ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

המנורה הגדולה בעולם - בלב התפוח הגדול

בלב מנהטן, בשדרה החמישית בניו-יורק, הוצבה לה ביום שישי המנורה הגדולה בעולם. איך בדיוק מדליקים אותה, איזה אמן מפורסם בנה אותה ומה הגיב עליה הרבי מליובאוויטש? תיעוד מיוחד מניו-יורק

המנורה הגדולה בעולם - בלב התפוח הגדול
המנורה צילום: איציק רויטמן

בשדרה החמישית בניו יורק, הוצבה ביום שישי, שעות ספורות לשבת, החנוכייה הגבוהה בעולם. המנורה הוצבה במקום מרכזי בעיר, ברחוב 59, על-יד 'צנטרל פארק' במנהטן, על יד המלון המפורסם "פלזה".

שורת כלי תקשורת הגיעו לסקר את הקמת החנוכייה, חלקם יעבירו שידור ישיר מההדלקות שייערכו במהלך השבוע בהשתתפות אלפים. זו לא רק המנורה הגבוהה בעולם, אלא גם אחת הוותיקות של חב"ד בעולם. ההדלקה הראשונה נערכה לפני ארבעים ואחת בשנים בשנת תשל"ח (1978).

מידי ערב, היא נדלקת על ידי הרב שמואל בוטמן, מנהל צעירי אגודת חב"ד המרכזי, בשמן פתילה ואש, כשפנסי זכוכית מיוחדים שומרים על האש שלא תכבה ברוח. לפני ההדלקה מברכים על המנורה בשם ומלכות, כמנורת בית הכנסת.

איך מדליקים את המנורה הגדולה בתבל? שלושה מנופים שמרימים אל-על את המדליקים הנכבדים, אותם מארח הרב בוטמאן. המנוף המרכזי מוביל למרכז המנורה כדי להדליק את ה"שמש" ושני המנופים עומדים מהצד ודרכם מגיעים לפסגת המנורה.

את המנורה הגדולה עיצב בשעתו האמן העולמי יעקב אגם. תבנית המנורה אושרה על ידי הרבי מליובאוויטש כשהפורמט הקטן שלה הונחה על שולחנו הקדוש במשך שלושה ימים. אחרי האישור האישי של הרבי, נבנתה המנורה לגודל של עשרים אמה, הגודל ההלכתי המקסימלי למנורה.
"הרבי אהב את המנורה הזאת ובחר דווקא בה להיות הגדולה בעולם", סיפר המעצב יעקב אגם. לאורך השנים מגיעים אישים נכבדים להדליק את המנורה, ובהם ראשי העיר של ניו-יורק ובכירים נוספים.

מעמדי ההדלקות בלב מנהטן גורמים לקידוש השם גדול בממדים בינלאומיים. "הקהל העצום והאווירה המחשמלת מרגשת את כולם בכל שנה מחדש", אומר הרב בוטמאן. "הרבי האיר את חג החנוכה באורם של הנרות וכיום ישנם יותר מ-15,000 מנורות ציבוריות של חב"ד בכל העולם".

שליח חב"ד מנהטן חנוכה נרות חנוכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד