י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

היפגעות צעירים בדו גלגלי

שמואל אבואב, מנכ"ל 'אור ירוק', סוקר בטורו השבועי את הפיתוי הגבוה הקיים בקרב צעירים לנהיגה באופנוע. ומזהיר: הסכנות גדלות שבעתיים • וגם: טיפים לנהיגה נכונה בדו-גלגלי

היפגעות צעירים בדו גלגלי

במיוחד עבור צעירים, גדול הפיתוי לרכב על אופנוע או טוסטוס: הפיתוי מתחלק לשניים: יש את הפיתוי שבסכנה שברכיבה. האופנוע נוסע מהר מאד וניתן לתמרן איתו בחדות. תחושת הכוח והחופש של הרוכב מסיטה את דעתו מהסכנה וגורמת לו דווקא לקרב אותה באמצעות נהיגה לא אחראית ונטילת סיכונים מיותרים. הפיתוי השני הוא בשל העובדה שרכב דו גלגלי הוא במובנים רבים, יעיל בהרבה בתוך העיר, בשל העובדה שאינו עומד בפקקים ומגיע מהר בהרבה מרכב לכל יעד בעיר.

אלא שלצד כל זה, רכב דו גלגלי הוא גם הרבה פחות בטוח והרבה יותר מסוכן מרכב בעל ארבעה גלגלים, והדבר ניכר בעיקר בנתוני השנה החולפת: מבין שלל הנתונים ההשוואתיים שמספקת לנו שנת 2011 שהסתיימה זה עתה, בולטת העליה החדה בהיפגעות צעירים על כלי רכב דו גלגליים.

בשנה זו חלה עליה של 30% בהרוגי תאונות דרכים בקרב צעירים רוכבי אופנועים וקטנועים, כשעיקר הפגיעות, כ 141 נפגעים, הן בתחומי העיר תל אביב.

בשנת 2011 (ינואר-אוקטובר) נהרגו 12 צעירים בגילאי 15-24 בתאונות דרכים ברכיבה על אופנועים וקטנועים. בתקופה המקבילה (ינואר-אוקטובר), בשנת 2010, נהרגו תשעה צעירים בלבד ברכיבה על אופנועים וקטנועים. מדובר בעלייה של כ 30%, על בסיס נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

רוכבי כלי הרכב הדו גלגלי מוגדרים כאוכלוסיה בסיכון גבוה ובמיוחד הצעירים שרוכבים עליהם. לכן, אנו באור ירוק מאמינים שיש להעלות את גיל קבלת הרישיון מ-16 ל-17 ולשנות את אופן ההכשרה והתיאוריה.

הסיבה להיפגעות צעירים הרוכבים על אופנועים/קטנועים קשורה בהעדר בשלות כמו גם בחוסר הניסיון שלהם. בשונה ממכונית אין לצעירים המקבלים רישיון את החובה לנסוע תקופה מסוימת עם מלווה, שידריך ויגשר על חוסר הניסיון.

בשונה מנהג כלי רכב רגיל, רוכב כלי רכב דו גלגלי ממונע איננו מוגן בשלדת פלדה ופח, ואין לו אמצעי מיגון כמו כריות אוויר או חגורות בטיחות.

רוכבי אופנוע/קטנוע בכלל וצעירים בפרט, חייבים לנקוט בזהירות רבה יותר בעת רכיבה על כלי רכב דו גלגלי ממונע. יש לחבוש קסדה המתאימה למידת הראש, יש ללבוש מעיל מתאים, מכנס ארוך ונעליים סגורות.

על כל רוכב ורוכב מוטלת האחריות האישית לביטחונו, אך על מדינת ישראל מוטלת האחריות לספק לרוכבים את הכלים לנהיגה בטוחה.

על המדינה לתגבר את ההסברה לרוכבים ואת המודעות ללבישת בגדים בהירים בלילה והדלקת אורות גם ביום.

כמו כן, לשפר את תשתיות הכבישים, כדי שיתאימו גם לרוכבי כלי הרכב הדו גלגלי ויאפשרו אחיזה טובה בעיקר בעקומות.

בנוסף, כאמור, יש לשפר את אופן ומשך הכשרת רוכבי הדו גלגלי הממונע בישראל, כדי שתהיה מקיפה ונרחבת, ולהעלות את גיל קבלת הרישיון מ-16 ל-17.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד