כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

פגישת דרמטית בין צייאדה לראשי עולם התורה

תחת מעטה כבד של חשאיות התקיימה השבוע פגישה בין מנהל אגף הישיבות עמוס צייאדה, לגר"ש אוירבאך וראשי עולם הישיבות • דף חדש נפתח בין הצדדים: יוקם לתחייה 'ועד הישיבות' המיתולוגי, שייצג את הישיבות • הסיפור המלא

הבנות חדשות. ציאדה וראשי הישיבות
הבנות חדשות. ציאדה וראשי הישיבות



פחות מיממה חלפה מאז כתבתי, בטור הפוליטי השבועי, כי אחד התסכולים הגדולים בעבודה העיתונאית היא העובדה לפיה חלק גדול מהמידע המוזרם, אינו יכול להתפרסם. "לעיתים מי שסיפר לך את הסיפור הוסיף את המשפט העשוי להוציא עיתונאי משלוותו: 'אבל אל תכתבי'".

זה קורה לי כמעט מידי יום ביומו. אתמול קרה לי אחד כזה. אבל הפעם, לשם שינוי, הגיעה די מהר הודעה: "אפשר לכתוב".

אתמול הסתפקתי ברמז בלבד, וכך כתבתי:

"אוכל לומר רק זאת: האירוע, מבחינתי, מסמן וי מעניין ליד שמו של אחד מפקידי משרד החינוך שהתקשורת החרדית אינה אוהבת תמיד לפרגן לו. וכל מילה נוספת אינה אלא מיותרת".

עוד בנושא:
המהפכה במשרד החינוך שאסור לדבר עליה • טור מיוחד

ועכשיו הפירוט:

מזה תקופה ארוכה מבקש יו"ר אגף הישיבות במשרד החינוך, עמוס צייאדה, להיפגש עם רבנים וראשי ישיבות באופן בלתי אמצעי, בלי מתווכים וללא מאכערים. עד כה הדבר לא התבצע בשל לחצים, שהופעלו מכיוונים שונים. לצייאדה יש תחושה, ולא מהיום, שלא פעם הוא 'חוטף' ביקורת בתקשורת החרדית על לא עוול בכפו.

לדוגמה נזכיר את סיפור השעות החופשיות בחג החנוכה האחרון. בכל הדיונים בנושא ימי החופשה לישיבות, היה ברור שאת 'חוק טל' לא כדאי לפתוח (מדובר בחומר נפץ פוליטי, וכראיה ניתן לראות כמה רעש יוצרת הכוונה להאריך את תוקפו בחמש שנים נוספות), וכי עדיף לצדדים להסתדר ביניהם בהבנות שקטות.

ואכן, מיד לאחר שהריח מי שהריח במשרד המשפטים כי החוק נפתח ולו אף לצורך תיקון קל בלבד, הוטל טאבו על הנושא, והוראות חמורות הועברו לאגף הישיבות.

מכתבו של צייאדה לראשי הישיבות היה פועל יוצא של אותו הכרח.

בעקבות אותו מכתב, 'חטף' האחרון ביקורת בתקשורת החרדית, מה שגרם לו להסתובב בתחושה שנעשה לו עוול, וכי ראשי הישיבות והרבנים לא שמעו את שבפיו. היו אף גורמים שניסו ללכת מעל לראשו, ולהוציא דיבתו רעה אצל שר החינוך עצמו, גדעון סער.

למרות הלחצים הכבדים: פגישה תקדימית

בסופו של דבר, למרות הלחצים העצומים, יצאה הפגישה אל הפועל, כאשר התנאי של הרבנים וראשי הישיבות היה: "בלי תקשורת". עד כאן הגיוני לגמרי. בראש וראשונה, אף אחד מהם לא רצה להעניק מראש קופון תקשורתי לצייאדה, עוד בטרם שמעו מה בפיו.

כך גם, לא היה עניין לפגוע בגורמים שונים שלא הוזמנו לאותה פגישה, ושהוגדרה כאמור מראש על תקן של - צייאדה מול רבנים 'נטו'.

בפגישה השתתתפו הגר"ש אוירבאך ראש ישיבת 'מעלות התורה', הגר"י עדס ראש ישיבת 'קול יעקב' שייצג את הצלע הספרדית, בעוד את הישיבות החסידיות ייצג ראש ישיבת 'שפת אמת', הגר"ש אלתר.

אין ספק שמדובר בהישג מרשים ובפגישה תקדימית, שתוכל להביא הישגים רבים לעולם התורה.

הצדדים סיכמו להמשיך ולהיפגש אחת לחודשיים, כאשר הרבנים יעלו בכל פעם נושאים המטרידים את עולם התורה, תוך ניסיון למצוא פתרונות.

במקביל דובר על ניסיון להחיות את 'ועד הישיבות', גוף קיים ומעוגן בחוק, כמייצג עולם התורה מול הרשויות, אשר בתקופה האחרונה לא היה די פעיל.

הכוונה היא להפעיל אותו ביתר שאת, לרכך את האווירה ואת היחס של גדולי ישראל למשרד החינוך, ולנסות למצוא אפיק לשיתוף פעולה פורה, לטובת עולם התורה.

אין ספק שמדובר במהלך שמסמן וי מעניין ליד שמו של אחד מפקידי משרד החינוך, שהתקשורת החרדית אינה אוהבת תמיד לפרגן לו, כתבתי אתמול. עכשיו ברור גם למה התכוונתי.

ב'איגוד הישיבות', אגב, בחרו שלא להגיב לכתבה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד