י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
תם עידן

היהודי שחטף מטוס ושחרר מאות אלפים - הלך לעולמו

הוא ייזכר בהיסטוריה הישראלית כגיבור וכאסיר ציון, אולם ברוסיה הוא ייזכר כבוגד שניסה לחטף מטוס | כך או כך, האיש שגרם לעזיבתם של 350 אלף יהודים את רוסיה, הלך לעולמו לאחר מחלה קשה

היהודי שחטף מטוס ושחרר מאות אלפים - הלך לעולמו
נר נשמה צילום: pixabay

אסיר ציון לשעבר נתן אנטולי אלטמן, שריצה מאסר בכלא הרוסי, על חלקו בחטיפת מטוס במטרה לשבור את "מסך הברזל" הרוסי, נפטר לאחר מחלה קשה. החטיפה של המטוס עוררה סערה גדולה וגרמה לכך שכ-350 אלף יהודים עזבו את רוסיה.

אלטמן שנפטר הלילה, נידון ל-12 שנות מאסר במשפט המפורסם בלנינגרד על חלקו ב'מבצע חתונה' בדצמבר 1970, הוא היה שותף לניסיון לחטוף מטוס כדי לשבור את מסך הברזל ולאפשר ליהודים לעזוב את רוסיה.

הניסיון אמנם נכשל, אך לאחר שהסיפור פורסם - רוסיה אישרה ל-350,000 יהודים לעזוב את המדינה. חצי מהיהודים האלה עלו לישראל. לפני ניסיון החטיפה של המטוס אפשרה רוסיה רק לאלפים בודדים לעזוב את רוסיה.

לאחר שמונה שנים הוא שוחרר, לא מטוב ליבם של הרוסים, אלא בעקבות תפיסת מרגלים סובייטים בניו ג'רזי, ובהסכם חילופי שבויים עם ארה"ב, הוא שוחרר ועלה לישראל.

במהלך משפטם של חברי הקבוצה בלנינגרד, שניסו לחטוף מטוס, הם הואשמו כי בגדו במולדתם, אולם הם מצידם אמרו בקול ברור, "לא בגדנו במולדת, כי ישראל ולא רוסיה היא המולדת שלנו ובישראל לא בגדנו".

הנאשמים הגיבורים לא פחדו ושרו לפני הקראת גזר הדין "עם ישראל חי" וקראו "שמע ישראל", באולם המשפט.

מסך הברזל עלייה לישראל ברוך דיין האמת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד