מספר תאונות הדרכים שבהן מעורבים קשישים יורד עם עליית הגיל, אך נהגים קשישים, בעיקר לאחר גיל 75 הם בעלי סיכון גבוהה יותר להיות מעורבים בתאונות. הסיכון כמעט שווה לסיכון של נהגים צעירים בגילאי 16-24. שיעור ההרוגים עולה מעט לאחר גיל 65 ועולה משמעותית לאחר גיל 75. קשישים עם בעיות רפואיות נתונים בסיכון גבוה יותר לפציעה ולמוות בתאונה, ללא קשר לאשמה בגרימת התאונה.

כיצד ניתן לומר לנהג קשיש כי עליו להפסיק לנהוג? מי יעשה זאת ובאיזו דרך? מתוצאות סקר שנערך בארצות הברית, ניתן לומר כי למשפחה יש משקל רב בהחלטת הקשיש להפסיק לנהוג. יותר ממחצית הקשישים שהשתתפו בסקר טענו כי שמעו לעצתם של אלו ששוחחו איתם. בקרב נשים נרשמה נכונות רבה יותר לשמוע עצות, יותר מגברים. שמיעת מידע רגיש מהאדם הנכון יכולה לעשות שינוי גדול. קשישים מעדיפים בדרך כלל לדבר באופן דיסקרטי על בטיחות הנהיגה שלהם עם מישהו שהם בוטחים בו. במקרים רבים בני משפחה יכולים ליצור חזית מאוחדת עם חברים ורופאים כדי לסייע לקשיש לקבל החלטה נכונה לגבי המשך נהיגתו.

50% מהנהגים הנשואים מעדיפים לשמוע על דאגות הנהיגה מצד בני הזוג. גברים מעדיפים לשוחח עם בת הזוג מעט יותר מנשים. לבני הזוג יש את היתרון של מעקב אחרי הנהיגה לאורך שנים כמו גם היכרות אישית עם מצבים רגישים לאורך שנים. 27% מהקשישים שגרים עם בן זוג, ויותר מ-40% מאלו שחיים לבד, טענו כי קודם כל ירצו לשמוע מהרופא שלהם. ככל שגיל הקשיש עולה ובריאותו יורדת ישנה נטייה להקשיב יותר לילדים מבוגרים. מהסקר עולה כי נשים נוטות להקשיב יותר לילדים מאשר גברים. גברים נוטים יותר לבחור בנים מאשר בנות ואילו נשים נוטות לבחור יותר בבנות על פני בנים. בקרב קשישים החיים לבד כמעט שליש יעדיפו לשוחח עם ילדיהם המבוגרים. יותר מכל קשישים מעדיפים שלא לשמוע על נהיגתם מאנשי משטרה.

כמעט רבע מהקשישים דיווחו כי חשו עצובים ומדוכאים מהשיחה, 10% דיווחו כי הגיבו בכעס. התגובות השליליות באות בשל ההשלכות להפסקת הנהיגה – פחות נסיעות מחוץ לבית, תלות גוברת ותמידית באחרים לצורך ניידות, הפיכה למעמסה על אחרים ופחות הזדמנויות חברתיות. בסופו של דבר יש לדבר עם הקשיש בצורה רגועה וליצור דיון פרודוקטיבי אשר יפחית את הרגשות השליליים. שיחה כזו בוודאי שאיננה נעימה אך חשוב יותר למנוע תאונות או מוות מאשר להימנע משיחה על נושאים לא נעימים.

מעמותת אור ירוק נמסר: "קרוב לשליש מבני קבוצת 65+ מחזיקים ברישיון נהיגה בישראל. תהליך ההזדקנות מלווה בירידה במיומנויות שונות, יכול הראיה והשמיעה נפגמת, קיים קושי בחלוקת הקשב והתגובות איטיות יותר. אי כשירות לנהיגה עלולה לסכן את חייו של הנהג, הנוסעים ברכב ושאר משתמשי הדרך"
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד